
Caravan Salon i Düsseldorf är världens största mässa inom husbilar och husvagnar. Givetvis blir det massor av intryck och foton som inte riktigt får plats men som ändå kan vara roliga att se. Här nedan har vi ett par bildspel från årets mässa!











Varför i hela fridens namn ska man ta med en vagn på stranden då? Jo, för att…
... du kan slänga ner alla dina strandsaker i den och när du är på stranden fälls den ut till en solstol! Varumärket är Wecamp, kanske finns hos din närmaste Kama Fritid -återförsäljare?
Dra med sakerna till stranden, del två. Ytterligare en smart lösning från danska Wecamp!
Många testade att köra elfordon på en speciell testbana, som här en elmotorcykel.
Smart dra maten! Vanlig förvaring överst och kylfack nederst. Och visst är de snygga? Wecamp igen.
Tuff tuff tuffast i stan! Lanz Bulldog med matchande husvagn med liggande träpanel.
Klart man måste prova bädden. Särskilt om en i paret är 190 cm och man funderar på en plåtis (Dreamer D51 Select)
Vi gillar verkligen lösningen i Adrias konceptplåtis, Twin Max 680 SGX, med nedfällbar kryddhylla i köket.
Men tänk om lilla voffsingen inte orkar gå på mässan? Ingen fara älskling, vi tar med hundvagnen…
Massor av förtält till campingbilen, kanske behövs det om man ska använda ett av dem som toatält?
En del satsade fullt ut på semesterkänslan. Och inte så konstigt: Några av dagarna pekade termometern uppåt 30 grader.





















Det första vi såg i lyxhallen innan mässan öppnat var denna pjäs utan fönster. Varför ställa en containerlastbil bland alla Concorde och Morelo...
... men när mässan öppnat kom Range Leaders personal. Deras expeditionsbodelar är baserade på Natos transportcontainers. Enkla att transportera på båt (och flyg?) Med sidoväggen nedfälld bildas ett enormt tittskåp med altan. Från folkskygg till exhibitionist alltså.
Fler maffiga pjäser, här en nosbyggd Mercedes 2733, 6x6. Husbilen från Bliss Mobil kan lätt vada i meterdjupt vatten och kanske det dubbla om man ser till snorkelns höjd där intill vindrutan. Stegen upp i bodelen är inget för höjdrädda.
Den här delegationen hade en shejk att transportera till mässan i diverse Benz-bilar. Möjligen en kund till föregående ökenyachter eller är det månne nästa husbil på bild som lockar...
Fem miljoner euro inklusive Ferrari under golvet. Ett hyfsat paketpris och klart billigare än den Volkner Performance S med Bugatti som stod här förra året.
La Strada Nova M på Sprinter är ett bra val för den som vill ha lyx i storlek som en plåtis. Bodelsväggarna är dock gjutna av La Strada så det är en halvintegrerad husbil egentligen. Säljs i Sverige.
Niesmann + Bischoff hade en av de snyggare montrarna. Gott om plats att röra sig på och när mässan öppnade var det ständigt lång kö för att kika in i de läckra premiumhusbilarna!
Bürstner visade en helt eldriven plåtis i form av Lineo C 590 Electric på Ford Transit E. Spännande projekt. Laddinfrastrukturen på campingar, ställplatser och laddplatser kan behöva ses över framöver, om detta är framtiden.
Fritidsfordon under täcken var vanligt i år. Många gick fram till kylaren på denna Adria Twin Max och försökte känna sig fram via kylaremblemet under täcket. VW eller MAN? De är identiska och det visade sig vara MAN, men Adria har inte avtalat chassileverantör för sin Twin Max ännu.
Pressvisningen hos Stellantis (Fiat/Peugeot/Citroën/Opel) var rekordsnabba 40 sekunder. Inte mycket att se i montern heller för den delen.
Opel Zafira e-life Elbil fick ingen presentation av Stellantis, men den fanns att beskåda. Dock inte campinginredd utan en vanlig personbil.
Jättelik grillvagn i form av ett ånglok och som måste dras av lastbil. En nos-Volvo 420 med hytt som nog har säng, micro och kylskåp, men som ändå inte kvalar in under benämningen husbil. Trots grilldoften.
Nästan som ett gökur. Taktälten blir allt fler på mässan. Stegar av det där slaget har en särskild lockelse på både barn och vuxna. Lite som en mobil trädkoja.
Gökur var det. Cargo Clips specialitet är innerväggar med hål där man kan klämma fast prylar med clips. Liknar en ost invändigt. Men de har också denna hårda plåtis på MAN TGE med utkikstorn. Tja varför inte? Vem har sagt att popup-tak måste ha tygväggar?
Dometic gillar att visa hembyggen när de är på mässor och här är ett exemplar i deras monter med kompressorkylen placerad på utdragssläde i lastutrymmet.
Mumintroll... Flodhäst? Nej icke alls. Notin är ett fint franskt och anrikt varumärke som bildades för över 100 år sedan. Rundnätta Liner 940 G har dessutom ett bilgarage där bak.
Hymer Venture S kunde stoltsera med längsta köerna. Sedan följde troligen Knaus CUV och Bürstner Gallery och även Niesmann+Bischoff Flair vad gäller kölängd – om vi tillåts gissa. Nej, förresten. Längsta köerna såg man till korvkiosker och restauranger utomhus!
Campingbilar är populärt och frågan är om Sverige hakar på tåget i framtiden. Vi var ju lite sena med att acceptera plåtisar, så vem vet? Nissan tror i alla fall på konceptet liksom Ford, VW, MB, Opel och några fler som satsar på campingbilar under eget varumärke.
Montrar och avdelningar som visar diverse hembyggen är något att fiska upp för svenska mässarrangörer! Det drog en väldans massa folk i alla åldrar!
Planera gärna in ett besök nästa år! Det är en upplevelse. Vill man inte gå mellan de 17 hallarna så finns "löpband" i tuber i luften eller permobiler att hyra. Räkna med ca 10-20 tusen steg om dagen. Ställplats finns, men räkna även med buller då den är placerad under inflygningen till landningsbanan. Flygbullret börjar vid 06 och slutar 22, ta med öronproppar.
Efter mässan följer för vår del kontrasten lyxig frihetskänsla med husbil till förnedrande misär på flyg. Att flyga är det absolut sämsta sättet att resa. Kö till kö till kö till kö och vill man ha en kaffe kostar den ca 69 kr och smakar färgvatten. Enda fördelen är att flygplan är rätt snabba...
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.