Bild
Nästa artikel
Patrik Appelquist är stolt ägare till sitt ­nuvarande husbilsbygge och blivande hem.
Patrik Appelquist är stolt ägare till sitt ­nuvarande husbilsbygge och blivande hem.

Bo Mobilt: Bygga egen husbil

Reportage

Han hade aldrig bott i husbil och aldrig byggt något. Han var en akademiker med noll hantverkserfarenhet. Trots det blev valet för Patrik Appelquist att bygga en egen husbil och bo i den. Följ med från byggstarten!

Den gamla Mercedesbilen från 1990 hade bara gått 5000 mil när Patrik Appelquist, efter ett halvårs letande på Blocket, äntligen hittade rätt. Bilen i sig har en unik historia i och med att den har agerat som ledningsbil hos Polisen i Dalarna innan den fick gå över till att bli crossbuss i Stockholm. Nu har bilen äntligen hittat hem, till en ägare som i sin tur också har hittat sitt blivande hem – i bilen själv.

Spåren från polistiden syntes tydligt vid köpet med ett stort antal antenner på taket, diverse reglage på instrumentpanelen och mycket elektronik på väggen i bodelen. Under tiden som ledningsbil var bilen utrustad med både kommunikationsutrustning och arbetsplatser.

Det var bilens historia, vem är då ägaren? Jag träffar en glad Patrik Appelquist i hans föräldrahem i Köping. Patrik, som på sociala medier kallar sig för ”Putte på luffen” förklarar att han alltid har varit en person som rest runt mycket och redan under sin studietid var han intresserad av att bo och leva på ett sätt som anses annorlunda. Han kontaktade nämligen kommunen där han skulle plugga för att undersöka möjligheterna till att frakta dit en husbåt. Tyvärr blev det inget gehör för den idén och tanken på mobilt boende fick läggas på is.

När han på våren 2017 återvände till Sverige efter flera återkommande resor till utlandet bestämde han sig för att stanna.

– Jag hade sett mycket av ­världen men litet av Sverige, säger Patrik.

Att återuppta tanken om ett mobilt boende kändes naturligt för honom. Patrik är en person som älskar att resa och som vill leva med så få utgifter som möjligt för att kunna jobba mindre och leva mer. Ekvationen var enkel och given – självklart var en husbil det optimala, trots att han inte har någon direkt campingbakgrund från barndomen.

Valet att bygga en husbil själv var däremot inte bestämt från början, men efter ett besök hos en husbilsfirma insåg han snabbt att den budget han hade tänkt sig hade han behövt multiplicera med tio för att ens ha råd att köpa en instegshusbil. Bygga själv fick det bli. I och med att hans kunskap om bygghantverk eller husbilar inte existerade gick det flera månader åt att läsa på – om allt.

– Ju mer jag läste desto mer insåg jag hur mycket det var jag skulle behöva lära mig. Jag hade aldrig ens hållit i en sticksåg! skrattar Patrik.

– Och det där med el, hur fungerar det? Varför har man både 12 V och 230 V? Vilket är bäst, behövs bägge? Jag var tvungen att läsa på otroligt mycket för att sätta mig in i allt om hur en husbil fungerar, fortsätter han.

 

Målet är stugkänsla med mörkt golv och tak och vitt möblemang med rustika detaljer. Till höger i bild ska köket placeras.
Målet är stugkänsla med mörkt golv och tak och vitt möblemang med rustika detaljer. Till höger i bild ska köket placeras.
I hålet planerar Patrik att sätta en temperaturstyrd fläkt som suger in luft och därmed reglerar luften i bodelen.
I hålet planerar Patrik att sätta en temperaturstyrd fläkt som suger in luft och därmed reglerar luften i bodelen.
Så här såg bilen ut när den var ledningsbil hos Polisen.
Så här såg bilen ut när den var ledningsbil hos Polisen.
Mycket är kvar att göra men bygget går undan. I nuläget har har mycket hänt sedan bilderna togs.
Mycket är kvar att göra men bygget går undan. I nuläget har har mycket hänt sedan bilderna togs.
MB T-1 410 à la 1990-tal.
MB T-1 410 à la 1990-tal.

En viktig sak för Patrik är att han inte vill göra något fuskbygge. Han vill vara säker att han väljer rätt material och metod till minsta lilla sak som ska in i husbilen. Målet är långsiktighet.

