Bild
Nästa artikel
Vid backning måste kontakt via backspeglarna upprättas. Här visar vi fullt rattutslag åt vänster.
Vid backning måste kontakt via backspeglarna upprättas. Här visar vi fullt rattutslag åt vänster.

Dirigera backning av husbilen som ett proffs

Teknik

I teorin kan det tyckas självklart hur man ska ”vifta med händerna” så att föraren förstår, men trots det är det lätt hänt att missförstå varann. Husbil & Husvagn ger dig smarta och enkla tips!

Sent ska vi att glömma den gången vi körde in på fel gata i den spanska bergsstaden Xativa och var tvungna att baxa och backa oss en lång och slingrig väg tillbaka. 

Det var varken första eller sista gången vi hamnade i det läget, men vi hoppas det blir den enda då vi hade marginaler nere på centimeternivå, inte bara på sidorna utan även uppåt.

Det var en juldag, folk hade firat kvällen före, personbilar stod felparkerade och spärrade det lilla utrymme som annars hade funnits, och balkonger hängde skrämmande långt ner över den obegripligt smala och kraftigt lutande gatan.

Bobo skickade ut mig på gatan, fällde in backspeglarna, drog ett djupt andetag och satte igång. Det dröjde inte länge förrän gränden var full av beredvilliga herrar som vevade med armarna och gastade kommandon. En del vevade åt höger, andra åt vänster och alla använde olika typer av gester för att få Bobo att förstå hur hon skulle köra.

Men som vi en gång för alla har bestämt, så tittade hon enbart på mig och mina  rörelser. För vi har ett utarbetat ­teckensystem och regeln är att vi ska kunna lita blint på det.

Vi har ett utarbetat ­teckensystem och regeln är att vi ska kunna lita blint på det.

Vad är då ett bra teckenspråk för ­dirigering av husbilen?

Det finns inget entydigt svar på det, utan det måste varje ekipage bestämma självt. Det viktiga är just att inte låta andra ta över, hur hjälpsamt och välvilligt menat det än är. För tydlighet och tillit är A och O här.

Så lägg en stund på att utarbeta ert eget teckenspråk och öva gärna på det ett antal gånger innan ni ger er iväg. Förr eller senare hamnar ni i skarpt läge och det kan bli stressigt. Då ska det sitta!

Det gick för övrigt bra, där i Xativa. Inte en skråma på bilen, alla jublade när vi kom loss och jag tackade de tillskyndande ­männen hjärtligt för deras hjälpsamhet. 

Den dirigerande personen behöver tänka på att synas i backspegeln.
Den dirigerande personen behöver tänka på att synas i backspegeln.
Sväng åt höger med bilens akter.
Sväng åt höger med bilens akter.
Backa åt vänster. Fullt rattutslag om båda händerna pekar åt vänster.
Backa åt vänster. Fullt rattutslag om båda händerna pekar åt vänster.
Backa rakt bakåt.
Backa rakt bakåt.
Backa åt höger, litet rattutslag.
Backa åt höger, litet rattutslag.
Snyggt jobbat, precis intill kanten!
Snyggt jobbat, precis intill kanten!
Taggar: Reportage

Sent ska vi att glömma den gången vi körde in på fel gata i den spanska bergsstaden Xativa och var tvungna att baxa och backa oss en lång och slingrig väg tillbaka. 

Det var varken första eller sista gången vi hamnade i det läget, men vi hoppas det blir den enda då vi hade marginaler nere på centimeternivå, inte bara på sidorna utan även uppåt.

Det var en juldag, folk hade firat kvällen före, personbilar stod felparkerade och spärrade det lilla utrymme som annars hade funnits, och balkonger hängde skrämmande långt ner över den obegripligt smala och kraftigt lutande gatan.

Bobo skickade ut mig på gatan, f

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.