Nästa artikel
Sverige fick pris för 2+1 vägar
NYHETER

Sverige fick pris för 2+1 vägar

Publicerad 19 februari 2020 (uppdaterad 19 februari 2020)
Den svenska mötesseparerade vägtypen 2+1 med mitträcke fick utmärkelsen iRAP Global Innovation Award för sina trafiksäkerhöjande effekter.
Prisgivaren menar att vägtypen dramatiskt har minskat förekomsten av frontalkollisioner och halverat antalet omkomna och svårt skadade i Sverige likväl som i andra länder. Utöver detta sägs vägtypen även ge säkrare omkörningar på vägar med högre hastighetsbegränsningar. Infrastrukturminister Tomas Eneroth mottog priset på den tredje globala trafiksäkerhetskonferensen som just nu hålls i Stockholm.

– Sedan första utvecklandet 2006 har innovationen visat sig uppnå en anmärkningsvärd reduktion av allvarliga krascher i Sverige. Dessutom har den kopierats och förändrar säkerheten i Spanien, Irland, Nya Zeeland och Australien och räddar tusentals liv, säger Lina Konstantinopoulou. Hon är generalsekreterare på iRAP:s europeiska underorganisation EuroRAP, som i sin tur är ett syskonprogram till krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP, vilka testar nya bilars krocksäkerhet.

Dr Anna Vadeby, seniorforskare vid VTI sade, "utvärderingar av 2+1 vägar visar att antalet dödsolyckor och allvarligt skadade har minskat med 50 procent och studerar man endast vägarna exklusive korsningar har antalet omkomna och allvarligt skadade minskat med 63 procent".

iRAP rekommenderar att vägtypen införs i fler länder och menar att detta skulle på ett markant sätt skulle minska antalet omkomna och svårt skadade samt minska de ekonomiska konsekvenserna av olyckorna. Som exempel tar de att 93 000 liv skulle kunna räddas på 20 år i Indien om 1 750 mil mötesväg gjordes om till 2+1-väg. I Mexico skulle enligt iRAP varje spenderad dollar ge en kostnadsminskning med fem.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.