Bild
Nästa artikel
Svenskt forskningsinstitut har lett insamlingen av utsläppsdata från 700.000 dieselbilar i Europa. Resultatet: De släpper ut mer kväveoxider än tillåtet.
Svenskt forskningsinstitut har lett insamlingen av utsläppsdata från 700.000 dieselbilar i Europa. Resultatet: De släpper ut mer kväveoxider än tillåtet.

Svensk forskning visar på för höga dieselutsläpp

NYHETER

Moderna dieselbilar släpper ut fem gånger mer kväveoxider än vad som tillåts, enligt mätningar på 700.000 fordon i Europa.

IVL Svenska Miljöinstitutet har lett en studie i Spanien, Schweiz, Frankrike och Storbritannien, där de hälsofarliga kväveoxidutsläppen från sammanlagt 700.000 dieselbilar uppmätts utifrån verklig körning.

Preliminära resultat visar att dieselbilarna överskrider gränsvärdena med cirka fem gånger. I somras publicerade IVL Svenska Miljöinstitutet resultatet av mätningar av 30.000 förbipasserande dieselbilar i Göteborg och den mer omfattande Europaundersökningen bekräftar resultaten därifrån: Att dieselbilar i den senaste miljöklassen, Euro 6, klarar sig bättre även om utsläppsgränsvärdet fortfarande överskrids med 4-6 gånger, men att tidigare klassningar, framförallt Euro 5, överskrider gränsvärdet med så mycket som 40 gånger för vissa bilmodeller.
Nu ska rapporten presenteras för Europaparlamentet.

– Dieselbilens verkliga utsläpp är en högaktuell fråga – nu närmast inför höstens omröstning i EU-parlamentet av EU:s nya avgaslagstiftning. Att frågan lyfts på EU-nivå är ett gott tecken. Hittills har Bryssel inte agerat tufft nog. Nu hoppas vi på ett strängare regelverk, säger IVL:s utsläppsexpert Åke Sjödin.

Artikeln ursprungligen publicerad på Vi Bilägares hemsida.

Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.