Bild
Nästa artikel
Solig frukost på första parkett på Råå Vallar Resort.
Solig frukost på första parkett på Råå Vallar Resort.

Bo Mobilt: Första husbilssemestern

Reportage

Hur går det till att hyra en husbil – och är det något att rekommendera till nybörjare? Niclas Sjöqvist och Ida Andersson ger sig ut på sin allra första semester med husbil.

Då hoppas jag att ni ska få en trevlig semester! Kör försiktigt och tveka inte att höra av er om ni undrar över något. I annat fall ses vi om en vecka, säger Douglas Hunter på Touring Cars i Arlandastad.

Jag vrider om nyckeln och vi rullar sakta ut på vägen. Det här är premiär för semester med husbil – för både Ida och mig. Husbilen som vi har hyrt för en vecka framåt är en Hobby Vantana K60 FT. Vi anlände till Touring Cars tidigt denna morgon. Efter en kort instruktionsvideo har Douglas visat oss runt i husbilen och demonstrerat de olika funktionerna.

Nu har vi släppts på grönbete och E4:an ligger fri framför oss. Planen är att åka söderut och se vart vi hamnar. Det enda vi har planerat är att resans sista dag ska spenderas på Gekås i Ullared.

– Skönt att äntligen vara på väg, säger jag, när vi har placerat oss i högerfilen och rör oss söderut i 90 km/h.

 

Körningen flyter på bra från första stund. Husbilen är med sina sex meter smidig och mycket lättmanövrerad. Gasol, vattentank och bränsletank är fyllda till max och nu ska det bara vara att njuta. Jag känner mig trygg bakom ratten tack vare mitt färska C1-körkort som ligger i plånboken. De för husbil typiska riktlinjerna finns färskt i minnet. Håll ut vid högersväng, planera körningen ytterst noggrant och ta hänsyn till fordonets storlek.

Glatt depåstopp i Råå.
Glatt depåstopp i Råå.
Kontraktet påskrivet och klart. Nu börjar semestern!
Kontraktet påskrivet och klart. Nu börjar semestern!

Första rasten tar vi i Norrköping, där vi äter lunch hos mina föräldrar tillsammans med min bror. Efter maten vill alla titta runt i husbilen, inklusive en nyfiken granne.

– Den är inte jättestor, men här finns verkligen allt ni behöver, konstaterar pappa efter att vi har öppnat skjutdörren.

Resan fortsätter. När vi närmar oss Brahehus börjar vi känna att det vore skönt att installera oss på en camping. Vi svänger av mot Gränna Camping och håller tummarna för att det ska finnas plats åt oss. Det finns det. Vi backar in husbilen på platsen i gröngräset och ställer ut campingmöblerna. Fem minuter senare är elen inkopplad och grillen tänd.

 

Medan solen sänker sig över Vättern äter vi en utsökt grillmiddag och skålar för en veckas semester som husbilsresenärer. Kvällen avslutas med att vi kokar kaffe inne i husbilen, slår oss ned i sittgruppen och tittar på en film. Spisen, kylskåpet och wc:n har fungerat fullt tillfredsställande och trots vår ringa rutin känner vi oss redan förtrogna med funktionerna.

Nästa dag inleds med frukost i morgonsolen. Medan vi breder smör på våra mackor och häller upp kall juice i glasen, konstaterar vi hur oerhört bekvämt det är att ha tillgång till möbler, kylskåp och inte minst en säng. Vi har tidigare ofta tältat under våra semestrar, vilket definitivt har sin charm det också. Men när det gäller komfort lirar husbil i en egen division.

Härlig solnedgång i Heatherhill, Rågeleje.
Härlig solnedgång i Heatherhill, Rågeleje.
Svalkande. Glasskön växer sig allt längre vid stranden i Tisvildeleje.
Svalkande. Glasskön växer sig allt längre vid stranden i Tisvildeleje.

Under förmiddagen går vi på en loppmarknad och besöker därefter Grenna Museum, Andréexpeditionen Polarcenter. Här bevaras historien och föremålen om den svenska vätgasballongexpeditionen till Nordpolen 1897, som slutade så tragiskt med att de tre resenärerna omkom på Vitön. Efter den kulturella och gripande upplevelsen tar vi en titt i väderappen och på kartan. Vi enas om att Helsingborg verkar bli ett bra mål för kvällen. Ida ringer och bokar en plats på Råå Vallar Resort och turligt nog lägger vi vantarna på en av två kvarvarande platser.

