Bild
Nästa artikel
VW konverterar klassisk folkabuss till eldrift

VW konverterar klassisk folkabuss till eldrift

NYHETER

Volkswagen of America och EV West konverterar det kanske mest ikoniska fritidsfordon som finns till eldrift. Som bas till denna Volkswagen Type 2 Buss används plattformen från e-Golf.

Som kanske ingen annan bil representerar folkabussen, eller Bulli som den ofta kallas, början på en era av mobilt boende. Liten och trång gav den inte den komfort som dagens husbilar ger men det var med känsla många begav sig ut för att utforska världen. Sedan dess har tekniken gått framåt och modellen ersattes med andra men lämnat våra hjärtan har den inte.

Kanske är det sådana tankar som fått Volkswagen of America att ge ett uppdrag till en elkonverteringsspecialist, EV West, att ta fram en eldriven Volkswagen Typ 2 Buss med drivlinan från en e-Golf. Lackad i klassisk Kansas Beige och Pastel White visades e-Bus upp på Petersen Automotive Museum i Los Angeles den 21 november vid Volkswagen of America’s 4th Annual Drive-In Movie evenemang. Volkswagen of America, Inc. är en del Volkswagen Group of America som i sin tur ägs av Volkswagen AG.

– Deras passion för klassiska bilmodeller kombinerat med deras beslutsamhet för förnyelsebar drift gjorde att EV West var den ideala partnern för ett sådant här projekt, säger Mathew Renna på Volkswagen North American Region. Vi trodde att drivsystemet från e-Golf skulle bli den perfekta basen för äldre fordon. Det är spännande att se att känslan för ombyggnader fortsätter in i elbilseran.

Basen för bygget är en 2017 års e-Golf med ett batteripack på 35.8 kWh vilket uppges ge en räckvidd på cirka tjugo mil. Elmotorn på 100 kW, transmissionen och laddsystemet passar utmärkt i utrymmet där tidigare den fyrcylindriga luftkylda boxermotorn på 60 hästkrafter satt, även om det karaktäristiska ljudet snarast är ersatt av elmnotorns svaga vinande.


Att det blivit just denna version VW valt för konverteringen beror på fjädringen i bak, de individuella fjädringsbenen gör konverteringen betydligt enklare menar konstruktörerna. Batteripacket placeras under framstolarna där bensintanken tidigare fanns men är innesluten i en förstärkt och brandsäkrad bur.

I övrigt lär de som sett modellen tidigare känna igen sig även om modellen inte är en replika. Till och med den långa växelspaken återfinns även om funktionerna ändrats till parkering, fram, back samt ett för återvinning av bromseffekt, i ppraktiken samma lägen som e-Golf har. Instrumentpanelen är moderniserad men inte till oigenkännlighet.

– Vi är väldigt glada att få vara en del av det här projektet, säger Michael Bream, grundare och VD på EV West. Att smälta samman en historisk modell från en ikonisk fabrikant med dagens teknik är bara ett av många sätt där vi tar steg mot en mer hållbar framtid och samtidigt fortsätta att glädjas över en rik bilhistoria.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.