– Jag var nojig att det skulle finnas fukt eller mögel i väggarna och visste inte vilken isolering som gömde sig där bakom så till slut bestämde jag mig för att riva ut allt ända ut till plåten. Därefter anlitade jag en firma som sprutade ett tjockt lager polyuretan som isolering i väggar, golv och tak, berättar han.

Patrik visar mig sitt dokument på datorn som innehåller runt 100 sidor med egna anteckningar, frågeställningar och tips om allt från backspeglar, ventilation, toalett, kök och isolering, till solceller. Här lämnas inget åt slumpen. 

– Jag skulle absolut kunna bli klar tidigare med mitt husbilsbygge om jag kunde nöja mig med en okej lösning, men jag vill bli 100 procent nöjd så det får ta den tid det tar.

Jag frågar honom var han hämtar sin kunskap och inspiration från.

– Inspiration hittar man mycket av på sociala medier som Instagram till exempel. Om man vet vad man letar efter så finns mycket information på Youtube men tyvärr är det många klåpare som lägger upp snygga videor där men som inte har en susning om vad de håller på med. Det gäller att ifrågasätta allt. Och glöm inte att personer som bygger husbilar i USA ofta har ett annat klimat än vi som bor i Sverige. Många av deras isoleringstips går inte att applicera här i Sverige till exempel.

Patrik rekommenderar även att vara med i Facebookgrupper för andra som bygger husbilar själv. Där ser man smarta lösningar som folk har gjort och man har även en plats att bolla tankar och idéer med andra som står inför samma utmaningar. Till exempel fuktspärrens vara eller icke vara.

– Det går att nörda ner sig något enormt i varje detalj om man vill, säger Patrik med ett leende.

"Jag var nojig att det skulle finnas fukt eller mögel i  väggarna."
Även bakdörrarna kommer att täckas med träpanel så småningom. Följ utvecklingen på Patriks Instagram.
Även bakdörrarna kommer att täckas med träpanel så småningom. Följ utvecklingen på Patriks Instagram.
"Tyvärr finns det många klåpare som lägger upp snygga videor men som inte kan något."
TILLBEHÖR & MÅL

Utrustning i nuläget: Solcellsfläkt, markis, manuella stödben fram och bak, eluppvärmda backspeglar, takräcke, stege baktill, takfläkt, Eberspächer och taklucka.

Framtida utrustning: Dusch, mulltoa, gasolkök, gasolkyl, varmvatten-beredare, vattenpump (el och med fot), köksfläkt, gråvattentank, färskvattentank, solceller och batteriladdare.

Drömönskemål: En vedeldad kamin.

Patriks resmål:
Naturupplevelser samt upptäcka Sveriges smultronställen.

Vi pratar vidare om byggprocessen och Patrik nämner att det fanns en grej som han hade rejält med ångest inför.

– Innan jag skulle såga hål i plåten för ventilationen till kylen mätte jag säkert 10–20 gånger för att det skulle bli rätt. Man har bara ett försök, hur läskigt som helst!

– Rent byggnadstekniska frågor är också kluriga. Hur bygger man egentligen ett badrum? Hur får man det vattentätt? Det är bara en del av allt jag har tagit reda på hittills, säger Patrik.

Jag frågar honom om han har en färdig ritning av slutresultatet i datorn, men svaret på frågan är svävande. Han visar en ritning men säger att den har ändrats massa under byggets gång och säkerligen kommer ändras mer framöver. 

– Jag föredrar att tänka på plats. Då är det lättare att se vad som funkar på riktigt. 

Med tanke på att Patrik tänker sig för både en och två gånger innan verkar hans sätt fungera bra för honom.

 

Solcellsfläkt i taket som kan blåsa både in och ut luft.
Solcellsfläkt i taket som kan blåsa både in och ut luft.
Just nu är den utvändiga exteriören ingen prioritet. Men Patrik skulle gärna se en ny lack eller trevligt dekormotiv på den.
Just nu är den utvändiga exteriören ingen prioritet. Men Patrik skulle gärna se en ny lack eller trevligt dekormotiv på den.
Här har Patrik behållit den ursprungliga isoleringen.
Här har Patrik behållit den ursprungliga isoleringen.

