Bild
Nästa artikel
Att bygga campervan: Del 1

Att bygga campervan: Del 1

Reportage

Det är populärt att bygga egna campervans av transportbilar och bröderna Jimmie och Joakim Öbom gjorde slag i saken i höstas. De inredde en minihusbil som inte ens har ståhöjd. Här delar de med sig av köptips, byggtips, udda idéer och egna misstag.

Som barn fanns drömmen om att inreda en egen husbil för på den tiden fanns knappt fabriksbyggen i Sverige. Vissa byggde om stora bussar och andra inredde MB, VW eller Chevavans och liknande. Så med en inspirationsmix av dåtida van-mode, via dagens husbilar och de yngres vanlife-trend rullar vi hösten 2019 in en Opel Vivaro i projekttältet i Tavelsjö, Västerbotten. Undertecknad bor i Stockholm så jag fick gästa och bo i brorsans härliga Knaus husvagn och har massor att tacka honom och hans familj för. Delvis eftersom projektet kom att dra ut på tiden.

Tidsplanen på ett par veckor och budgeten på några tusenlappar far åt fanders men första skissen av en planlösning håller vi fast vid även om både sittdusch och snurrkök diskuterats. Utrymmet är dock mer begränsat i verkligheten än i fantasierna. Sist men inte minst är det svårare att bygga campervan än man kan tro. Respekten för riktiga husbilstillverkare ökar markant under byggets gång men tursamt nog har lillebror Jocke en positiv grundsyn och mantrat ”He löser vi”. Och det är viktigt när man tar sig an något nytt eller stöter på patrull. Frågan är bara om det räcker ända in i mål... 

Att bygga campervan: Del 1

Lastvägg bort!

Då vi inte hade något lämpligt garage köpte jag ett garagetält på Jula för 4999 kr plus en enkel presenning som golv. Som kallast hade vi minus 11 grader och det regnade massor så väderskyddet gjorde stor nytta. Arbetsbord rymdes också!
Då vi inte hade något lämpligt garage köpte jag ett garagetält på Jula för 4999 kr plus en enkel presenning som golv. Som kallast hade vi minus 11 grader och det regnade massor så väderskyddet gjorde stor nytta. Arbetsbord rymdes också!
Lastskyddsväggen mot hytten satt med bultar och två nitar. Allt sparas och kommer senare till nytta. Trägolvet på bild är limmat och får vara underlag till senare isolering och klickgolv som du kan läsa om i nästa nummer av Husbil & Husvagn.
Lastskyddsväggen mot hytten satt med bultar och två nitar. Allt sparas och kommer senare till nytta. Trägolvet på bild är limmat och får vara underlag till senare isolering och klickgolv som du kan läsa om i nästa nummer av Husbil & Husvagn.
Stolarna sitter med fyra bultar plus bältesfäste. Originalstolarna blir kvar då vi vill ha kvar stolsvärmen vilket är svårt med snurrstolar. För att lättare kunna dra stereokablar tar vi ut passagerarstolen. Dessutom ska en baslåda monteras under.
Stolarna sitter med fyra bultar plus bältesfäste. Originalstolarna blir kvar då vi vill ha kvar stolsvärmen vilket är svårt med snurrstolar. För att lättare kunna dra stereokablar tar vi ut passagerarstolen. Dessutom ska en baslåda monteras under.
När plåten ändå är framme så får den genomgå rejält med putsning. Vi dammsuger också längst ner mot sparklådans insida där grus, spån och skräp ofta samlas i den här typen av bilar. Rödsprit är ett måste för att asfaltsmattorna ska fästa.
När plåten ändå är framme så får den genomgå rejält med putsning. Vi dammsuger också längst ner mot sparklådans insida där grus, spån och skräp ofta samlas i den här typen av bilar. Rödsprit är ett måste för att asfaltsmattorna ska fästa.
Asfaltsmattor gör att resonansen i den nakna bilplåten minskar. Det finns flera tjocklekar och här är den tunnaste. De tjockare är lite svårjobbade när det blir kallt och därför är det bra med värmepistol. De fästs mot plåten likt klistermärken.
Asfaltsmattor gör att resonansen i den nakna bilplåten minskar. Det finns flera tjocklekar och här är den tunnaste. De tjockare är lite svårjobbade när det blir kallt och därför är det bra med värmepistol. De fästs mot plåten likt klistermärken.
Vi fäster bitarna av asfaltsmatta på väggar, dörrar och tak vilket direkt ger mindre resonansljud i plåten. Ett tips kan vara att runda av hörnen och inte använda så stora bitar så är det lättare att få dem att fästa. Glöm ej att rödsprita underlaget.
Vi fäster bitarna av asfaltsmatta på väggar, dörrar och tak vilket direkt ger mindre resonansljud i plåten. Ett tips kan vara att runda av hörnen och inte använda så stora bitar så är det lättare att få dem att fästa. Glöm ej att rödsprita underlaget.