Efter att vi har ställt upp husbilen på en av de mest åtråvärda platserna vid havet (ett par säsongscampare hade alldeles nyss lämnat platsen), äter vi middag på campingens restaurang. Därefter somnar vi skönt i husbilssängen efter en intensiv dag.

– Ska vi gå upp och kolla taxfreebutiken eller sitta kvar i bilen? frågar Ida.

Efter en förmiddag på stranden i Råå, har vi nu rullat på färjan som ska ta oss från Helsingborg till Helsingör. Färden över Öresund tar endast 20 minuter. Efter ett kort besök i taxfreebutiken rullar vi snart fram med husbilen längs nordligaste Själland och det som kallas för den danska Rivieran.

Omgivningarna här är fantastiska – och vägen stundtals smal. Här får jag som relativt oerfaren husbilschaufför hålla tungan rätt i mun de gånger vi får möte. När vi når kvällens mål, DCU-Camping Rågeleje, är det dags för grillen att tjänstgöra igen.

Utsikten från sängen ger hopp om ännu en solig dag.
Utsikten från sängen ger hopp om ännu en solig dag.
Frukostdisken skiner ikapp med Niclas på DCU Camping Rågeleje.
Frukostdisken skiner ikapp med Niclas på DCU Camping Rågeleje.

Kvällssolen skiner från en klar himmel och vi börjar inse varför så många väljer att semestra i husbil. På några få minuter har vi installerat vårt miniatyrhem på en ny plats och kopplat in elen. Och allt vi behöver finns inne i husbilen – oerhört praktiskt! Vid det här laget känner vi ett behov av mer lugn och ro och mindre resande. Av den anledningen bestämmer vi oss för att bo kvar på campingen i tre nätter och utforska de närliggande omgivningarna.

Nästkommande dag gör vi ett besök i Gilleleje hamn, där vi hittar en perfekt parkeringsplats för husbilen nere vid stranden. Efter att ha strosat omkring i hamnen och i några butiker slår vi oss ned på en uteservering invid fiskebåtarna. Här beställer vi den danska klassikern smörrebröd.

I väntan på dem njuter vi av ett glas vin och alkoholfri öl i solen. Hamnen sjuder av liv och fylls kontinuerligt på med ett jämnt flöde av nyfikna turister som vill insupa den gemytliga atmosfären. Här sitter vi kvar en god stund innan vi styr kosan mot grannbyn och fiskeläget Hornbaek. Vi promenerar sakta längs huvudgatan där fik, bagerier och några få men gedigna butiker ligger uppradade. Sightseeingen avslutas med att vi tar en glass på ett kafé precis ovanför stranden innan vi åker hemåt och – ja just det – tänder grillen.

 

Dagen därpå utforskar vi Tisvildeleje, beläget en mil sydväst om Rågeleje. Vi inleder med några timmars avkoppling på byns strand – ett flera kilometer långt sol- och badparadis.

Därefter följer en lunch på en av alla trivsamma uteserveringar och sedan middag inne i Helsingör. Den näst sista dagen på vår resa åker vi till Ullared och spenderar en heldag på Gekås innan vi ställer upp husbilen på campingen Gekåsbyn Ullared. Det är ingen överdrift att påstå att man somnar gott efter en heldag på ett fullproppat varuhus med en försäljningsyta om 35 000 kvadratmeter.

Resans sista dag inleds med att, för första och enda gången på hela veckan, tömma toakassetten och gråvattentanken. Dessa ska nämligen vara tomma när husbilen lämnas tillbaka. Vi imponeras av hur smidiga dessa funktioner har gjorts och hur enkelt det är att som nybörjare utföra dessa sysslor. Vi åker sedan från Ullared i riktning mot Stockholm och under den långa färden blir det än en gång tydligt hur bekvämt det är att resa med husbil. Komforten i sätena är bästa tänkbara och vi har en utmärkt överblick över vägen i och med att vi sitter så pass högt upp. De gånger vi rastar kan kaffet och tilltugget avnjutas i sittgruppen, genom att endast snurra på de stolar vi redan sitter i. Smidigt och framförallt mycket trevligt!

Heatherhill i Rågeleje bjuder på en naturupplevelse av finaste sort.
Heatherhill i Rågeleje bjuder på en naturupplevelse av finaste sort.
Segstartade miner i tidig morgontimma.
Segstartade miner i tidig morgontimma.
Uppradade skönheter i Gilleleje.
Uppradade skönheter i Gilleleje.
Dragmagneten Gekås kan bockas av på resan.
Dragmagneten Gekås kan bockas av på resan.

