Bild
Nästa artikel
Det är ingen tvekan om vilken hamn som är vackrast mellan Dover och Calais. Dovers vita ­kalkstensklippor vinner överlägset.
Det är ingen tvekan om vilken hamn som är vackrast mellan Dover och Calais. Dovers vita ­kalkstensklippor vinner överlägset.

Färja eller tågtunnel

England

Den vanliga frågan brukar vara huruvida man ska välja bro eller färja men när det gäller resan till England gäller andra alternativ. Tåg eller färja. Valet för vår del är enkelt.

Det hela började med ett snabbt beslut när vi var i Luxemburg och det var att ta en sväng till England. Efter att ha tittat lite på priser och färdalternativ valde vi färjan från franska Calais till Dover.

Rederiet vi åker med heter DFDS och ett annat som kör samma linje är P&O Ferries. Lite längre norrut, från Dunkirk (Dunkerque) seglar rederiet DFDS också. 

De har sex färjor som trafikerar dessa linjer och de är i ungefär samma storleksklass med 1 000–1 500 passagerare. Färjeturen tar bara två timmar och vi tillbringar den mesta tiden uppe på däck i den värmande solen. 

Ombord finns annars restauranger, barer, kaféer och butiker med parfym och smink samt alkohol och souvenirer. De små barnen har ett lekrum och de som är lite större har ett spelrum ombord. 

Hör du till dem som vill lyxa till det kan du för 8 pund extra åka i premium-lounge med varm/kall dryck, frukt och kaffe samt wi-fi och tidningar.

Ett tredje färjealternativ, med DFDS, är att åka från Amsterdam till Newcastle och sedan resa bilvägen söderut genom England till Dover och sen Frankrike. En bra runda men möjligen lite krävande körning på motorvägarna runt London.

DFDS kör i alla fall 10 turer om dagen under högsäsong (plus 12 turer från Dunkirk) och P&O kör ett 20-tal avgångar, så det är en väldig ­trafik både under och över engelska ­kanalen. 

Av förklarliga skäl är det populärare att åka Eurotunnel för hundägare.
Vagnar för höga fordon är i ett plan medan vagnar för personbilar står i två våningar.
Vagnar för höga fordon är i ett plan medan vagnar för personbilar står i två våningar.
Varje tåg är 775 meter långt så det blir en rätt bra sträcka ombord innan vi får dra åt handbromsen och stänga av motorn.
Varje tåg är 775 meter långt så det blir en rätt bra sträcka ombord innan vi får dra åt handbromsen och stänga av motorn.
Vi köper biljett till tåget på plats men de kan även köpas på nätet.
Vi köper biljett till tåget på plats men de kan även köpas på nätet.
Eurotunnel

Byggtid: 1988–1994

Byggkostnad: 4,65 miljarder pund (80 % över budget)

Antal byggnadsarbetare: 13 000 st

Resenärer: ca 50 000/dag i 6 000 fordon och 400 tåg. (85  procent britter)

Övrigt: Första idén om en tunnel är från 1800-talet. Då föreslogs en konstgjord ö mitt i havet för byte av draghästar. Det finns 38 lok och de sitter i fronten och baktill på tågen. Loken kan köras utan de stora vagnarna på vanlig räls i Europa.

På tal om under så hoppar vi nu direkt över till vår returfärd med ett av modern tids sju underverk (Seven wonders of the modern world, American Society of Civil Engineers)

Tågtunneln under engelska kanalen utgår inte från Dover utan från grann­orten Folkestone. Det är väldigt lätt att hitta till Eurotunnel Le Shuttle som den heter. Flerfiliga anslutningsvägar och mängder av skyltar gör det svårt att missa strax norr om Folkstone vid M20.

Returresan med tågtunneln är lite dyrare men det skiljer mindre än väntat och särskilt förmiddagsturerna verkar billigare. Vi får vår biljett att hänga upp i vindrutan och åker till shoppingcentret Victor Hugo Terminal där alla väntar på parkeringen utanför. 

Shoppingen är inte så imponerande, bara ett par tax-free-butiker och snabbmatsrestauranger. De har gratis wifi och utanför finns en lekpark och en stor rastgård för hundar med konstgräs. Av förklarliga skäl är det populärare att åka Eurotunnel för hundägare. Hundarna får ju sitta i sin trygga bil tillsammans med ägarna och dels går det snabbare än färje­överfarten. Väljs färjan får hunden sitta själv i bilen på bildäcket.

Vi är på plats två timmar innan utsatt avgångstid, vilket är helt onödigt, men eftersom vi har husbilen kvittar det och vi lagar och äter lunch på parkeringen och kastar då och då ett öga mot den stora ljustavlan med avgångar. Alla fordon har en bokstav som syns på biljetten i vindrutan och personal går runt och svarar på frågor. En av dem knackar på hos oss och frågar om vi vill åka tidigare. Det gör vi så gärna!

Snabb diskning och sedan iväg. Ännu en biljettkontroll och sedan passkontroll och tullkontroll, där vinkas de flesta bara vidare men vi får åka åt sidan till en separat byggnad för ”storkontroll”. 

Där blir vi ytterst illa behandlade av vår engelska tulltjänsteman som hånar oss och till råga på allt ropar till sig kollegorna inne i tullhuset. ”Come out and take a look – they are from Sweden haha!”. 

Anledningen till hånet är att svenska herrlandslaget slogs ut ur fotbolls-VM av England kvällen innan. Tulltjänstemannen vinkar sedan iväg oss med ett brett leende utan att leta igenom husbilen. 

