Riksförbundet M Sveriges klubbar och avdelningar har gjort stickkontroller på 13 orter över hela Sverige. Totalt gjordes 3400 observationer från Skåne till Västerbotten och ungefär 19 procent, oberoende av trafikslag, valde att inte stanna vid stoppskylten.
Att ignorera stopplikten innebär fara för andra.
– Att inte stanna vid stopplikten handlar inte bara om att bryta mot trafikregler, det utgör en allvarlig säkerhetsrisk för alla i trafiken. Varje gång en trafikant struntar i stoppskyltarna utsätter de sig själva och andra för onödiga faror, säger Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.
Årets undersökning är något bättre än förra året. Störst andel regelbrytare fanns hos kategorin motorcyklister och A-traktorförare. Se tabell nedan för olika fordonsslag.
Cykel | A-traktor | Mc | Personbil | Taxi | Buss | Lastbil |
52 % | 29 % | 35 % | 20 % | 3 % | 15 % | 19 % |
Första gången Riksförbundet M Sverige gjorde denna undersökning var 2013 och från dess märks en långsam förbättring. Så här har det sett ut under årens lopp.
År | Observationer | Stannade ej |
2013 | 4672 | 32 % |
2016 | 3162 | 23 % |
2020 | 17000 | 25 % |
2022 | 6000 | 30 % |
2023 | 2600 | 23 % |
2024 | 3400 | 19 % |
Att ignorera en stoppskylt är inte bara en fara för trafiksäkerheten, det beslutet kan även kosta dig dyra pengar. Böter för att inte stanna vid stopplikten ligger på 2 500 kronor. När förseelsen rapporterats till Transportstyrelsen fattas dessutom beslut om eventuell återkallelse av körkortet, vilket är utgångspunkten vid brott mot stopplikten.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.