Bild
Nästa artikel
Bo mobilt: Backpackers på nytt sätt

Bo mobilt: Backpackers på nytt sätt

Reportage

Möt civilingenjörsparet som ser lösningar överallt och tycker att saker som ugn och stora ytor är onödig lyx. Matilda och Fredrik Arnell älskar friheten i att kunna åka långt bort från vägar och turistfällor och byggde därför sin egen terränghusbil.

Det är en solig vinterdag i Stockholm när Matilda och Fredrik Arnell gör ett besök på redaktionen. Vi slår oss ner och de börjar berätta sin mobila boendehistoria som började med en sommar i ett baksäte i Europa, men innan vi fortsätter backar vi bandet.

Det blivande paret träffades när de pluggade till civilingenjörer på KTH i Stockholm. De reste mycket med packningen på ryggen och hängde med på bussresor som tog dem till turistattraktioner tillsammans med en andra. Efter några år som backpackers började de längta efter en större frihet och att slippa vara bundna av tidtabeller eller utsättas för turistfällor.

Sagt och gjort, paret köpte sitt första mobila ”boende” år 2009. Att kalla den Renault Laguna de köpte för ett boende är naturligtvis att töja rejält på ordets betydelse även om de faktiskt bodde i bilen. Under en hel sommar sov de i det nedfällbara baksätet och för att få lite ombonad hemkänsla hade de ”lyxiga” attiraljer som liggunderlag och egensydd gardin. Deras resa tog dem runt större delen av Europa och den frihet de upplevde gav mersmak. De ville ha mer!

Ett av länderna de besökte under resan var Schweiz. ett land som gav ett starkt positivt intryck på de bägge. Samma dag de kom tillbaka till Sverige sökte de jobb i Schweiz och sex månader senare gick flyttlasset till alplandet.

Snabba beslut och att kasta sig ut i nya miljöer känns typiska för Matilda och Fredrik. De räds inte förändringar utan drivs snarare av dem och deras grundinställning är att lösa problemen allt eftersom de uppstår istället för att låta tanken på eventuella framtida problem hindra dem.

Bodelen ges ett ansiktslyft på utsidan. Att resa runt i världen med militärfärg är inte att rekommendera.
Bodelen ges ett ansiktslyft på utsidan. Att resa runt i världen med militärfärg är inte att rekommendera.
Lite kompletteringsbygge under resans gång. Matilda tar en kopp kaffe och snor ihop en skarvsladd för extern el.
Lite kompletteringsbygge under resans gång. Matilda tar en kopp kaffe och snor ihop en skarvsladd för extern el.
Pivotering underlättar på ojämn terräng.
Pivotering underlättar på ojämn terräng.

Friheten i att få lägga undan ryggsäcken och istället ha ett eget boende med sig fick dem att fortsätta utforska, en för dem, ny terräng. Efter att ha tillbringat en hel sommar med att sova i ett baksäte kände de båda att de ville de ha en mer permanent sänglösning. Med en bakgrund som backpackers passade en traditionell husbil inte in i deras världsbild. Därför började sökandet efter ett nytt fordon bland terrängvänliga större personbilar.

Valet föll på en Land Rover Defender som de gjorde om till en campingbil med fast sovplats.

Efter Land Rovern följde en rad olika fordon innan de kom fram till den ombyggda terränglastbil de har i dag. Ett av dessa fordon var en buss ombyggd till husbil, men den kändes alldeles för otymplig för paret. Dessutom hade bussen dålig markfrigång vilket innebar att de var hänvisade till vanliga vägnätet. Till råga på allt var den utrustad med en ugn, något som paret upplevde som onödig lyx.

Deras nuvarande terränghusbil köpte de i Tyskland 2014 och tog med hem till Sverige. Eftersom de ville ut och resa igen så snart som möjligt började de undersöka var de kunde hitta färdiga "bodelslådor" att sätta ovanpå för att slippa bygga en själv. Till slut fann de en i Danmark från 1985 som hade använts på militära fordon.

– När vi åkte över till Danmark för att köpa lådan blev vi rejält äcklade när vi klev in i den. Den hade stått övergiven utomhus i över fem år och såg ut att aldrig ha blivit riktigt städad sen 1985 då den byggdes, minns Matilda med avsmak.

– Det som var bra med den var att alla fönster var tvåglas med aluminiumram och dessutom var den bra isolerad med glasfiber, PU-skikt och sedan glasfiber igen. Totalt 60 mm tjocka väggar, vilket gör att vi inte behöver någon värme i vår husbil, säger Matilda.

Det första paret gjorde var att förankra lådan ordentligt i chassit. De fixade 15 cm tjocka metallplattor (en i varje hörn) som de förankrade i hjälpramen med totalt 16 stycken M10-skruvar.

Därefter påbörjades en sanering utan dess like. De rev ut allt inuti tills lådan enbart bestod av väggar och tak, och de slet även ut den befintliga golvmattan inklusive en hinkfull med döda insekter så att allt blev nytt från grunden.

Totalt tog det flera veckor innan den blivande bodelen var helt sanerad och inredningen kunde påbörjas. Efter saneringen tog det dem ungefär tre månader innan bilen var resklar.

Köket börjar ta form. Det är mycket mätande och passande.
Köket börjar ta form. Det är mycket mätande och passande.
Kreativt kaos under arbetets gång. Hjälpredan Leo styr upp dammsugningen.
Kreativt kaos under arbetets gång. Hjälpredan Leo styr upp dammsugningen.
Mysig inredning, ett riktigt familjeboende!
Mysig inredning, ett riktigt familjeboende!
Medelhavet direkt utanför fönstret, precis som det ska vara.
Medelhavet direkt utanför fönstret, precis som det ska vara.