Djupt kränkta (nåja) fortsätter vi längs flerfiliga påfarter och når till slut perrongerna. Området är enormt och det är lite udda att köra husbil in i ett tåg. 

 

Det är okej att gå på sidan men inte uppehålla sig framför eller bakom fordon. (En camper med akterdörr går alltså inte att kliva in i under dessa 35 minuter.)
Det är okej att gå på sidan men inte uppehålla sig framför eller bakom fordon. (En camper med akterdörr går alltså inte att kliva in i under dessa 35 minuter.)
En informationstavla med aktuella avgångar finns utanför terminalen och shoppingcentret Viktor Hugo.
En informationstavla med aktuella avgångar finns utanför terminalen och shoppingcentret Viktor Hugo.
Vid shoppingterminalen finns en aktivitetspark för barne… nej för hundar. Tåget är populärt hos hundägare.
Vid shoppingterminalen finns en aktivitetspark för barne… nej för hundar. Tåget är populärt hos hundägare.
Vägsystemet innan ombordkörning tyder på att det finns gott om plats för köande fordon.
Vägsystemet innan ombordkörning tyder på att det finns gott om plats för köande fordon.
Tulltjänstemannen vinkar sedan iväg oss med ett brett leende utan att leta igenom husbilen.

Varje tåg är 775 meter långt vilket motsvarar cirka åtta fotbollsplaner. Det tar en stund att åka genom vagn efter vagn innan vi når längst fram för att dra åt handbromsen, lägga i växeln och stänga av motorn. Då har vi ändå bara åkt genom halva tåget eftersom vagnarna bakom oss är tvåvåningsvagnar för personbilar.

När tåget är färdiglastat får vi en säkerhetsgenomgång i högtalarsystemet och därefter börjar vi rulla. Själva tågresan är inte särskilt spännande och vi tycker lite synd om andra resenärer som inte har någon toalett. Det blir en fasligt lång promenad genom alla vagnar för att nå toaletterna längst fram och längst bak. 

En halvtimme efter att tåget började rulla är vi framme och kan köra ut på franska sidan. Som alltid när man flyger, åker tåg eller båt så är tiden för själva färden en sak och incheckning, kontroller och köer en helt annan.

England i sikte!
England i sikte!
”Vi såg på varann när vi närmade oss land, när vi möttes mellan Dover-Calais.” Färjeöverfarten är för evigt förstörd av den gamla sommarplågan…
”Vi såg på varann när vi närmade oss land, när vi möttes mellan Dover-Calais.” Färjeöverfarten är för evigt förstörd av den gamla sommarplågan…
Det går fortfarande mängder av färjor över kanalen, trots tågtunneln. Vår färja från DFDS lastar vid docka 7.
Det går fortfarande mängder av färjor över kanalen, trots tågtunneln. Vår färja från DFDS lastar vid docka 7.
Väl ombord är det bara att stoppa ett par ­kylklampar i kylskåpet, stänga av gasolen och låsa dörrarna innan vi lämnar husbilen.
Väl ombord är det bara att stoppa ett par ­kylklampar i kylskåpet, stänga av gasolen och låsa dörrarna innan vi lämnar husbilen.

Sammanfattningsvis är det svårt att rekommendera det ena eller det andra. Har du hund med dig är valet enklare, då blir det tveklöst Eurotunnel Le Shuttle.

Annars är utsikten och nöjena förstås trevligare på färjan och en båttur är ofta avkopplande, vilket slutligen blir vårt val. 

Tågtunneln är samtidigt dyrare men snabbare och man kan ju ligga till sängs i sin egen husbil. Mitt tips blir därför att testa båda varianterna precis som vi gjorde. Att åka husbil i ett tåg är ju rätt spännande bara det. 

Och vifta gärna med svenska flaggor förbi tullhuset, kanske för att de åkt ur EU eller bowling-EM eller något liknande…

Vinnare? Oavgjort!

FÄRJA DFDS

Avgångsorter: Calais-Dover

Restid: 2 timmar

Biljettpris: ca 1 500 kr (pris varierar)

Webb: www.dfdsseaways.se

+ Billigare än tunneln, klassisk färjelinje, härligt soldäck vid finväder, restauranger och butiker. 
- Långsammare, får ej stanna i fordon, väntan innan ombordkörning, ev. hund måste sitta själv i bilen.

TÅG EUROTUNNEL LE SHUTTLE

Avgångsorter: Folkestone-Coquelles (nära Calais)

Restid: ca 30 minuter

Biljettpris: ca 1 500–2 500 kr (pris varierar)

Webb: www.eurotunnel.com

+ Unik upplevelse, snabb färd, åka eget fordon, hundvänligt, motorväg till motorväg.
- Dyrt vissa tider, ingen utsikt, väntan innan ombordkörning. 

 

Taggar: Reportage

Det hela började med ett snabbt beslut när vi var i Luxemburg och det var att ta en sväng till England. Efter att ha tittat lite på priser och färdalternativ valde vi färjan från franska Calais till Dover.

Rederiet vi åker med heter DFDS och ett annat som kör samma linje är P&O Ferries. Lite längre norrut, från Dunkirk (Dunkerque) seglar rederiet DFDS också. 

De har sex färjor som trafikerar dessa linjer och de är i ungefär samma storleksklass med 1 000–1 500 passagerare. Färjeturen tar bara två timmar och vi tillbringar den mesta tiden uppe på däck i den värmande solen. 

Ombord finns annars restauranger, barer, kaféer och butik

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.