Såga hål i bilplåt

När det ska sågas i karossen tejpar vi först. Dels för att rita hålet med passare men mest för att rädda lacken från sprickor. El-intaget från Kama Fritids handlare kostar 229 kr. Det bygger en del på djupet så sätt det där väggen är som tjockast.
När det ska sågas i karossen tejpar vi först. Dels för att rita hålet med passare men mest för att rädda lacken från sprickor. El-intaget från Kama Fritids handlare kostar 229 kr. Det bygger en del på djupet så sätt det där väggen är som tjockast.
Skruvhål och plats för 230V. Ett orosmoment var att såga runt hål med sticksåg. Hålsåg finns ju, men priset avskräckte. Det var dock inga problem att såga cirkel i tunnplåt bara man tejpar och har fintandat sågblad.
Skruvhål och plats för 230V. Ett orosmoment var att såga runt hål med sticksåg. Hålsåg finns ju, men priset avskräckte. Det var dock inga problem att såga cirkel i tunnplåt bara man tejpar och har fintandat sågblad.
Hål sågas till en solcellsventilator, se nästa sida. Ett borrhål ger plats för att få ner sticksågbladet. Ifall behovet av taklucka och fönster uppkommer senare så noterar vi exakt var takbalkarna sitter och undviker samtidigt att dra elsladdar just där.
Hål sågas till en solcellsventilator, se nästa sida. Ett borrhål ger plats för att få ner sticksågbladet. Ifall behovet av taklucka och fönster uppkommer senare så noterar vi exakt var takbalkarna sitter och undviker samtidigt att dra elsladdar just där.
Takventilen kostar 469 kr på Biltema och den fästs med genomgående skruvar i tak på maximalt 7 cm tjocklek. Vi tätar med butyl. Vill man ha taklucka så finns många modeller i husbilshandeln med eller utan myggnät, ventilation och mörkläggning.
Takventilen kostar 469 kr på Biltema och den fästs med genomgående skruvar i tak på maximalt 7 cm tjocklek. Vi tätar med butyl. Vill man ha taklucka så finns många modeller i husbilshandeln med eller utan myggnät, ventilation och mörkläggning.
Solcellen laddar batteriet som sitter i takventilen. Ventilen har inställningar för luft in/ut samt två hastigheter. Den är i det närmaste ljudlös. En nackdel är att det är lätt att glömma den påslagen och därmed kräma ur batteriet om det inte är soligt ute.
Solcellen laddar batteriet som sitter i takventilen. Ventilen har inställningar för luft in/ut samt två hastigheter. Den är i det närmaste ljudlös. En nackdel är att det är lätt att glömma den påslagen och därmed kräma ur batteriet om det inte är soligt ute.
Avgaser, smuts och baksug är ingen bra kombination. Därför tätade vi igen hålen vi borrade upp på bakdörren. Det snygga ventilgallret får dock sitta kvar. Ventilationen löser sig med Opels egen ventilation i framdörren ihop med takventilen.
Avgaser, smuts och baksug är ingen bra kombination. Därför tätade vi igen hålen vi borrade upp på bakdörren. Det snygga ventilgallret får dock sitta kvar. Ventilationen löser sig med Opels egen ventilation i framdörren ihop med takventilen.
Fukttålig cellplast

