Nästa artikel
Stockholms skärgård ska trafikeras med elfärjor
NYHETER

Stockholms skärgård ska trafikeras med elfärjor

Publicerad 23 oktober 2020 (uppdaterad 23 oktober 2020)
Inom några år ska fyra nya elfärjor trafikera Ljusteröleden och Vaxholmsleden i Stockholms skärgård. De ska i första hand gå på el men har backup i form av vanliga motorer som kan gå på HVO eller diesel.

De nya färjorna som ska modernisera trafiken mellan och till öar har plats för 60 bilar. Miljöaspekten har varit viktig men med ny teknik ska även hanteringen bli betydligt enklare och färjeleden ska kunna korsas med endast en knapptryckning, skriver Trafikverket på sin hemsida.

Vid avgång startar fartyget själv, lossar förtöjningarna och lämnar färjeläget. Under färden övervakar systemen trafik och annat som kan vara i vägen och vid ankomst förtöjer fartyget själv och laddar batterierna från landström. Laddningen får bara ta den tid som lossning och lastning pågår, cirka fyra minuter.

– Tekniken fungerar som ett stöd för personalen. Det tekniska systemet höjer säkerheten och gör det datorer gör bäst – lär sig att upprepa samma handlingsmönster. På så sätt hittas den mest miljövänliga körningen, förklarar Erik Froste, rederichef.

Färjerederiet har påbörjat en upphandling och anbuden ska vara inne senast den 19 mars 2021. Därefter beslutar Trafikverket om vilket varv som får uppdraget att bygga de nya elfärjorna. Satsningen ingår i Färjerederiets Vision 45, en plan för att alla vägfärjor ska vara klimatneutrala senast år 2045.

Leverans av första färjan blir kring årsskiftet 2022/23, sedan kommer de andra med ungefär ett års mellanrum.
 

Vad är Färjerederiet
Trafikverkets färjerederi är Sveriges största rederi.  Årligen genomförs 22 miljoner personresor och 12 miljoner fordonstransporter. Vägfärjan är ett bra miljöval. På färjan får bilarna stänga av motorn och åka kollektivt.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.