Nästa artikel
Världspremiär för nya VW Caddy
NYHETER

Världspremiär för nya VW Caddy

Publicerad 20 februari 2020 (uppdaterad 21 februari 2020)
Är du en av dem som avfärdar Caddy som husbil? Visst är den liten men trots det tillräckligt stor för Vanlife och nu har den femte generationen världspremiär. Det här skiljer ut den från de tidigare!
Det har blivit en livsstil att ha en liten husbil, en del kallar dessa till och med mikrohusbilar, där framkomligheten står i absolut fokus. För Van Life handlar inte om utrymme utan om upplevelser på platser dit man inte tar sig på annat sätt. Idag var det dags för världspremiären för Volkswagens bästsäljare bland deras transportbilar och det blir den femte generationen av denna lilla bil som har tillverkats i över tre miljoner exemplar.

För första gången baseras Caddy på MQB-plattformen, vilket innebär att nya avancerade teknologier tillkommer, exempelvis förarassistentsystemet som förbättrar både säkerheten och underlättar körningen, samt uppkopplade infotainmentsystem. Ny teknik hos TDI-motorerna innebär dessutom renare utsläpp än någonsin tidigare. Både den exteriöra och interiöra designen är helt ny med ett modernare och sportigare uttryck men inte minst har utrymmet inne i bilen förbättrats avsevärt. Den femte generationen har märkbart mer utrymme vilket trots allt är viktigt för Van Life-livet. Den långa versionen, Caddy Maxi, har nu plats för upp till två Euro-pallar.

– Med större utrymmen, perfektion i varje detalj, ny teknik och en ny dynamisk design tar nya Caddy ett stort kliv framåt, säger Sedran, CEO för VWCV och Heinz-Jürgen Löw, styrelseledamot för försäljning och marknadsföring lägger i pressmeddelandet till Detta ger oss potentialen att öka Volkswagen Transportbilars andel i det så kallade A-segmentet av marknaden för skåpbilar och familje-MPV’s över hela världen.

MQB-plattformen ger tekniska möjligheter som formgivarna använde sig av för att skapa en helt nydesignad kaross som Volkswagen beskriver som mer karismatisk än någonsin. Med ett CW-värde som reducerats från 0,33 till 0,30, nya exteriöra funktioner som exempelvis elektrisk stängningshjälp för skjutdörrarna och bakluckan, ett panoramasoltak med extra stor glasyta samt nya LED-strålkastare och LED-bakljus, Keyless Access och fullt digitala mätartavlor med ”Digital Cockpit” vill man locka såväl folk med transportönskemål och entusiaster av Van Life.

Instrument och kontrollenheter har ett interaktivt gränssnitt för förare och passageraren via Digital Cockpit. Radio- och infotainmentsystem finns nu med skärmstorlek mellan 6,5 och 10 tum. Fusionen av Digital Cockpit och det största 10-tums navigationssystemet skapar ett nytt digitalt landskap som via en online-anslutningsenhet (OCU) med integrerad eSIM har tillgång till mobila onlinetjänster och funktioner för ”Volkswagen We”, vilket innebär att den nya Caddy alltid är uppkopplad mot nätet.

Sex av de 19 förarassistanssystemen på Caddy är helt nya. De inkluderar Travel Assist, som för första gången i en Volkswagen Transportbil kan assistera körningen över hela hastighetsregistret. Tillsammans med Travel Assist är Caddys nydesignade multifunktionsratt också utrustad med rörelsekänsliga sensorer. Dessa sensorer detekterar även en lätt berörande hand så den inte behöver sända ut falska alarm till föraren att ta över styrningen och har Trailer Assist, som hjälper till med manövrering av släp. Side Assist inkluderar nu också Rear Traffic Alert som kan upptäcka inkommande trafik från sidan när man backar ut bilen.

TDI-motorerna, som uppfyller 2021 Euro 6-utsläppsstandarder är alla utrustade med partikelfilter. Det nya dubbeldoseringssystemet används också för första gången i TDI-motorerna som erbjuds till Caddy. Effektuttaget som erbjuds ligger mellan 55 kW/75 hk till 90 kW/122 hk. Via två SCR-katalytiska omvandlare och därmed dubbel AdBlue-injektion minskas utsläppen av kväveoxid (NOx) betydligt jämfört med den tidigare. Detta gör att Caddys TDI-motorer tillhör de renaste dieselmotorerna som erbjuds i världen just nu. De nya drivsystemets teknologier har en märkbar positiv effekt både ekologiskt och ekonomiskt då de, beroende på motorversion, beräknas få en bränsleförbrukning som är upp till tolv procent lägre än den tidigare modellen (baserat på prognoser, certifierade förbrukningssiffror förväntas vara tillgängliga från början av juli).

Den nya Caddy kommer att lanseras som skåpbil med eller utan fönster i lastutrymmet, och i olika personbilsvarianter (MPV). Personbilarna har fått en ny namnstruktur där basmodellen i framtiden kommer att heta ”Caddy” och över den följer "Life" och slutligen ”Style”.

Den nya Caddy visades för första gången på ett event i Düsseldorf torsdagen den 20 februari medan marknadsintroduktionen väntas ske i slutet på året.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.