Nästa artikel
Vinterdäck på tung husbil, vad gäller?
NYHETER

Vinterdäck på tung husbil, vad gäller?

Publicerad 24 september 2015 (uppdaterad 2 oktober 2019)
En så vanlig sak som vinterhjul på en husbil borde ha ett enkelt svar. Men så är det inte. Vi tog hjälp av Däckteam för att reda ut begreppen och fick även reda på en del annat intressant.

Frågan dök upp i Bilprovningens monter på Elmiamässan 2014 men något svar fick inte frågeställaren då husbilen vägde mer än 3,5 ton och därmed omfattas den inte av de regler som gäller för personbilar.

De regler som gäller idag tillkom 2013 och syftet är förstås att öka trafiksäkerheten. Men reglerna är mer skrivna för tunga lastbilar än för husbilar och trots att det ofta inte skiljer något mellan en husbil där totalvikten är 3,5 ton och 3,85 ton gäller helt olika regler för däck. Detta trots att de ofta har både samma dimension och fabrikat i försäljningshallen. Så här lyder transportstyrelsens text

Personbilar klass II (husbil) med en totalvikt över 3,5 ton ska från och med 1 januari 2013 ha vinterdäck eller likvärdig utrustning på fordonets drivaxlar, när vinterväglag råder under den aktuella perioden. Kravet gäller samtliga däck på drivaxlarna. Observera att framhjulsdrivna bilar ska vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning även på fordonets bakre hjulaxlar. Samtliga däck på tunga fordon ska ha ett mönsterdjup på minst 5 millimeter när det är vinterväglag.

Att drivhjulen skall ha vinterdäck råder det ingen tvekan om. Är bilen framhjulsdriven skall även bakre hjul ha vinterdäck, i de fall det är dubbla hjulaxlar skall alla sex hjulen ha vinterdäck med ett mönsterdjup på minst 5 mm. Är bilen bakhjulsdriven är det dock bara dessa som skall ha vinterdäck.

En intressant passus är "likvärdig utrustning" där det nämns snökedjor, slirskydd och vissa grovmönstrade däck utan att det sistnämnda specificeras vidare. Det blir därför en bedömningsfråga för polismannen om sommardäcken är tillräckligt grovmönstrade för att vara godkända.

I och med att många husbilar har snålt tilltagen lastvikt har några "vägt upp" sina bilar och ibland finns alternativen redan i försäljningslokalen. Väldigt få tänker dock på att bilar över 3,5 ton omfattas av andra regelverk både när det gäller däck och vägavgifter. Inte minst minskar däckens marginal till deras maximala bärighet om man utnyttjar den höjda totalvikten. Skulle du däremot minska totalvikten i en registreringsbesiktning kan med nuvarande regelverk krav komma på att ställas på däck med lägre bärighet monteras.

När vi börjar resonera runt det här säger Janne Boudrie från Däckteam att en bra början är sunt förnuft. Han tycker du skall ställa dig frågan Vad har du för bil och var skall du köra och inte utnyttja ett sådant här kryphål i lagen.

Han går direkt in på det han tycker är ett stort misstag i lagstiftningen, de så kallade M+S-däcken som är godkända som vinterdäck. Dumt tycker han med ett däck vars beteckning ursprungligen betyder Mudd and Sand och inget annat som är en vanlig missuppfattning. Att använda sådana däck som året-runt-däck är långt ifrån optimalt då det skapar väsentligt sämre egenskaper vid sommarkörning som längre bromssträcka, sladdrisk och sämre våtegenskaper.

Välj istället ett bra sommardäck och ett vinterdäck vars egenskaper passar din typ av körning. Janne påpekar det viktiga i att skilja på nordiska och europeiska vinterdäck. Skall du vara i de nordliga delarna av Sverige är dubbdäck givna medan ett bra snöflingemärkt eller alptoppsmärkt däck fungerar i de sydligare delarna. Ett sommardäck har en helt annan gummiblandning och blir alltför hårt i vinterkylan och så kan det även vara med ett europeiskt vinterdäck. Vilka däck som är godkända som vinterdäck hittar du här.

En annan sak som Janne Boudrie från Däckteam påpekar är fabrikantens uppgifter om lufttryck, rekomendationerna är alldeles för låga menar han och de sammanfaller med däckstillverkarnas lägsta rekomendation. Kollar du lufttycket med varma däck måste du dessutom tänka på att däckstrycket skall vara cirka tio procent högre än det rekomenderade värdet bara av det skälet. Men viktigt är även att husbilarna generellt väger mer än de grundutrustade som typas eftersom det finns markiser, extrautrustning och last när de väl körs i trafiken vilket höjer vikten markant. Då fabrikanten vill ha så lite buller och så mjuk gång som möjligt i bilen är det ur deras synpunkt fördelaktigt med ett lägre lufttryck. Däcket trivs däremot inte alls med det då arbetstemperaturen blir för hög och dessutom ökar bränsleförbrukningen. För lågt lufttryck är rena döden för däcken, understryker Janne med emfas. Däcktrycksgivare blir inte heller standard på husbilar men det går att efterutrusta med, något som kan vara vettigt.

Janne Boudrie från Däckteam hjälpte oss reda ut regelverket

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.