Väl tillbaka på Touring Cars konstaterar Douglas att husbilen är i samma goda skick som då vi hämtade ut den. Förutom att tömma toakassett och gråvatten har vi endast behövt städa invändigt och fylla på bränsle och gasol, allt annat står Touring Cars för. Vi återlämnar nyckeln och skriver på de sista pappren med blandade känslor. Det är å ena sidan en lättnad att lämna husbilen och således inte behöva tänka på förvaring, service, vinterförberedelser, försäkringar och så vidare. Å andra sidan hade vi gärna rest mer med husbilen denna sommar. Vi kan dock konstatera att ett hyreskontrakt har varit helt perfekt för oss nybörjare.

Till en överkomlig peng har vi fått en chans att pröva om husbil är något för oss. Vår upplevelse är att det inte alls har varit svårt att få kläm på hur gasol, spis, kylskåp och wc fungerar.

På vår förhållandevis långa resa har vi endast behövt tanka två gånger – och gasolförbrukningen har i princip varit lika med noll trots att kylskåpet har varit igång konstant.

Genom att leva och bo i en husbil under en tid, vet vi nu bättre vilka egenskaper vi eftersöker hos en eventuell framtida husbil, om vi nu skulle köpa en. Eller ska vi säga när vi köper en?

Hyrperiod: 11–18 juli

Kostnad: 16 000 kr per vecka under högsäsong (juli – början av augusti) samt 8 000 kr under övriga året. I priset ingår fria mil, grundförsäkring och fullutrustat kök.

Tillägg: Vi lade till en premiumförsäkring (självrisk-reducering) för cirka 1 200 kr. Självrisken minskade då från 27 200 kr till 5 800 kr. Vi tecknade även en separat försäkring som täcker skador på däck och vindruta. Den kostade cirka 500 kr.

Körsträcka: Vi körde cirka 150 mil under vår resa. Det motsvarade två fulla tankar med diesel (som vi fick stå för själva).

Övrigt: Husbilen ska återlämnas i oförändrat skick, med tömd gråvattentank och toakassett samt full bränsletank. Utvändig och invändig städning står Touring Cars för.

Taggar: Reportage

Då hoppas jag att ni ska få en trevlig semester! Kör försiktigt och tveka inte att höra av er om ni undrar över något. I annat fall ses vi om en vecka, säger Douglas Hunter på Touring Cars i Arlandastad.

Jag vrider om nyckeln och vi rullar sakta ut på vägen. Det här är premiär för semester med husbil – för både Ida och mig. Husbilen som vi har hyrt för en vecka framåt är en Hobby Vantana K60 FT. Vi anlände till Touring Cars tidigt denna morgon. Efter en kort instruktionsvideo har Douglas visat oss runt i husbilen och demonstrerat de olika funktionerna.

Nu har vi släppts på grönbete och E4:an ligger fri framför oss. Planen är att åka s

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Kampanjerbjudande – halva priset livet ut!

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. För att få tillgång till den och alla andra Premium-artiklar behöver du teckna ett medlemskap. Just nu har vi ett extra förmånligt erbjudande: Halva priset livet ut.

Läs mer

SÅ UPPLEVDE VI HUSBILSSEMESTERN

Smidigt. På några få minuter installerade vi oss på en ny campingplats. Likaså går det lika snabbt att packa ihop alla saker och dra vidare mot nya äventyr.

Bekvämt. All nödvändig utrustning finns i husbilen, stort som smått. Det är som att resa runt med ett miniatyrhem och det mesta fungerar precis som hemma.

Stort. Det kräver viss planering att köra med husbil inne i städerna. Att exempelvis hitta en lämplig parkeringsplats kan ta tid. Detta känns som den stora nackdelen jämfört med husvagn, där man kan använda personbilen till kortare utflykter.

Trivsamt. Supermysigt att bo i ett mobilt hem och byta utsikt och omgivningar efter behag. Att åsynen av förarhytten skulle göra husbil mindre trivsamt än husvagn var inget vi tänkte på överhuvudtaget.

Enkelt. Ett hyreskontrakt gav oss möjligheten att njuta fullt ut av husbilen – utan att behöva ta ansvar för allt som hör till ett ägande.

Övrigt: Till nästa resa kommer vi att ta med en stor matta för att öka trivseln när vi sitter ute. Troligtvis skulle vi även ta med ett förtält alternativt välja en husbil med markis.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.