Nästa artikel
Vägfärjor ska gå på batteri
NYHETER

Vägfärjor ska gå på batteri

Publicerad 17 juli 2017 (uppdaterad 17 juli 2017)
Den 13 juli undertecknade Trafikverket ett avtal om bygge av Färjerederiets första frigående vägfärja med batteridrift. Den börjar byggas i år och sätts i trafik 2019.

Trafikverkets färjerederi är Sveriges största rederi. Årligen görs 22 miljoner personresor och 13 miljoner fordonstransporter inklusive godstransporter.

Färjerederiet arbetar sedan många år för att minska fossilberoendet och bidra till en hållbar utveckling inom sjöfartsområdet. Ett nytt steg är att bygga en frigående färja som drivs med batterier, vilket kraftigt minskar påverkan på den lokala miljön. Liknande fartyg går redan i trafik i Norge och Finland.

– Beslutet att bygga den nya batterifärjan är en följd av våra satsningar på långsiktig hållbarhet. Den tekniska utvecklingen går allt snabbare och det gynnar de höga krav vi ställer. Batterierna har blivit lättare och smidigare och andra miljöanpassade bränslealternativ kan också komma ifråga vid hybriddrift, säger Anders Werner, chef för Färjerederiet.

Färjerederiet har sedan tidigare utvecklat en speciell teknik för eldrift av linfärjor som har införts på fem färjeleder, senast på Stegeborgsleden i Östergötland. Man testar att använda ett syntetiskt framställt miljöbränsle på den största färjeleden, Hönöleden utanför Göteborg. En annan satsning är Färjerederiets utbildningscentrum för ecoshipping som invigdes 2015 och som ger befälhavare träning i att framföra fartyg på ett mer miljöanpassat sätt.

– Sammantaget är vårt mål att ligga i framkant när det gäller hållbarhet, konstaterar Anders Werner.

Den nya miljöfärjan blir 100 meter lång och 18 meter bred. Den byggs för en last på 600 ton och har plats för 80 bilar och 297 passagerare. Maxfarten är elva knop och skrovet är utformat så att energiförbrukningen kan hållas på en låg nivå.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.