Bild
Nästa artikel
Utländska turister spenderar mer

Utländska turister spenderar mer

Nyheter

En utländsk turist på besök i Sverige spenderar mer än en svensk som semestrar i sitt eget land. 37 procent av den totala turistomsättningen kommer från utländska turister, medan antalet övernattningar från utlandet är knappt en fjärdedel. Andelen intäkter från utländska besökare i förhållande till svenskars turistkonsumtion ökar. Knappt hälften av vad utländska turister spenderar läggs på shopping.

För nionde året i rad hade svenska hotell, stugbyar och vandrarhem fler övernattningar från utlandet än någonsin. Även om övernattningarna på både campingplatser och i privata stugor och lägenheter minskade med drygt 4 procent och det totala antalet övernattningar minskade med 0,6 procent, blev den totala volymen högre än resultatet från 2010. Det har alltså till stora delar gått fortsatt bra för svensk besöksnäring, trots en omvärld präglad av ekonomisk oro i många länder och en stark svensk krona.

24 procent av övernattningarna består av utländska turister som besöker Sverige, men denna fjärdedel står för hela 37 procent av den totala turismomsättningen. Det är en ökning med hela tio procentenheter från 2004 till 2011.

De utländska gästerna lägger 46 procent, nästan hälften av vad de spenderar, på shopping. Detta har inneburit att svensk handel har börjat ta större plats i destinationsmarknadsföringen.

-  Sveriges nya basnäring har vuxit snabbare än sina europeiska konkurrenter över de tio senaste åren och svensk besöksnäring slog rekord på fyra utlandsmarknader 2012. Trenden är också tydlig: utländska besökare spenderar allt mer pengar i Sverige, och närstående branscher som ser effekten av utländsk köpkraft har en möjlighet att öka sin lönsamhet genom att engagera sig i destinationsmarknadsföring, kommenterar Thomas Brühl, vd för VisitSweden.


-  Från Norge, Ryssland, USA och Kina har det aldrig registrerats så många övernattningar som 2012. Finland har också visat en positiv utveckling. Att Sverige går mot strömmen är ingen tillfällighet, utan det bottnar i ett strategiskt långsiktigt och konsekvent arbete för att etablera destinationen Sverige internationellt. Ett arbete som sker via en stark mobilisering av besöksnäringen och tillsammans med partners från andra näringar.

Taggar: Nyheter, Hem

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.