Bild
Nästa artikel
En begagnad husbil kan trots många år på nacken se modern ut, men låt dig inte förföras av skalet innan du kollat på djupet. Denna Laika byggd på Iveco är idag 21 år gammal.
En begagnad husbil kan trots många år på nacken se modern ut, men låt dig inte förföras av skalet innan du kollat på djupet. Denna Laika byggd på Iveco är idag 21 år gammal.

Guide: Köpa begagnad husbil – så undviker du missarna

Reportage

Många drömmer om husbilslivet och en begagnad husbil är mer överkomlig för de flesta. Men det är en del att tänka på inför begagnatköpet. Här har vi delat in köpprocessen i tre steg.

Eftersom du läser denna text så har du säkert förstått värdet i läsning. Ett bra sätt att lära är att läsa tester.
Eftersom du läser denna text så har du säkert förstått värdet i läsning. Ett bra sätt att lära är att läsa tester.

Steg 1: Jakten kan börja!
Vi vet inte vad vi vill ha...

Kanske husvagn är bättre?
Artikeln rör husbilar, men står ni hellre i lugn och ro på camping utan att ”käka” mil så är husvagn bättre. Rymlig bodel och stabilt golv med stödben. Inte heller något förarutrymme som stjäl boyta. Förtältslivet är också härligt! Sist men inte minst får man mer vagn för husbilspengen! 

Budget och smärtgräns
Bestäm er för en budget och glöm inte lite extra till tillbehör, försäkring, skatt, oförutsedda utgifter och resekostnader. Själva finansieringen är viktig så att semestern inte grumlas av ekonomisk oro. Håll koll på räntor och avgifter om ni lånar mycket till köpet.

Planlösning och antal åkande
När ni bestämt er för en budget och ungefärlig årsmodell är det dags att hitta rätt planlösning. Antalet åkande avgör. Det finns varianter för alla och ett tips är att läsa våra guider kring planlösningar (NR 7.2020*), sovrum (NR 9.2020*) och kök (NR 10.2020*). 

Liten eller stor
Ska ni resa mycket i Italien eller längs skogsvägar i Norrland och slingerbultar i Norge är det bättre med en liten husbil. Kanske en plåtis. Andra köper FÖR litet och byter upp sig efter en säsong. Kom överens om vad ni prioriterar, bekvämt och rymligt boende eller smidig i trafiken.

Körkort och lastvikt
Körkortet kan avgöra hur tung husbil ni får köra. En del äldre 3,5-tons husbilar för B-körkort har dock för liten lastvikt för en barnfamilj. Totalvikt minus tjänstevikt = max lastvikt. Räkna med att ni behöver 100–150 kilo lastvikt per person.

Bäddar i alla former
Avgörande för många är bäddarnas utformning. Så var det inte för 30 år sedan när alla bäddar bestod av hopfällda sittgrupper. Idag har nästan alla husbilar fasta sängar i form av långbäddar, queenbed, taksäng, fransk säng, alkov. Läs vår guide i ämnet! (NR 8.2020*).

Glöm inte bildelen
Många ser bara bodelen och glömmer bildelen. En helintegrerad äldre husbil kan för nybörjaren se likadan ut som en nyare eftersom Fiatdelen är dold. (De flesta husbilar byggs på Fiat Ducato och Citroën Jumper/Peugeot Boxer är i det närmaste identiska). 

Ändringar på ducato
Från år 2006 fick Ducato sin facelift där man gick från lågt placerade framlyktor till högt placerade. Nästa facelift var 2014 när framlyktorna fick smal design. Så ser Ducato ut än i dag även om det varit uppdateringar under skalet. Senast 2020 med 9-stegad automat och nya motorer.

Olika chassityper
Vanligast är Fiat Ducato originalchassi eller samma tillverkares campingchassi som är lite lägre och bredare. AL-KO är också vanligt på den bakre delen från hytten och bakåt. Dessa chassin är låga, lätta och breda och har ofta förberetts med skruvhål för stödben m.m.

