Bild
Nästa artikel
VTI testar ny metod för vägbedömning

VTI testar ny metod för vägbedömning

NYHETER

För att kunna bedöma behovet av vägunderhåll har en metod med punktlaser hittills använts men tester med en ny teknik med skannande laser har gett goda resultat.

Tekniken med skannande laser, som har utvecklats snabbt det senaste decenniet, möjliggör heltäckande tvärprofilmätning med både tvärprofil- och spårdjupsmätning för att beskriva vägytans tillstånd.

– Tekniken med punktlasrar är beprövad och ger ett tillförlitligt resultat. Samtidigt indikerar underhållsverksamheten att de mått som punktlasersystemen levererar inte är tillräckliga för att ge ett tillräckligt allsidigt underlag vid val av sträckor för åtgärd, säger Thomas Lundberg, VTI.

Den information som saknas med punktlasersystemet är framförallt ytans tillstånd gällande ytskador och sprickor. Med heltäckande tvärprofilmätning finns möjligheter att få den informationen, tack vare teknikutveckling med ökande upplösning och bättre noggrannhet.

– Det finns ett behov inom Trafikverket  att kunna upptäcka ytskador och sprickor och möjligheterna finns med den nya tekniken, säger Thomas Lundberg.

I ett fortsättningsprojekt som Trafikverket finansierar ska den nya metodens fördelar analyseras vidare och hur metodbeskrivningar behöver ändras för att passa den skannande tekniken. Vidare måste incitament finnas för att leverantörerna ska våga investera i den nya tekniken.

Här kan du läsa mer om VTI rapport 961
Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.