Bild
Nästa artikel
Claus Widell inspekterar nöjt hur husbilen ställs i våg.
Claus Widell inspekterar nöjt hur husbilen ställs i våg.

Guide: Allt du behöver veta om stödben

Reportage

Stödben till husbilen blir allt vanligare eftersom det höjer boendekomforten avsevärt. Dels för att man ska få bo i ”våg” men främst för att fordonet inte ska gunga så fort någon vänder sig i sängen.

Stödben på husvagnar är något vi tar för givet eftersom vagnarna annars ”tippar över” då hjulaxeln sitter i mitten. Men stödben ger också fördelen att boendet blir stadigare. Just den stadiga tillvaron är något som många ­husbilister har börjat efterfråga och förser därför sin husbil med stödben.

Den huvudsakliga anledningen till att använda stödben är alltså att få mer stadga i fordonet och att slippa den gungande känslan när någon rör sig i bodelen. Här kommer de manuellt vevbara stödbenen väl till pass. Dessa är vanligast baktill för att staga upp det långa överhänget längst bak. Andra fördelar är att man kan avlasta däck och fjädring vid längre uppställning som säsongscamping eller vid avställning.

Här listar vi ett antal stödbenssystem av olika sort. Dels de helmanuella som vevas ned med en vanlig stödbensvev. Med dessa stödben kan du, beroende på husbilsmodell, behöva borra upp en liten öppning i ”karossens kjol” för att rymma veven. I övrigt är de manuella lättmonterade. Framtill på husbilar är manuella stödben ovanligt, även om det existerar, bland annat AL-KO har en variant.

Något som har blivit väldigt populärt, särskilt på större husbilar, är elektriska och hydrauliska stödben. De både väger och kostar mer än de manuella och är svårare att montera.

Fördelarna väger däremot också tungt. Först och främst blir boendet bergstadigt med fyra rejäla stödben som avlastar fjädringen. Nästa fördel är enkelheten att ställa husbilen i våg utan att kämpa med nivåklossar och stödbensvev. Här gäller att trycka på en eller ett par knappar och invänta den härliga proceduren när benen fixar biffen. Att betrakta hur automatiken ställer husbilen i våg är nästan värt priset bara det.

En stadig grund ger en stabil tillvaro för alla resenärer.
En stadig grund ger en stabil tillvaro för alla resenärer.
Stödben blir mer och mer populärt även på husbilar.
Stödben blir mer och mer populärt även på husbilar.

Bra att tänka på är att underlaget ska vara fast för att fötterna inte ska sjunka genom marken. Vi avråder också från att lyfta hjulen helt från underlaget då dessa ger än mer stadga och undvikande av ”glidning” på underlaget. Det räcker med andra ord att avlasta fjädringen. Handbromsen ska också vara åtdragen innan de motordrivna stödbenen hissas ned. Samtliga varianter har en säkerhetsfunktion som gör att de antingen viker sig (eller larmar/spärrar från ivägkörning) om de glöms nere.

Undvik också att lyfta ett hörn i taget hela vägen upp, då det ger onödigt stora vridningar/påfrestningar på husbilens chassi och kaross.

Sist men inte minst ska stödben inte användas som domkraft eller pallbockar såvida det inte framgår i dokumentationen att det är okej. Kryp inte under den upphissade husbilen.

Här har de olika tillverkarna lite olika råd, någon tycker till och med att de kan användas vid montering av snökedjor. Vi avråder däremot från att hissa upp husbilen på fyra stålfötter när underlaget lutar och är halkigt (vilket ofta är fallet när snökedjor ska monteras).

Oavsett val av stödben så kan du räkna med en stadigare tillvaro och bättre nattsömn. Här listar vi några olika fabrikat som finns på den svenska marknaden.

DE OLIKA VARIANTERNA:

HYDRAULISKA SYSTEM

System som med hjälp av en centralt placerad elhydraulpump och hydrauloljeledningar till varje ben hissar upp bilen. Olika lägen som t.ex. gråvattentömning eller duschning där bilen lutar en aning och även andra funktioner kan programmeras in i systemet. Med fyra ben kan bilen nivelleras till plant läge och med enbart två ben fås ett stadigare boende.

ELEKTRISKA SYSTEM

System där en elmotor i varje ben hissar upp husbilen. Olika lägen som t.ex. gråvattentömning eller duschning där bilen lutar en aning och även andra funktioner kan programmeras in i systemet. Med fyra ben kan bilen nivelleras till plant läge och med enbart två ben fås ett stadigare boende. Fungerar opåverkat även i stark kyla.

MEKANISKA SYSTEM

Med mekaniska stödben får man handveva och här är det vanligast med två ben längst bak under överhänget på husbilen. Nivellering utesluts därmed men två stödben ger ett stadigare boende. Stödbenen fästs i chassit. Undantagsvis finns även mekaniska stödben att sätta framtill och dessa fästs i domkraftfästet.

