Nästa artikel
Statistik visar att nollvisionen inte är en utopi
NYHETER

Statistik visar att nollvisionen inte är en utopi

Publicerad 21 december 2017
Våra bilar blir allt smartare. Utvecklingen har gått i en rasande takt, och till våren ska en statlig utredning presenteras gällande nya lagar och regler för självkörande bilar. Men redan nu kan If redovisa statistik över hur smarta system leder till säkrare svenska vägar.
If har gjort ett antal studier för att utvärdera vilken effekt de aktiva systemen i Volvobilar har, utifrån verkliga trafikolyckor. Och resultaten är positiva.

Autobroms i låg fart reducerar olyckorna med 27 procent, kollisionsvarning och autobroms i högre hastigheter i kombination med adaptiv farthållare har resulterat i 38 procent färre olyckor, och senaste versionen upp till 45 procent för de bilar som också har autobroms i låg fart.

– Det är imponerande siffror som visar att nollvisionen inte är någon utopi, utan en realistisk möjlighet för framtiden, om samtidigt infrastruktur och lagstiftning hänger med, säger Irene Isaksson Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If.

Analysen bygger på kollisioner som rapporterats till Volvia, som försäkrar alla nya Volvobilar i Sverige. I över 40 år har Volvia, som ägs av If, samarbetat med Volvo Cars med information om olyckor som skett ute i verklig trafikmiljö.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.