Weinsberg och Fiat 1969 och 2019

Nästa artikel
Weinsberg firar 50 år med CUV
1969-2019

Weinsberg firar 50 år med CUV

Publicerad 25 juli 2019 (uppdaterad 19 augusti 2019)

Weinsberg och Fiat 1969 och 2019

Campingbilar och husbilar har en lång historia och ett varumärke som tidigt gjorde sig kända för sina smarta lösningar är Weinsberg. Deras första campingbil byggdes på Fiat 238 och tittar man på bilderna är det lätt att imponeras av dåtidens finurligheter.
Fordonstypen som kallas CUV, (Camping Utility Vehicle eller på svenska campingbil) har varit populärt i flera årtioenden. Företaget Weinsberg har en lång historia med CUV och som har gjort varumärket nästan mer känt än moderbolaget Knaus.

Den första "plåtisen" från Weinsberg var Weinsberg 238 E som byggdes på Fiat 238. Den fick en liten bit av taket utsågat och tack vare förhöjningen med tygväggar gavs ståhöjd i den lilla bilen. Denna farfarsbil bland plåtisar var smidiga 4,6 meter lång och hade en mycket flexibel inredning. Handfat/diskho och kylskåp förutom en bäddbar soffa (dubbelsäng) var perfekt till semestern. När semestern var över och arbetet tog vid kunde inredningen enkelt lyftas ut och istället rymdes 6,5 kubik last i den lilla bilen. Praktiskt!

På den tiden hette företaget Karosseriewerke Weinsberg och en tid senare byggde man en Weinsberg 238 E Cosmos som blev en succé och lite av startskottet för Weinsberg som husbils- och husvagnstillverkare. Företaget byggde därefter mängder av campingbilar på basfordon från Fiat, VW, Peugeot, Mitsubishi, Nissan, Opel och Mercedes-Benz. Den sistnämnda blev för övrigt basfordon för första generationens Weinsberg Orbiter.

I början på 80-talet ersatte Fiat sin 238 med Ducato och då fick succébilen Cosmos ett rymligare taktält som inte bara gav ståhöjd, utan även två extra sovplatser. Denna taktältsversion fick namnet FD och senare kom en lyxversion med isolerat och högt plasttak (HD), den hade till och med ett litet badrum ombord.

När vi kommer in på 90-talet så såldes Weinsberg till Tabbert, de pausade Cosmos ända fram till 2003 då den gjorde comeback under nytt ägande. Då på fyrhjulsdrivna Ducato och med namn som Weinsberg 551 K och 551 MQ där den förstnämnda hade våningssängar i aktern och kompressorkyl. Weinsberg Cosmos 551 MQ hade däremot en dubbelsäng i aktern. Strax därefter följde X-Cursion som hade ett uppfällbart taktält och byggdes på Renault Traffic med vanlig tvåhjulsdrift.

Slutligen kommer vi in på 00-talet och efter Knauskoncernens ombildning 2008-2009 har succén varit stor. Weinsberg har i dagsläget byggt campingbilar (CUV) i 50 år och all den samlade erfarenheten har väl delvis hamnat i modellserierna CaraBus och CaraTour som Weinsbergs CUV heter till säsongen 2020.

I bildspelet intill denna artikel kan du se ett renoverat exemplar av första generationen som byggdes på Fiat 238. Notera storleksskillnaden mot dagens Fiat Ducato...

 

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.