Nästa artikel
SunLiving S 72 DL – halvintegerad basbil
Nyheter 2023

SunLiving S 72 DL – halvintegerad basbil

Publicerad 2022-11-22 14:46 (uppdaterad 2022-11-23 08:10)
En helt ny husbil till vettigt pris. Det är grejen med Sun Living S 72 DL

Det är fortfarande sommar när jag sätter mig bakom ratten i Sun Living S72DL för att ta en provtur i trakterna kring märkets svenska huvudkontor i Tenhult. 

Till modellåret 2023 finns instegsmärket med face to face-sittgrupp. Den är lättkörd – och tystare än många andra husbilar. Skramlar nästan inte alls. Men så är det också en tom husbil, utan köksprylar i lådorna och packning i skåpen, som jag rattar på vägen som går förbi hembygdsgården och kyrkan i Tenhult.

Sun Living tillverkas av Adria och är alltså ett märke med något enklare och lägre prissatta modeller än storasyskonet. Den här tillhör S-serien, det vill säga märkets halvintegrerade modeller. Men till Sun Livings utbud hör även plåtisar och alkover.

Att det är ett lite enklare märke märks så fort du kommer in i bilen. Särskilt om du som jag precis testat dyrare Adria Matrix S 670 SL Supreme på MB. Det blir en ganska orättvis jämförelse. Så jag stoppar undan den och försöker se på den halvintegrerade modellen jag nu är inne i med fräscha ögon.

Kök med trelågig spis, diskho och begränsad arbetsyta.

Ljuset flödar in från takfönstret och träinredningen med grå tygklädsel på soffor och sänggavel, förstärker det ljusa intrycket. Rakt fram från bodelsdörren finns köket. Den har trelågig spis, rymliga lådor och ett kylskåp på 142 liter som man når utan att behöva vända sig om. Extra plus för stänkskyddet mot soffdelen, men också minus för att det knappt finns några arbetsytor. Här gäller det att skala och hacka lök med ekonomiska rörelser.

Här gäller det att skala och hacka lök med ekonomiska rörelser.

Jag svänger till vänster och hamnar i sovdelen. Hygienutrymmet ligger mittemot köket. Det är inte stort och man känner igen vissa lösningar som Adria gillar: Det nedfällbara handfatet som döljs bakom en spegel, tygfickor för extra förvaring på väggen. Det senare en enkel och rätt billig detalj, men ändå omtänksam. Vem kämpar inte med tandborstar, tvålar och annat som har en tendens att sprida ut sig på toaletten? Helheltsintrycket är fräscht och ljust med fönster i taket.

Nästa steg tar mig till långbäddarna längst bak. De går enkelt att bädda ut med en mittdel, som inte är hellång. Plats för små barn eller barnbarn – eller bara för att vräka sig lite mer – men inte för ytterligare en stor människa. Inget konstigt med det, det är som det brukar vara i den här typen av husbilar. Under bäddarna finns bra förvaring, liksom intill kylskåpet. Där har man klämt in ett smalt skåp med plats för Marie Kondo-rullade kläder eller hemtextil. (Googla Marie Kondo för packtips!)

Face to face-soffor, kök och sovdel.

Sofforna har gjorts om till två bältade platser, den till höger vänd så att passageraren måste åka baklänges.

Mysig, men ganska liten, taksäng.

I skåpen under sängen förvaras också huvudstöden till extrasätena. Det här är nämligen en husbil för fyra personer, med taksäng och soffor som kan förvandlas till bältade säten. Här kommer vi in på ett aber. Man måste bråka en hel del med sofforna för att bygga upp extrasätena – och när det väl är gjort står det klart att den ena är vänd bakåt. Den passageraren får alltså åka baklänges. Inget för åksjuka med andra ord. 

Ovanför dem finns takbädden som visserligen ser härlig ut, men den har måtten 190x125 cm och är sannolikt lite småtrång för två vuxna. Kanske är det här snarare en husbil för 2–3 personer, med möjlighet att ge en extra person skjuts en bit.

Kanske är det här snarare en husbil för 2–3 personer, med möjlighet att ge en extra person skjuts en bit.

Plats för många runt bordet i sittgruppen.

Sittdelen, med face to face-soffor och snurrbara framsäten, har helt okej med utrymme och ett bra bord. Här är det inga problem att sitta fyra personer, eller fem om man klämmer ihop sig. Möjligen ser de lite tråkigt fyrkantiga ut, som om någon designat dem i dataspelet Minecraft.

Ambitionen är att det här ska vara en husbil du kan köra med året runt. Gråvattentanken är isolerad och uppvärmd. Det finns elektrisk golvvärme och flera lösningar ska motverka kallras och sprida värmen jämnt, till exempel luftspalter utmed långbäddarna och ett utblås som värmer upp väggen.

Dessutom är bagaget rymligt med åtkomst från två håll och extra hyllor. Den som behöver högre lastvikt än 577 kilo som är vad du får när totalvikten är 3500 kilo, kan väga upp den till 3650 kilo. Alternativt välja så kallat heavy chassi med en totalvikt på 4250 kilo och last vikt på drygt 1200 kilo.

Plus och minus

+

Priset. Du får en helt ny husbil till bra pris. Den har välplanerad layout och alla basfunktioner du behöver.

Inte optimal för fler än 2–3 personer, trots att det finns plats för fler. Inredningen ger ett lite boxigt och billigt intryck.

I stort är Sun Living S72 DL en hygglig halvintegrerad modell som har allt vad två personer behöver, och lite till. Men den som vill ha en halvintegrerad familjehusbil kanske ska välja en annan modell. Det finns trots allt många som är bättre anpassade för fyra personer, även inom Sun Livings eget utbud.

Sun Living S72 DL

Basfordon: Citroen 2.3 2,2
Chassi: Light chassi, 35L
Motor: 140HK
Växellåda: 6-vxl manuell
Bältade platser: 4
Yttermått (L/B/H): 7175/2299/2890 mm
Totalvikt: 3500/3650 kg på 35L-chassi
Tjänstevikt: 2923 kg
Lastvikt: 577 kg (vid 3500 kg) 
Ståhöjd: 2100
Axelavstånd: 4035
Färskvatten: 20/115 L
Gråvatten: 85 L
Tankrymd: 90 L
Kylskåp: 142 L
Antal bäddar: 4+1
Bäddmått: 200 x 75 cm och 200 x 75 cm plus mittdel: 166 x 63 cm. Nedsänkbar säng fram (standard) 190x125 cm.
Uppvärmning: Truma Combi 6E, elektrisk golvvärme
Isolering: Comprex konstruktion (väggar)
Grundpris: 825 000 kr

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.