Till vänster XPS-cellplast från Byggmax för 65 kr/platta. Om utrymmet räcker för 50 mm isolering. Liggunderlag (Jula 50 kr/st) används i tak och skjutdörr, även framdörrarna. XPS-underlagsskiva (3 mm) under klickgolvet senare, pris 259 kr.
Fukttålig cellplast Till vänster XPS-cellplast från Byggmax för 65 kr/platta. Om utrymmet räcker för 50 mm isolering. Liggunderlag (Jula 50 kr/st) används i tak och skjutdörr, även framdörrarna. XPS-underlagsskiva (3 mm) under klickgolvet senare, pris 259 kr.
50 mm XPS i väggar och nederdel av skjutdörr, där utrymmet tillåter. Liggunderlag fästs med spraylim. Ett tips är att fotografera/mäta alla tvärbalkar och elkablar inför senare skruvning av väggar. (Egna träreglar att fästa i är också ett alternativ.)
50 mm XPS i väggar och nederdel av skjutdörr, där utrymmet tillåter. Liggunderlag fästs med spraylim. Ett tips är att fotografera/mäta alla tvärbalkar och elkablar inför senare skruvning av väggar. (Egna träreglar att fästa i är också ett alternativ.)
Hjulhusen isoleras med liggunderlag och på denna bil fanns hjulhusskydd av hårdplast som vi klär och återanvänder. Tunna liggunderlag från Biltema, Jula och ÖB är mycket lättformade och kostar 50 kr/st. Fästs med spraylim från Biltema.
Hjulhusen isoleras med liggunderlag och på denna bil fanns hjulhusskydd av hårdplast som vi klär och återanvänder. Tunna liggunderlag från Biltema, Jula och ÖB är mycket lättformade och kostar 50 kr/st. Fästs med spraylim från Biltema.

Prylkataloger!

Fogskum testades i några tvärbalkar högre upp i karossen. Lite dyrare men en flaska räckte för att fylla ut två potentiella köldbryggor. Tänk på att inte fylla igen dräneringsutrymmen i botten på bilens sparklådor.
Fogskum testades i några tvärbalkar högre upp i karossen. Lite dyrare men en flaska räckte för att fylla ut två potentiella köldbryggor. Tänk på att inte fylla igen dräneringsutrymmen i botten på bilens sparklådor.
Kataloger med tillbehör kan man aldrig få för mycket av i såna här projekt. Förutom lokala byggvaruhus hittar vi mycket hos lokala husbilshandlare. Bland annat rätt tätningsmedel som Sikaflex och Butyl vilka finns i olika varianter.
Kataloger med tillbehör kan man aldrig få för mycket av i såna här projekt. Förutom lokala byggvaruhus hittar vi mycket hos lokala husbilshandlare. Bland annat rätt tätningsmedel som Sikaflex och Butyl vilka finns i olika varianter.
Signatur till framtida arkeologer som  penslar fram det märkliga fordonet VanCave. I nästa nummer av Husbil & Husvagn kan du läsa fortsättningen när vi tar oss an saker som golv, tak och väggar. Lite mer el-prylar ska förstås in också...
Signatur till framtida arkeologer som penslar fram det märkliga fordonet VanCave. I nästa nummer av Husbil & Husvagn kan du läsa fortsättningen när vi tar oss an saker som golv, tak och väggar. Lite mer el-prylar ska förstås in också...
Så gjorde vi: Vid köpet av transportbil

Skicket på transportbilar skiljer enormt mycket. Förutom bucklor både inifrån och utifrån så är hål i golv, nednötta klädslar, utslitna rattar, skadade fälgar och knäckta bladfjädrar inte ovanligt.
     Det är tydligt att en del körs hårt. Det finns skåpbilar som fastnat i razzior med två tons överlast och andra som överskridit maxlasten med 500 procent.
     Efter att ha tittat på otaliga objekt i Stockholm fick jag hjälp av min bror att köpa bilen av en elektriker i Norrland. Den är näst intill rostfri och har färre bucklor än många stadskörda bilar jag tittat på i Stockholm.
     Grundkoll med regnumret ger många svar innan man slösar tid på plats. Till exempel: kreditköp, antal ägare, ­besiktning och mycket annat. Jag ­använder car.info och bilregistret.se
     Verkar bilen fortfarande intressant är det dags för fördjupad koll på plats av allmänt skick, bucklor, inredning, rost, koll av motor, koppling, batteri, ­oljeläckage, bromsskivor, stötdämpare. Provkör och lyssna efter missljud, bromsar, ­hjulinställning m.m. Ta med kompis om du är osäker men lita också på din intuition. Känner du minsta tveksamhet så finns massor av andra objekt!

