Nästa artikel
Tar strid mot farlig infotainment
Nyheter

Tar strid mot farlig infotainment

Publicerad 3 maj 2013
Amerikanska myndigheter kritiserar att de allt mer funktionsrika infotainmentsystemen tar förares uppmärksamhet från vägen.

Nya bilar har i dag allt oftare avancerade infotainmentsystem som förser föraren med både information och underhållning på resan. Men att till exempel välja destination på GPS:en, byta låt i en musiktjänst eller ha en film på medan man kör är också en källa till att förares uppmärksamhet tas från vägen.

Nu tar amerikanska NTHSA, National highway traffic safety administration, tag i problemet med att biltillverkare i princip förser förare med system som kunden förvisso vill ha, men som äventyrar säkerheten under färden. Myndigheten har nu tagit fram riktlinjer för hur biltillverkarna ska anpassa sina system för att vara säkrare.

Riktlinjerna är förvisso frivilliga till en början, men det behöver inte betyda att de förblir det. NTHSA överväger om man ska införa riktlinjerna som standardkrav för att bilen till exempel ska kunna få fem stjärnor i krocktester.

Införs stegvis
Riktlinjerna bygger till stor del på en vetenskaplig undersökning och kommer att införas stegvis över de närmaste tre åren, för att biltillverkarna ska ha tid att anpassa sig. Bland de förslagna åtgärderna finns bland annat att inaktivera textinmatning, videobaserad underhållning, sociala medier och uppvisande av textmeddelanden.

I grunden vill NTHSA att föraren inte ska behöva ta blicken från vägen i mer än två sekunder åt gången. Dessutom ska förare hindras från att fippla med systemet i mer än tolv sekunder under en given tidsperiod, genom att systemet begränsar föraren till sex inmatningar under tiden.

NTHSA går så långt att man kallar distraherad bilkörning för ”en dödlig epidemi” och säger att man vill se en balans mellan innovationerna som kunderna vill ha och säkerheten som krävs på vägarna.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.