Bild
Nästa artikel
Att bygga campervan: Del 2

Att bygga campervan: Del 2

Reportage

Varje dag i byggtältet närmar sig den plåtiga skåpbilen sitt finare stadie som en ”riktig campervan”. Isolering gör susen och skjutdörren avger bara ett dämpat tjoff när den stängs. I detta avsnitt ska bröderna Öbom klä väggar och dra el i ”VanCave”.

Elsäkerhet

Vi avråder från att montera 230V på egen hand i husbilsbygget. Är du minsta osäker ska du anlita elektriker för att montera 230V elintag, jordfelsbrytare, automatsäkringar osv. När det gäller 12V systemet är det också viktigt att vara påläst och veta vad man gör. En bilplåt leder ström och kablar som nöts mot plåt eller är felkopplade kan börja brinna. Anlita elektrisk expertis för montering och kontroll av elsystemen.

Att bygga campervan: Del 2

Elintaget monteras där ”väggen” är som tjockast så dosan ryms. Kabeln drar vi i kabelkanal som skyddar mot vass plåt. Anlita elektriker vid inkoppling och planera så att kablarna är rätt tjocklek och inte behöver dras onödigt långt i husbilen.

Att bygga campervan: Del 2

Utvändigt känns en campervan mer komplett med elintag och tanken är att VanCave ska fungera för fricamping men också på ställplats och vanlig camping. Inkoppling som vanligt med svart 3x2,5 mm2 kabeln och de blå CEE-kontakterna.

Att bygga campervan: Del 2

Utan att gå in på djupet på 230V så använder vi både jordfelsbrytare och automatsäkring på ingående ström. Uttaget med svart lock är till för batteriladdaren. Ellådans placering planeras så att kablarna blir kortast möjliga åt alla håll.

Att bygga campervan: Del 2

Ett tips när man bygger är att spara lite isolering att ha som ligg- och sittunderlag. Det blir många timmar med konstiga arbetsställningar. Annars är det rätt skönt att jobba i en låg och liten bil där man når det mesta från en och samma stol.

Att bygga campervan: Del 2

Kablarna som dragits i väggarna märks upp i båda ändar med 1–4 buntband för att särskilja dem. Tejp funkar också men kan lossna. Usb, 12V eluttag, lampor, tv, kyl, micro, 9 högtalare, slutsteg och baslåda ger en del sladd att hålla rätt på.

Att bygga campervan: Del 2

Kabeldragning i balkar går bättre med en radioantenn eller som här, en tumstock, att tejpa kablarna mot. Kabelkanaler skyddar mot vassa plåtkanter. Vi fäster sladdar i taket så att taklucka kan sågas upp i framtiden. Självhäftande kabelclips är bra!

Att bygga campervan: Del 2

Apparater kräver ventilation och alla förbrukare är avsäkrade. Solpanelregulator, inverter, gul laddare och till höger den svarta batterilådan med spännband bultat i golv. En extra brandvarnare i elskåpet, plus den vanliga uppe i bodelen. 

Att bygga campervan: Del 2

När 12V-systemet har kopplats in är det dags för test. Sen gör vi samma sak med 230V-systemet. Allt fungerar och vi lämnar några stora energiförbrukare påslagna en längre tid för att kontrollera så att ­elsystemet förblir svalt och luktfritt. 

Att bygga campervan: Del 2

Strömbrytare från Jula (99 kr) som bryter bodels- och startbatteriet. Nyckeln är urtagbar och att bryta huvudströmmen är bra till flera saker, dels för att undvika urladdning av batterierna – och är den lite dold så fördröjer den jobbet för biltjuvar.

Att bygga campervan: Del 2

Tejpen är kuriosa för att vi inte ska skruva i elintaget bakom. När el göms bakom vägg är det annars bra att notera var ­kablarna finns. Även bra för senare bilägare. ­Kablar kan också dras mer synligt om man ­föredrar den ytligare lösningen. 

Att bygga campervan: Del 2

Opel har ett välisolerat hyttgolv original. Högtalarkabel dras under detta. För övrigt isoleras även framdörrarna med liggunderlag. Det ska jag göra på min nästa husbil också. Så länge ventiler, dörr- och fönstermekanism beaktas så bör det gå vägen.

Att bygga campervan: Del 2

VanCave gör inte skäl för namnet om där inte finns ljud och bild. Kabeldragning bakom instrumentbrädan är olika jobbigt på olika bilar. Många timmar har tillbringats med huvudet under handskfacket för att trä kontakter genom (för) små hål.

Att bygga campervan: Del 2

Jocke har byggt mycket ljud och ljus till folks lastbilar och därför var det snabbt gjort för honom att montera ett gäng dioder i en taklist i Opelns hytt. Vita lampor som kan dimras blir bra inför framtida ­kartläsning och allmänt kvällsmys.

Att bygga campervan: Del 2

Många transportbilar har tunna plywoodväggar som skyddar skåpet. Vi använde dem som mallar för våra OSB-skivor. De är kraftiga nog för att skruva upp krokar, högtalare och andra föremål som komma skall, senare i bygget.