HYDRAULISKA SYSTEM


Al-Ko HY4
HY4 är ett stödbensystem som är -hydrauliskt och manövreras med en fjärrkontroll. Fotplattorna mäter 230 mm i diameter och det går att -programmera in olika positioner för nivelleringen.

Vikt: 69 kg
Max lyftkraft: 2000 kg/ben
Cirkapris: 65 000 kr inkl. montering

Guide: Allt du behöver veta om stödben

E&P Hydraulics
Stödbenen från E&P är försedda med tvåvägs-manöversystem som innebär att de hydrauliskt åker ner och upp. En förutsättning om benet ”trampat fast” i lera. Rostfria fotplattor och varje stödben är lackat för undvikande av rost. Stödbenen finns för husbilar mellan 3,5 till 24 ton.

Vikt: 50 kg
Max lyftkraft: 2 ton/ben, totalt 8 ton
Cirkapris: 55 000 kr inkl montering

Guide: Allt du behöver veta om stödben

MA-VE
System med hydraulisk 12-voltspump samt säkerhetspump för infällning ifall hydrauliken inte fungerar. Olika varianter finns beroende på chassityp. Stor fot av rostfritt stål. Styrpanel med manuell nivåinställning eller automatlägen som till exempel gråvattentömning.

Vikt: ingen uppgift
Max lyftkraft: ingen uppgift
Cirkapris: 47 995 kr (Ducato-chassi)

Guide: Allt du behöver veta om stödben

HPC
HPC har tillverkat hydrauliska system till husbilar sedan 1967. Låg vikt och hög kvalitet präglar deras -system och storsäljaren till Fiat/AL-KO upp till 7,5 ton. Ledade stödplattor, ben i aluminium och svarteloxerade cylindrar (rostar ej). Appstyrning och manuell nödpump.

Vikt: 45 kg
Max lyftkraft: 7,5 ton
Cirkapris: 47 500 kr + montering

Guide: Allt du behöver veta om stödben

ELEKTRISKT SYSTEM


Tesa Auto Lift Systems
Elektriska stödben som med ett knapptryck och fyra motorer ställer fordonet i våg. Galvaniserade ben och vattentäta motorer. 34 cm fri höjd krävs under bilen för montage. (Benen säljs även i par för montering bak, då utan nivellering). Priset gäller set om fyra. (Utan montering, 29 995 kr)

Vikt: 50 kg
Max lyftkraft: 2500 kg/ben
Cirkapris: 39 500 kr inkl. montering

Guide: Allt du behöver veta om stödben

MEKANISKA SYSTEM


AL-KO Clickfix
Två bakre stödben som monteras i befintliga hål på AL-KO:s chassi eller chassiförlängning. Två skruvar per ben och sen är det klart. Kan du leva med att handveva och att bara bakdelen stadgas så kan du skratta hela vägen till både våg och bank.

Vikt: 0,8 kg
Max statisk bärighet: 1000 kg/ben
Cirkapris: 3000 kr

Guide: Allt du behöver veta om stödben

Kama Fritid
Mekaniskt stödben som säljs av Kama Fritids -återförsäljare runtom i landet. Modellen finns i två varianter med olika längd. Den ena mäter -29–45 cm och den längre varianten 39–55 cm. Säljs i sats om två och monteras baktill på husbilen.

Vikt: ingen uppgift
Max statisk bärighet: ingen uppgift
Cirkapris: 1395/1525 kr

Guide: Allt du behöver veta om stödben

Fawo Moca
Finns i två höjder, 290 och 330 mm. Universalfäste för de -flesta husbilar medföljer och som monteras i fordons-ramen. Vid -användning dras en sprint ut och benet faller mot marken och därefter sätter man i sprinten igen och vevar med den medföljande veven.

Vikt: ingen uppgift
Max statisk bärighet: 500 kg/ben
Cirkapris: 2295 kr

Guide: Allt du behöver veta om stödben
Taggar: Reportage

Stödben på husvagnar är något vi tar för givet eftersom vagnarna annars ”tippar över” då hjulaxeln sitter i mitten. Men stödben ger också fördelen att boendet blir stadigare. Just den stadiga tillvaron är något som många ­husbilister har börjat efterfråga och förser därför sin husbil med stödben.

Den huvudsakliga anledningen till att använda stödben är alltså att få mer stadga i fordonet och att slippa den gungande känslan när någon rör sig i bodelen. Här kommer de manuellt vevbara stödbenen väl till pass. Dessa är vanligast baktill för att staga upp det långa överhänget längst bak. Andra fördelar är att man kan avlasta däck och fjädring vid l

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.