Under åren hade de skissat fram och tillbaka i kollegieblock angående bästa planlösningen, så en sådan fanns redan klar.

Interiören har de helt och hållet byggt själva och deras teoretiska kunskaper från högskolan har de onekligen fått omsätta i verkligheten. Under byggets gång har de bland annat fått användning av sina svetskunskaper och fördjupat kunskapen om ellära och hur man följer de normer som råder. Möblerna har de mätt upp och sågat ut i plywood medan bänkskivorna är i gediget ek.

Längst fram i bodelen är den 155 cm breda sängen placerad mot ena sidan. Färskvattentanken är noggrant förankrad i förvaringsutrymmet längst in under sängen. Eftersom det är konstant becksvart där under har de aldrig haft problem med vattenkvalitén även om de varit ute i värmen i öknen. Inget växer utan ljus är en regel de tagit fasta på.

Bredvid sängen finns toalettutrymmet med en portapotti och handfat. Någon dusch har de inte.

Vid slutet av sängen smalnar den av till 110 cm och precis intill den tar baksidan av sittgruppens ena tvåsitssoffor plats med samma bredd som sängens ände. Bordet till sittgruppen kan användas till madrassunderlag om sittgruppen behöver bäddas upp till en extra säng. Bägge sofforna är ihåliga och rymmer mycket förvaring, såsom en extramadrass. Under den främre soffan är bodelsbatteriet placerat.

– Det faktum att vi gjorde lutande ryggstöd till sofforna gör att det ryms mycket mer i dem jämfört med om vi hade gjort dem raka, berättar Fredrik.

– Dynorna är fastsatta med kardborreband så det är enkelt att ta bort när man behöver öppna sitsen för att komma åt något i förvaringsutrymmet, fortsätter Matilda.

Mitt emot sittgruppen finns köket med sin lyxigt stora köksbänk, kallvatten i kranen och spis med tre lågor.

– Att skapa arbetsyta vid köket kändes viktigt för oss, så det prioriterade vi. Lågorna på spisen är dessutom olika stora allihopa så att de kan anpassas beroende på hur mycket som ska kokas upp eller tillagas, säger Matilda.

Körning i sanddyner är ingen match för denna terränghusbil.
Körning i sanddyner är ingen match för denna terränghusbil.
Leo tar gärna över ratten när mamma och pappa är trötta.
Leo tar gärna över ratten när mamma och pappa är trötta.
Soffornas stomme är gjorda av plywoodbitar. Här löst ditlagda för att se så det funkar.
Soffornas stomme är gjorda av plywoodbitar. Här löst ditlagda för att se så det funkar.
Soffornas ryggstöd rymmer massa förvaring.
Soffornas ryggstöd rymmer massa förvaring.

Drivna, praktiska och problemlösare som de är så är det inte konstigt att de har avverkat ett stort antal fordon under årens lopp. Och med en tvååring i familjen och ännu ett barn på väg kunde man kanske tro att resandet skulle avta, eller i alla fall stanna vid denna terränghusbil, dock verkar inte så vara fallet. För precis innan vi avslutar intervjun avslöjar de med ett skratt att de redan har ett nytt projekt på gång. En ny terränghusbil. Det där med småbarnsår är onekligen individuellt vad det innebär. En sak är säker – den dagen Matilda och Fredrik köper en färdig husbil utan att bygga till något eget är undrens tid förbi.

Bo mobilt: Backpackers på nytt sätt
FAKTA OM TERRÄNGHUSBILEN & FAMILJEN

Familjen Arnell: Matilda 36 år, Fredrik 36 år, Leo 2 år + en baby på väg

Körkort: Bägge har C-kort.

Basbil: Mercedes Benz 1017 AF 4x4 från 1978

Utrustning: Solpaneler 400 W av flex-typ med MPPT-styrning, 3-lågig spis, 80L kompressorkylskåp, tryckpump med tankfyllpump, DC/DC 24 -> 12V laddare

Bränsleförbrukning: ca 2 l/mil (diesel)

Motor: 5,7 L, 170 hk, 590 Nm

Däck: Michelin XZL 395/85R20

Terrängegenskaper: Iläggbar fyrhjulsdrift med hög/lågväxel och differentialspärr i bakaxeln

Vikter: Totalvikt 12 ton, Resevikt 8,5 ton

Övrigt: Hjälpram med inbyggd pivoterande 4-punktslagring för att ta upp ramflex vid terrängkörning

Höjd/bredd/längd: 3480/2480/7050 mm

Inre ståhöjd: 1830 mm

Färskvattentank: 210 liter

Total kostnad: ca 300 000 kr + arbete

Taggar: Reportage

Det är en solig vinterdag i Stockholm när Matilda och Fredrik Arnell gör ett besök på redaktionen. Vi slår oss ner och de börjar berätta sin mobila boendehistoria som började med en sommar i ett baksäte i Europa, men innan vi fortsätter backar vi bandet.

Det blivande paret träffades när de pluggade till civilingenjörer på KTH i Stockholm. De reste mycket med packningen på ryggen och hängde med på bussresor som tog dem till turistattraktioner tillsammans med en andra. Efter några år som backpackers började de längta efter en större frihet och att slippa vara bundna av tidtabeller eller utsättas för turistfällor.

Sagt och gjort, paret k

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.