Bild
Nästa artikel
Husbilister får betala dyrt för att åka färja – och skräpar ner. Myt eller sanning om husbilsliv?
Husbilister får betala dyrt för att åka färja – och skräpar ner. Myt eller sanning om husbilsliv?

8 sanningar om husbil – som INTE stämmer 

MYTER

Alla ”vet” det. Husbilister skräpar ner och köper aldrig något i samhällen som besöks. Eller är det så? Så här säger experterna.

Det finns många myter om husbilister, ja om alla som lever campingliv på lediga stunder. Här slår vi hål på några av de vanligaste:

1 Det är svårt att köra husbil

Svar nej. 

Husbilar kan verka skrämmande att köra, särskilt för nybörjaren. Men det är egentligen inte svårt. Vi kollade med Sofia Lindhe, känd från TV:s Gifta vid första ögonkastet och som instagrammar på @regnbagsreggad. Hon och hennes man Anton har levt vanlife under lediga stunder sedan december 2020. Hon kör gärna sin och makens ombyggda Fiat Ducato. Det är inte krångligare än att ratta en vanlig bil, tycker hon.

–    Jag tycker inte att det är svårt att köra vår bil. Jag brukar tillämpa ”störst går först” bara, skämtar hon. 

Tvärtom, gör storleken att hon känner sig säkrare och utsikten från förarplats är bra.

–    Skämt åsido så känner jag mig väldigt trygg i större fordon.

2 Det är dyrt att färja en bil över sex meter

Svar nej. 

Visst, det är dyrare att färja en husbil som är tio meter lång än en som är sex meter. Vi kollade priserna en slumpmässigt vald dag i december 2021. Prisskillnaden ligger på omkring 400–700 kronor.

Men du kan få ner priset genom att välja rätt tid och sträcka. Att åka Trelleborg–Travemünde dagtid med en stor husbil är till exempel billigare än att åka med en mindre husbil över natten. Det är också billigare än att åka genom Danmark och ta sig till kontinenten via Rødby–Puttgarten


Trelleborg–Travmünde (TT-Line): 
10 meter: 915 (dag)–1775 kr (över natt). 
6 meter: 515 (dag) –1375 kr (över natt).
Göteborg–Fredrikshamn (Stena Line): 
10 meter: 1278–1718 kr (beroende på avgångstid). 
6 meter: 778–1038 kr (beroende på avgångstid)
Rødby–Puttgarten (Scandilines): 
10 meter: 1385 kr
6 meter: 855 kr

3 Husbils-resenärer har med sig allt och handlar aldrig på plats

Svar nej. 

Bilden av husbilister som personer som reser till nya platser och tar, men inte ger, är vanlig. Men det finns olika sätt att semestra med husbil. Många, som bloggarna Eva Sanfridsson och hennes man Mikael (mecamping.se) är ute efter nya upplevelser, smaker och miljöer. Fricampar man dessutom lägger man inga pengar på boendet. Då sitter man inte bara still i husbilen och äter medhavt. Tvärtom.

– Om vi ska övernatta i en stad eller vid ett evenemang då handlar vi ofta lokalt. En fika på ortens café, ett par lotter i tobaksaffären, färska grönsaker på torget, en öl vid strandbaren, middag på den där mysiga restaurangen, säger Eva.

– Vi som sällan tar in på camping- eller ställplatser har den summan till godo och unnar oss i stället sånt vi sällan gör hemma. 

Många andra trivs jättebra på camping och då tillkommer även den intäkten till det lokala. Särskilt som säsongen generellt sett är längre för husbilister än stuggäster och husvagnsresenärer. Räknat totalt på året blir det därför fler campingnätter än många tror.

4 Husbilar är bromsklossar på vägen

Svar nej.

Under högsäsong rullar det tiotusentals husbilar och husvagnar på vägarna i Sverige. Kanske någon kommer i kapp en husvagn och blandar ihop den stora vita bakväggen med husbilar. Husvagnar har som bekant en hastighetsgräns på 80 km/h som måste följas.

Därmed inte sagt att husvagnar behöver vara bromsklossar heller eftersom de flesta håller 80-85 km/h, precis som långtradartrafiken. 

– Visst, det finns väl de som tar det ovanligt försiktigt, oavsett fordonsslag. Men de stora vita fritidsfordonen fastnar lättare på näthinnan. Några få undantag blir hågkomna och sedan dras alla över en kam, säger Jimmie Öbom, chefredaktör Husbil & Husvagn.