Fönster: Till slut valde jag bort fönster av kostnadsskäl men också för att jag ville ha en utsida som inte väcker ­uppmärksamhet. Det finns även passagerarbussar med fönster, men enkelglas och en hel del invändig plast gör dem ­svårare att isolera. 

Växellåda: Precis som med ­motorer så går växellådor och ­kopplingar att åtgärda men det bästa är ju förstås att slippa. ­Automatlåda kan vara skönt i stadstrafik men är annars mest en fråga om tycke och smak.

Dörrar: Jag ville ha dubbla ­skjutdörrar för att kunna stå ute och laga mat och även byta vatten­dunkar utifrån. Sedan är det skönt i en ­fönsterlös husbil för det tar bara några ­sekunder att vädra ur all luft och vidöppna dörrar runtom är härligt när ­vädret tillåter.

Utrustning: En del transportbilar har hyllor, dubbelgolv, inverters, extra­värmare och annat som kan vara användbart vid ett bygge. För oss underlättade det att det fanns tunna skydd av plywood på tak och ­väggar att ha som mallar.

Taklucka: Det var ytterst nära att vi satte in en taklucka men med fingret på ­beställningsknappen insåg jag att jag behövde spara både tid och pengar. Det återstår att se om vi ångrar oss men än har vi inte saknat taklucka. Det går alltid att eftermontera för nu vet jag exakt var den ska sitta om det blir dags.

Höjd: För mig kändes det kul att bygga en extra låg husbil. Dels för att komma under 2,2-meter som gäller i många p-hus. (Färje­gränsen 2 m är svårt med ­takräcket.) Men också för att jag redan hade en ­proffsbyggd plåtis med full ståhöjd.

Framstolar: Många transportbilar har usel komfort i passagerarstolen. Akta dig för 2-sitsiga britsar utan ­inställnings­möjlighet. Vill man ha 3-sits så har Hyundai en 2-sitssoffa som är ställbar och ­hopfällbar och bildar bord. Transportbilar av mer nutida årsmodell har generellt sett bättre komfort i stolar och soffor.

Motor: Förutom sedvanlig kontroll av ­skicket så är det bra om den är bränslesnål men samtidigt inte för svag. Kolla oljan och lyssna efter missljud. Är du ute efter något riktigt billigt så går motorfel att ­åtgärda medan en dålig kaross oftast är svårare.

Kaross: Rost! Bucklor! Repor! ­Transportbilar kan vara fulla av dem. Lägg gott om tid till detta och vänd om ifall du tvekar. Det finns mängder av transportbilar där ute!

Längd: Små transportbilar finns i olika längd. I de kortaste måste man fälla framstolarna för att kunna bädda ut en säng. L2H1 ­eller L2H2 är bra ­sökord på Blocket och liknande sajter.

 

Taggar: Reportage

Som barn fanns drömmen om att inreda en egen husbil för på den tiden fanns knappt fabriksbyggen i Sverige. Vissa byggde om stora bussar och andra inredde MB, VW eller Chevavans och liknande. Så med en inspirationsmix av dåtida van-mode, via dagens husbilar och de yngres vanlife-trend rullar vi hösten 2019 in en Opel Vivaro i projekttältet i Tavelsjö, Västerbotten. Undertecknad bor i Stockholm så jag fick gästa och bo i brorsans härliga Knaus husvagn och har massor att tacka honom och hans familj för. Delvis eftersom projektet kom att dra ut på tiden.

Tidsplanen på ett par veckor och budgeten på några tusenlappar far åt fanders men

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.