Nästa artikel
Svenska vägar är gamla och kurvor felbyggda
NYHETER

Svenska vägar är gamla och kurvor felbyggda

Publicerad 26 september 2019 (uppdaterad 26 september 2019)
SVT Nyheter och Uppdrag Granskning har gjort en undersökning om tillståndet på svenska vägar, då speciellt de cirka 16 000 feldoserade kurvor som utgör en riskfaktor för trafiken.

I samband med en olycka gjorde Sveriges Åkeriföretag en utredning som visar att utformningen av vägen där den skedde är orsaken, för hög tillåten hastighet i förhållande till vägens dosering och hur skarp kurvan är. Även SVT:s analys bekräftar detta och i deras inslag där lokalbefolkningen intervjuas bekräftas denna slutsats.

SVT:s undersökning gjordes efter det att dödsolyckan mellan lastbilen och en minibuss inträffade på väg 395 i Masugnsbyn då sex personer förolyckades. Minibussen kunde inte hålla spåret, kom över i mötande körfält och frontalkrockade med den tunga lastbilen. När olyckan studerades närmare visade det sig att den skyltade hastigheten på 90 km/t borde varit betydligt lägre. 60 km/t hade varit en lämplig hastighetsgräns.

Den här olyckan är ändå bara ett exempel, motsvarande problem finns på nästan 16 000 kurvor men Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket, menar att det finns andra problem som har högre prioritet. SVT fick fram att problemet berör 2 600 mil väg med 15 844 farliga kurvor som inte lever upp till de krav som ställs i dag så att göra någonting åt det utöver att sänka den tillåtna hastigheten är en gigantisk uppgift.

I den text som SVT har till sitt filminslag skriver de

– Utgångpunkten för Nollvisionen är att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken. Trafikverket talar om att det ska vara ”lätt att göra rätt”. Men tänk om det inte alltid räcker att man är nykter, utvilad och håller sig inom den angivna hastighetsbegränsningen.

Här kan du se SVT:s inslag.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.