– Men visst, jag har nog själv setts som stoppkloss av exempelvis italienare när jag har rest med husbil längs vissa av deras vägar där fullgasväxling är det enda som gäller. Då kör jag gärna åt sidan och släpper på proppen ibland. 

5 Husbilsfolk fultömmer latrinen

Svar nej.

Det tillkommer bara fler och fler tömningsplatser, så det finns ingen anledning att fultömma tycker Leif Edström, ordförande i Husbilsklubben. Husbilsklubben har 1 700 tömningsplatser noterade utöver alla ställplatser och campingplatser som finns. Och Leifs erfarenhet är att folk är bra på att använda dessa.

– Den absoluta majoriteten sköter sig och tömmer latrinen på avsedda tömningsplatser, men det är klart att det finns alltid undantag, säger han.


6 Husbilister skräpar ner efter sig

Svar nej.

Det är lätt att skylla på resenärer, som gör tillfälliga nedslag och drar vidare, om det blir skräpigt. Men de flesta husbilister både städar upp efter sig och lämnar sopor där de ska, är Leif Edströms erfarenhet.

– När vi för första gången genomförde årsmötesträff och årsmöte för Husbilklubben i Mariestad hade kommunen förberett sig för att gå runt och plocka skräp runt våra cirka 600 husbilar. Efter att ha gått över hela området så kunde man knappt se något skräp. Det om något är väl ett gott betyg till oss husbilsåkare, säger han.

7 Det är bara inaktiva seniorer som åker husbil 

Svar nej.

De senaste tio åren märks en förändring bland de som skaffar husbil, tycker Mårten Andreasson, försäljningschef på Forsbergs fritidscenter.

Tidigare hade de mest par runt pensionsåldern som kunder. De sökte främst komfort, för att leva ett lugnt och trivsamt liv på resan. De finns kvar, men nu har allt fler yngre fått upp ögonen för husbilsliv, eller vanlife som en del säger. De vill ha äventyr, vara aktiva och behöver garageutrymme för att få med sig sina prylar.

– I dag mäts ofta utrymmet för mountainbike, racercyklar och frågar efter 230-uttag för att kunna ladda elcyklar, säger han.

Den trenden har bara blivit tydligare under pandemin, tycker Mårten Andrreasson.

– Jag tror vi kommer att få se mer sådant eftersom trenden exploderat de senaste åren. Många har fastnat för att vara mer aktiva och det visar sig även i husbilsbranschen.

8 Alla har matchande träningsoveraller

Svar nej. 

TV- och instagramprofilen Sofia Lindhe och hennes man Anton Pehrson har besökt många campingplatser och ställplatser – och kan dementera att campingfolk är besatta av träningsoveraller.

– Jag och Anton reste många hundra mil i somras och inte en enda gång stötte vi på någon med matchande träningsoveraller, säger hon.

– Om inte vi såg ett enda matchande par under hela resa som sträckte sig i princip hela Sverige upp och hela Norge ner så är åtminstone vi beredda att slå hål på den myten.

Kanske finns fler matchande par som kör motorcykel eller som åker skidor eller orienterar än inom campingvärlden?

 
Taggar: Reportage
Det finns många myter om husbilister, ja om alla som lever campingliv på lediga stunder. Här slår vi hål på några av de vanligaste:

1 Det är svårt att köra husbil

Svar nej. 

Husbilar kan verka skrämmande att köra, särskilt för nybörjaren. Men det är egentligen inte svårt. Vi kollade med Sofia Lindhe, känd från TV:s Gifta vid första ögonkastet och som instagrammar på @regnbagsreggad. Hon och hennes man Anton har levt vanlife under lediga stunder sedan december 2020. Hon kör gärna sin och makens ombyggda Fiat Ducato. Det är inte krångligare än att ratta en vanlig bil, tycker hon.

–    Jag tycker inte att det är svårt att köra vår bil. Jag brukar tillämpa ”störst går först” bara, skämtar hon. 

Tvärtom, gör storleken att hon känner sig säkrare och utsikten från förarplats är bra.

–    Skämt åsido så känner jag mig väldigt trygg i större fordon.

2 Det är dyrt att färja en bil över sex meter

Svar nej. 

Visst, det är dyrare att färja en husbil som är tio meter lång än en som är

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Kampanjerbjudande – halva priset livet ut!

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. För att få tillgång till den och alla andra Premium-artiklar behöver du teckna ett medlemskap. Just nu har vi ett extra förmånligt erbjudande: Halva priset livet ut.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.