Långmilare ovanligt
De flesta husbilarna på begmarknaden har gått under 10 000 mil vilket gör att miltalet sällan är ett problem. Det finns ju många Fiat Ducato yrkesbilar som har körts hårt i 30 000 mil och stadstrafik. Husbilar går mest på landsväg och sällan ser vi objekt med över 20 000 mil på mätaren. 

Hyr och lär! 

Många inser först när de ”provbor” vad de vill ha. Kolla om ni får hyra först och ­sedan dra hyran från priset!

Behåll lugnet även om du hittar en husbil med exakt rätt planlösning. Det är lätt att förföras och glömma andra viktiga prioriteringar.
Behåll lugnet även om du hittar en husbil med exakt rätt planlösning. Det är lätt att förföras och glömma andra viktiga prioriteringar.
Lyft på alla lock, luckor och soffor för att titta under dem. Öppna gärna det röda locket på vattentanken och kika ner så det ser fräscht ut.
Lyft på alla lock, luckor och soffor för att titta under dem. Öppna gärna det röda locket på vattentanken och kika ner så det ser fräscht ut.
Läs på!

Köp tidningar, läs ­broschyrer, kolla filmklipp, läs i forum och ­googla husbils­modeller. Gå vår kurs ”köpa husbil” på husbil­husvagn.se

Det finns husbilar för de flesta familjerstorlekar. Denna med rejäl och bäddbar sittgrupp och alkov passar storfamiljer.
Det finns husbilar för de flesta familjerstorlekar. Denna med rejäl och bäddbar sittgrupp och alkov passar storfamiljer.
Kolla skicket på pedaler, säten och växelspak. Verkar miltalet stämma med slitage och är allmän skötsel okej? Lyft på mattor om möjligt.
Kolla skicket på pedaler, säten och växelspak. Verkar miltalet stämma med slitage och är allmän skötsel okej? Lyft på mattor om möjligt.

Steg 2: Ta fram finalister!
Vi vet storlek och pris, men...

Dags att börja jaga
Äntligen vet ni vad ni vill ha och kan scanna marknaden efter objekt. Det är lätt att bli hålögd av alla annonser i husbilsjakten. Det händer ofta att annonser är felaktiga och det är lätt att ge upp när säljare inte bryr sig om en så enkel sak. Man lär sig dock mycket i den här fasen.

Slå upp fordon
Transportstyrelsens app Mina Fordon och det privata alternativet car.info ger bra information gratis. Du behöver registreringsnummer för att slå upp antal ägare, besiktning, vikter, mått och skatt. Lär dig apparna som rinnande vatten under din jakt på objekt.

Lista prioriteringar
Det är bra att skriva ner en lista med egna krav för att inte glömma något man verkligen vill ha. Lista tre kriterier:  
1. Krav – detaljer som inte går att kompromissa bort.
2. Önskemål – det som kan undvaras om det kniper.
3. Dröm – bonus om det finns, inte alls viktigt.

Handla hos handlare
Är det en dyrare husbil är det oftast tryggare att köpa av en handlare. En lokal handlare kan svara på frågor även efter affär. Många handlare kan lämna garantier beroende på husbilens ålder, pris och mil. Konsumentköplagen räcker också långt hos alla handlare.

Förmedlingstjänster
Det finns ett stort antal förmedlingsföretag dit privata vänder sig för att få hjälp att sälja sin husbil. Dessa företag går i regel igenom sina objekt mycket grundligt och gör bland annat fukttest. Det är dock inte säkert att alla gör det så kontrollera företaget noga innan affär.

Handla privat
Normalt finns det en chans att göra fynd men det finns självklart också risker att man går på en nit. Handlare går oftast igenom objekten som byts in (generellt sett). Begär fukttest och gasoltest även vid privat affär, det kostar inte mycket och är värt utgiften för både köpare och säljare. 

Handla utomlands
Eftersom den här guiden riktar sig till nybörjare så avråder vi från egenimport. Vinsten man eventuellt gör förlorar man lätt i att tysksålda (vanligast) husbilar oftast är enklare utrustade. Sedan är det jobbigt om det blir fel eller om man behöver ställa frågor med tanke på avståndet.

