Bild
Nästa artikel
VW tar oss tillbaka till framtiden

VW tar oss tillbaka till framtiden

NYHETER

Något mer ikoniskt än folkabussen är svårt att uppbringa. Modellen har förvisso sedan länge gått ur tiden men många är de minnen den skapat inom husbilismen. Men nu finns den i en modern e-version.

Legends never die lyder ett känt ordstäv och nog får vi räkna Bullin, eller folkabussen som Volkswagen T1 allmänt kallades för, till en legendarisk bil. Visst kan man hänföra den till husbilismens barndom eftersom den blev något av en start för möjligheten för vanligt folk att campa med och framför allt i. Sambaversionen med sina små fönster ovanför sidofönstret blev den som gav en känsla av lyx och nu har Volkswagen moderniserat ett exemplar till dagens krav på teknik. Vi är tillbaka men den här gången i framtiden. Det nostalgiska är det yttre medan det tekniska är så modernt som det kan vara. Borta är det så typiska ljudet den gamla boxermotorn gav ifrån sig. Nu susar den fram med inte mycket annat ljud än det som däck och luftmotstånd ger.

Det här är ett specialbygge som kanske inte riktigt är till för alla för möjligen avskräcker den uppgivna produktionskostnaden på cirka halvannan miljon. Kanske blir den eldrivna ID.BUZZ som kommer 2022 ett ekonomiskt bättre alternativ men den har ju inte det närmast identiska utseenden med legendaren även om ID.BUZZ kommer nära nog.

Men ingen av dem är de första eldrivna folkabussarna. Det fanns faktiskt en eldriven version av modellserien T2 (1972-1979), det är den med det modernare frontpartiet som i övrigt är i stort sett identisk med den på bilden. Men det är nog ganska få som minns den vars räckvidd angavs till 85 kilometer.

Drivsystemet på denna Sambamodell består helt och hållet av komponenter från Volkswagengruppen och även chassit är uppgraderat för att möta dagens krav. Det yttre har fått sin uppgradering med LED-strålkastare och taket är öppningsbart så nog finns det yttre detaljer som avslöjar att det är en nyproducerad bil även om det finns än fler detaljer som avslöjar den inuti. Ingen tidigare folkabuss har stoltserat med lädersäten, ädelträgolv och växelspaken har fått nya funktioner för att passa den nya tekniken. Instrumenten är varsamt förändrade och vid taket över vindrutan finns kontrollpanel som styr en rad funktioner.


e-Bullin är framtagen av Volkswagen Commercial Vehicles (VWCV) på en Samba från 1966. Exemplaret exporterades till Los Angeles men återexporterades senare till Europa innan VWCV lade vantarna på den för att låta det konverteras till eldrift. Nu är det dags för den att premiärvisas på Techno Classica som hålls i Essen den 25 till 29 mars 2020.

Även om vi än så länge får nöja oss med den kommande visningen på mässan Techno Classica 2020 så skulle det säkert kunna kännas lockande för många att leva vanlife i den här.
Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.