Nästa artikel
Vad är halast – snö eller löv?
NYHETER

Vad är halast – snö eller löv?

Publicerad 8 april 2022 (uppdaterad 22 november 2022)
Forskare från Ford har tagit reda på vilket som ger värst halka.

En grupp utvecklare på Ford, som jobbade med att utveckla halkkörningsläget till Ford Focus Active, gjorde för några år sedan tester på hur halt lövhalka egentligen är.

För snö finns gott om mätvärden, inte minst genom många bilmärkens omfattande tester på testanläggningar här i Sverige, men det visade sig att ingen tidigare hade mätt halkvärdet för löv.

För att åtgärda det samlade Fords ingenjörsteam ett par säckar med löv och åkte till företagets testbana i Belgien. Till sin hjälp hade de en friktionsmätare som mäter hur hal en yta är genom att rulla över ytan.

Testerna visade att lövhalka, i vissa situationer, faktiskt kan vara lika halt som snö. Halka, eller friktion, mäts i enheten µ, där ett lägre värde anger ett halare underlag.

Löven uppmätte som lägst mellan 0,3 och 0,4 µ,

Snö brukar mäta mellan 0,3 och 0,4 µ.

Det är med andra ord samma halkvärden för löv som för för snö.

Lärdomarna från testerna användes sedan för att utveckla körläget ”Slippery Mode” i Ford Focus Active, en SUV-inspirerad crossoverversion av Focus.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.