Bild
Nästa artikel
Sverige tappar täten för Nollvisionen

Sverige tappar täten för Nollvisionen

NYHETER

Nollvisionen om att ingen ska dö eller bli allvarligt skadad i trafiken är ett världsberömt svenskt initiativ. Men med ny teknik tar nu andra aktörer på sig ledartröjan menar Mobileye.

Trafiken blir allt mer teknikintensiv med förarassistans, smarta städer och så smått redan nu självkörande fordon. Därigenom blir den vanligaste olycksorsaken, förarmisstag, lättare att motverka. Tekniken har hjälpt till att komma närmare myndigheterna mål om Nollvisionen men Sverige hänger inte med. Nu tar andra länder täten för Nollvisionen menar Mobileye i ett pressmeddelande där de beskriver sig som världsledande inom förarassistans.

De lanserar nu en ny version av Mobileyes mjukvara, EyeQ4. Den beskrivs utgöra bryggan mellan förarassistans och framtidens självkörande fordon. Intresset för tekniken ökar stadigt och 2017 köptes Mobileye av Intel för 15,3 miljarder dollar.  Därmed har företaget fått finansiella och tekniska resurser för att ta steg mot en ledarroll även för självkörande fordon.
 
Som exempel på utvecklingen skriver de att den spanska trafikmyndigheten Dirreción General Tráfico (DGT) startar en kampanj för att eftermontera den senaste generationen förarassistans i kommunala och privata tjänstefordon:

- Genom detta samarbete får Spanien en ledande roll i en tid av stora förändringar och möjligheter för transporter och trafiksäkerhet, säger Jaime Moreno på DGT.
 
Vidare skriver de att det i New York och London installeras modernast möjliga förarassistans i tusentals taxi- och bildelningsfordon. Där är det privata företag som tar tillvara möjligheterna att skapa både säkrare resor och nya avancerade trafikinformationstjänster för framtidens transporter. I Düsseldorf genomförs ett liknande projekt för yrkesfordon i stadstrafik vilket finansieras av tyska staten. 
 

Den senaste generationen förarassistans hjälper inte bara förarna undvika olyckor, utan samlar även in dynamiska data om trafikförhållanden som vägskador, särskilt olycksdrabbade platser, utnyttjande av parkeringsplatser, väderlek och potentiella trafikfaror.

Dessa data ger stadsplanerarna en heltäckande bild av var säkerheten brister i det kommunala vägnätet. Det ger även allmänheten ny smart trafikinformation att planera sina resor efter och en detaljerad kartläggning av den urbana trafikmiljön som framtidens självkörande fordon kan navigera efter.
 
I rapporten "A Roadmap to Safer Driving through Advanced Driving Assistance Systems" skriver managementkonsultfirman Boston Consulting Group (BCG) att en bred satsning på förarassistans skulle minska antalet vägtrafikolyckor med cirka 30 procent, och att framtidens självkörande fordon kommer att minska olyckorna med hela 90 procent.
Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.