Att bygga campervan: Del 2

Lim sprayas både på tyg och trä. Sedan spänner, drar och häftar vi fast kanterna på baksidan. På bilden har hörnet ­felaktigt klippts bort före limning. Bättre då att dra ihop ordentligt och sedan klippa bort ­överflödiga ”hörnklumpar”.

Att bygga campervan: Del 2

Häftpistol och massor av häftklammer plus ett gäng spraylimburkar behövs. En vass mattkniv likaså. 3–4 vassa och ­kraftiga saxar i olika storlekar är bra. Vi häftar tätt mellan varje klammer och ­klipper sedan av överblivet tyg.

Att bygga campervan: Del 2

Störande glipa i hörnet av ”fönster”-skivan. Det var svårt att såga perfekt rundning så vi sminkar över glipan med gummilist.Hålet i väggen går till ett (M8) bulthål för en fd lastögla i C-stolpen. Det blir ett perfekt fäste för tv-stativet strax... 

Att bygga campervan: Del 2

Rubber Company har mängder av gummilist och vi får en klase testbitar för att se vilken som passar bäst innan köp = den halvrunda högst upp till höger. Övriga bitar läggs i bra-å-ha-lådan. Kanske till att dämpa och skydda mot skrammel senare?

Att bygga campervan: Del 2

Ett huvudbry under byggprocessen var hur vi skulle täcka det fula gapet vid B-stolpen där lastväggen suttit. Vi väljer att återanvända delar av samma lastvägg. Tack och lov hade vi inte kört plåt­schabraket till återvinningen än...

Att bygga campervan: Del 2

Lastväggen är tung och tjock. Vi kapar ut höger och vänster sida. Det gäller att ha förstående (eller inga) grannar för det låter, mycket och länge. Hyttsidan av lastväggen var klädd med tyg som började glöda. Nästan två kapskivor förbrukas.

Att bygga campervan: Del 2

Högra biten av lastväggen på plats. Original­bultar används och plåten kläs med högtalarmatta. En klämlist skyddar mot vassa plåtkanter. Senare monteras draperi och allt blir till en bra avgränsning mellan hytt och bodel. Mörkt om natten!

Att bygga campervan: Del 2

Dörrsidorna är lätta att lossa genom att skruva bort handtag och lås. De sitter med clips och plastpluggar så det är bara att rycka till och hoppas att de håller. När panelerna lossats putsar vi plåten och isolerar dörrarna, se del 1 om isolering.

Att bygga campervan: Del 2

Panelerna till skjutdörrarna, plasten på bakdörrarna och lite andra detaljer ligger för torkning. Lackering kräver god ventilation och samtidigt skydd mot väder och fallande löv. Tältets dörröppning blir som ett markistak. Byggtält är inte dumt!

Att bygga campervan: Del 2

Nylackad plast gör skillnad i en sliten skåpbil. Dörrlister är lätta att dra loss och trycka på plats igen. Med hjälp av den lyckas vi också dölja tygavslut när vi klär en del naken plåt invid dörrarna sen. Dock inte på denna bild. 

Att bygga campervan: Del 2

Originaltaket behålls och kläs med 0,4 mm hobbypolyeter (skumgummi) som fästs med spraylim. Därefter klär vi med vår kära högtalarmatta och gänga fast skruvarna ett varv. Att leta fäste för skruvar tar sin tid och känns i axlarna till slut.

Att bygga campervan: Del 2

Det där med att få taket på plats skulle ha filmats! Första försöket ensam gavs upp och när vi var två tog det ändå flera ­timmar. Ett tak i 2–3 mindre bitar hade varit lättare. Men till slut fick vi till det så bra att vi kunde öppna varsin öl!

Att bygga campervan: Del 2

Vårt tips vid inklädnad är att häfta och limma hörnen och sist klippa överblivet tyg så tajt det går. Tyget är högtalarmatta från BRL och en rulle (ca 2000 kr) räckte till hela bygget. Tyget är starkt och lite elastiskt. Kardborre fäster bra i det också!

Att bygga campervan: Del 2

Taket och väggarna i det närmaste klart så nu återstår golvet. Bilens limmade lastgolv blir kvar som ett jämnt och bra ­underlag. Vi kör klickgolv samt tunn XPS för isolering mot ljud/kyla och det stjäl bara 5 mm av den blygsamma ”ståhöjden”.

Att bygga campervan: Del 2

Det går åt drygt ett paket golv till hela bilen. Opeln hade en skitig lastmatta i lastrummet och den skyddar fingolvet när vi senare snickrar möbler. När bilden tagits bygger vi igen/isolerar fotsteget då bilen ändå har ett rätt lågt insteg.

Taggar: Reportage

Elsäkerhet

Vi avråder från att montera 230V på egen hand i husbilsbygget. Är du minsta osäker ska du anlita elektriker för att montera 230V elintag, jordfelsbrytare, automatsäkringar osv. När det gäller 12V systemet är det också viktigt att vara påläst och veta vad man gör. En bilplåt leder ström och kablar som nöts mot plåt eller är felkopplade kan börja brinna. Anlita elektrisk expertis för montering och kontroll av elsystemen.

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.