När vi går ut till bilen visar Patrik en del knappar och reglage som minner om Polisens närvaro.

– Men jag har inte fått polissirenen att fungera, vilket kanske är tur, skrattar Patrik.

Att ha en vägg mellan förarhytt och bodel är en vattendelare. I Patriks fall fanns enbart en halv vägg och han valde att bygga upp den så att den blev heltäckande. Dels för att skapa bättre isolering och slippa kallras från förarhytten vintertid, samt att enklare kunna reglera värmen sommartid. Nackdelen är att han måste gå en utvändig tur för att komma till bodelen vid stopp. Patrik berättar vidare att ett av hans krav var att ha ståhöjd invändigt, vilket stämmer i bilen han köpt, åtminstone för honom själv då han isolerat så mycket det går i tak och golv utan att bli av med ståhöjden. Personer över 177 cm får böja på huvudet.

Bilen hade, redan vid köpet, en taklucka, stödben, takfläkt, takräcke, stege baktill, Eberspächer, ventilationshål nedtill samt fönster på sidorna. Lyxigt!

För att få köra sin nya husbil var Patrik tvungen att utöka sitt B-kort till ett C1-kort i somras. En uppgradering som gick galant!
För att få köra sin nya husbil var Patrik tvungen att utöka sitt B-kort till ett C1-kort i somras. En uppgradering som gick galant!
Tillfällig lampa baktill som lyser upp via rörelsesensor.
Tillfällig lampa baktill som lyser upp via rörelsesensor.
7 Backkamera installerad baktill på husbilen.
7 Backkamera installerad baktill på husbilen.
Mercedesloggan tronar ­ståtligt i mitten av ratten.
Mercedesloggan tronar ­ståtligt i mitten av ratten.
Dubbla däck baktill.
Dubbla däck baktill.

När du som läsare läser denna artikel har det gått drygt 1,5 ­månad sedan mitt besök i Köping och utvecklingen i husbilen är konstant. Inte så konstigt med tanke på att Patrik mer eller mindre jobbar med bilen all sin vakna fritid. För att visualisera slutresultatet redan nu kan ni se framför er en husbil med stugkänsla, mörkt golv och tak, vita luckor (ej högblanka), naturmaterial och gjutjärnbeslag. Rustikt och en varm känsla. 

Det är sant att Patrik var en nybörjare på husbil, en akademiker som knappt hållit i ett verktyg, men när jag lämnar Köping gör jag det med en förvissning om att denna före detta polisbil har hamnat i rätta händer. Detta bygge kommer vi följa med spänning, gör det du med!

Här kommer Patrik så småningom installera solpaneler för extra energiförsörjning.
Här kommer Patrik så småningom installera solpaneler för extra energiförsörjning.
Utdragbar markis fanns redan på plats vid köpet.
Utdragbar markis fanns redan på plats vid köpet.
Den fastsatta stegen underlättar när Patrik behöver komma upp på taket för höst- och vårrengöring.
Den fastsatta stegen underlättar när Patrik behöver komma upp på taket för höst- och vårrengöring.
Taggar: Reportage

Den gamla Mercedesbilen från 1990 hade bara gått 5000 mil när Patrik Appelquist, efter ett halvårs letande på Blocket, äntligen hittade rätt. Bilen i sig har en unik historia i och med att den har agerat som ledningsbil hos Polisen i Dalarna innan den fick gå över till att bli crossbuss i Stockholm. Nu har bilen äntligen hittat hem, till en ägare som i sin tur också har hittat sitt blivande hem – i bilen själv.

Spåren från polistiden syntes tydligt vid köpet med ett stort antal antenner på taket, diverse reglage på instrumentpanelen och mycket elektronik på väggen i bodelen. Under tiden som ledningsbil var bilen utrustad med både kommunikationsutr

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

MERCEDES BENZ T-1 410

Årsmodell: 1990

Motor: 77 kw, bensin

Längd/bredd/höjd: 6000/2100/3000 mm

Totalvikt: 4600 kg

Antal mil: 5295 mil

Registrerad som PB2.

Patrik Appelquist

Årsmodell: 1985

Följ bygget:

Instagram:
@puttepaluffen

Facebook: www.facebook.com/puttepaluffen

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.