Nästa artikel
Västkusten har störst intresse för mobilt boende
NYHETER

Västkusten har störst intresse för mobilt boende

Publicerad 27 april 2015 (uppdaterad 1 oktober 2019)
Man ska ha husvagn. I alla fall om man bor i Västsverige. Här bor Sveriges största husvagns- och husbilsfantaster. En av tio är intresserad av husvagnar och husbilar.
När campingarna nu slår upp portarna för säsongen våras det för boende i Västsverige. De är nämligen mest intresserade i landet av husvagnar och husbilar. Var tionde person i regionen har detta intresse. Ingen annanstans i landet är heller intresset för simning, hälsa och friskvård så stort som i Västsverige. I övrigt toppar resande, litteratur och musik listan över västsvenskarnas vanligaste intressen, följt av mat, film och tv.

De som bor i Västsverige har i snitt sex intressen och lägger cirka 1 217 kronor i månaden på sina intressen, det är mest i Sverige. De ägnar i snitt 50 minuter om dagen eller 25 timmar i månanden åt sina intressen.

Människor och tidningar inspirerar till nya intressen

Vi får upp ögonen för nya intressen när vi träffar nya människor (41 %) och får tips från familj och vänner (35 %). 21 procent av svenskarna har också blivit nyfikna på nya intressen efter att ha läst en tidskrift eller ett reportage. I vårt bejakande av våra intressen spelar tidskriften en viktig roll – en av fem svenskar uppger att tidskriftsläsande är en del av att ägna sig åt sitt intresse. 

De vanligaste intressena i Västsverige:

Resa: 38% Litteratur, läsning och skrivande: 36% Lyssna på musik: 34% Mat - matlagning och enskilda produkter: 31% Film: 28%; TV: 28%  Hälsa och friskvård: 27% Korsord och sudoku: 25% Restaurangbesök: 24% Blommor och odling: 23% Vin, öl och annan dryck: 22%

Jämfört med sverigesnittet har boende i Västsverige signifikant större intresse för:

Husbil och husvagn: 10% (Riket: 5%)
Simning: 8% (Riket: 5%)

De har ett signifikant mindre intresse för:
Dator- och tv-spel: 14% (Riket: 20%)
Foto: 9% (Riket: 14%)
Inredning: 9% (Riket: 14%)
Bloggar och sociala media: 7% (Riket: 14%)

På frågan om sitt allra största intresse har de ett signifikant större intresse för:
Husbil och husvagn: 2% (Riket: 1%)
Hälsa och friskvård: 4%(Riket: 2%)
Korsord och sudoku: 2% (Riket: 1%)
Måla och teckna: 2% (Riket: 1%)
Gamla motorcyklar: 1% (Riket: 0%)

 

Fakta svenskarnas intressen:

  • Varje svensk har i snitt sex intressen.
  • Svenskarna ägnar i snitt 53 minuter om dagen eller 27 timmar i månanden åt sina intressen.
  • Varje svensk lägger i snitt 1 012 kronor i månaden på sina intressen. Män lägger 20 procent mer än kvinnor.
  • En av tre svenskar vill ha fler intressen.
  • Svenskarnas vanligaste intressen är musik (38 %), litteratur, läsning och skrivande (37 %), resa (36 %), film (34 %) och mat (31 %).
  • När svenskarna uppger sitt allra största intresse - med bara ett möjligt svarsalternativ – toppas listan av läsning, resande, dator- och tv-spel, fotboll och mat.
  • Tre av fyra svenskar tycker att andra personer blir mer intressanta om de har ett intresse.
  • En av tre har ändrat sin uppfattning om en person efter att ha fått reda på dennes intresse. 60 procent av dessa har blivit mer positivt inställda, oavsett om de delar intresset.
  • 21 procent av svenskarna har blivit nyfikna på nya intressen efter att ha läst en tidskrift.
  • 1 av 5 uppger att de läser tidskrifter som en del av sitt intresse.
  • Varannan kvinna tycker att gemensamma intressen är viktigt i valet av partner – fyra av tio i hela befolkningen.
  • En av tio har intressen de undviker att prata om. 25 procent av unga män undviker att prata om att de är intresserade av dator- och tv-spel och 19 procent av kvinnor över 50 år att de är intresserade av politik, näringsliv, samhälle och religion.

Om Intressekompassen 2015 
Rapporten Intressekompassen 2015 bygger på en webbenkät genomförd av TNS Sifo 28/10 – 10/11 2014. Enkäten besvarades av 2001 personer, ett representativt urval av Sveriges befolkning.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.