Skriv ut och anteckna
Anteckna under telefonsamtalen till säljare, gärna på utskrivna annonser. Det är bra att ha när objekten blir många och svåra att hålla isär i minnet. Ta slutligen fram ett antal finalister som är värda att åka och titta närmare på. Då är det bra att ha kvar alla minnesanteckningar.

Åk och titta på husbilar
När ni har hittat tänkbara objekt och kollat av dem mot bilregistret och allt sett fint ut är det dags att åka och titta. Kanske gör ni en utflykt där flera objekt kontrolleras närmare. Ta gärna med en bilkunnig kompis, men lita också på din egen intuition.

Första intrycket
Förblindas inte av att planlösningen är helt rätt för er. Behåll kritiska glasögon och syna inredning, lyft madrasser. Kolla skötsel. Vad är första intrycket? Slarver eller pedantskött? Förbered gärna frågor att ha tillhands och en lista med saker att komma ihåg att kolla.

Helintegrerade husbilar kan vara hemskt trånga under huven. Be säljaren dra upp oljestickan.
Helintegrerade husbilar kan vara hemskt trånga under huven. Be säljaren dra upp oljestickan.
Stödlistan!

Missa inte vår  egna ­stödlista på nästa uppslag! Den är bra som grund men skriv även ner egna prioriteringar.

Väg husbilen för att se om lastvikten räcker till cyklar och mc.
Väg husbilen för att se om lastvikten räcker till cyklar och mc.

Steg 3: Granska grundligt!
Objekt att undersöka

Börja utvändigt
Leta efter skador på karossen, vindrutan och övriga rutor. Titta även högt upp och långt bak på karossen där det är vanligt med repor från träd och buskar. Öppna luckor, lyft garagematta. Passa på och kika så det inte droppar under motor, växellåda och tankar.

Undersök bodelen
Första intryck med alla sinnen. Be säljaren starta kylskåpet på 12V, 230V och gasol. Starta gasolspisen, värmepannan, vattenpump, tänd alla lampor, lyft på madrasser, sofflock. Öppna skåp och lådor. Glöm inte att lyfta på golvmattorna och titta på golvets skick.

Papper i handskfacket
Serviceboken ska ha stämplar vid rätt miltal och årliga oljebyten. Fukttest med färskt protokoll bör finnas och gärna gasolkontroll. Kvitton på delar är bra att titta närmare på om de finns och vad som bytts. Instruktionsböcker, reservnycklar ska också finnas.

Kontrollera bildelen
Vrid på tändningen och kolla så att alla lampor och instrument fungerar. Starta motorn samt fläkt, radio och AC. Testa elhissarna ända ner och upp igen. Elbackspeglar. Testa vindrutetorkarna och spolningen. Slå av radio vid körningen för att bättre höra andra missljud.

Provkörning och Motor
Lyssna efter missljud på olika varvtal. Den ska gå jämt när den är varm och inte stanna av sig själv eller dippa i varvtal när den står på tomgång. Dra upp oljestickan före/efter körning och kolla så att oljan är brun och lättflytande – ej svart eller med vita skummande inslag.

Växellåda
Växlarna ska gå i lätt och inte hoppa ur. Testa alla växlar och även nedväxling med motorbroms med manuell låda. En automatlåda ska växla smidigt och inte spöka genom att växlar hoppar ur och liknande. Testa även att backa och byta växlar i låg fart.

Koppling
Kopplingen ska frikoppla direkt och inte slira vid växling. Testa genom att lägga i en hög växel och trycka ner koppling och gas samtidigt. Släpp upp kopplingen snabbt. Motorvarvet ska gå ner direkt och kopplingen ska inte slira. Gör den det så kan det vara läge för kopplingsbyte. 

Bromsar
Kolla så att bromsarna tar jämt på alla hjul. Det är bra om det finns ett färskt besiktningsprotokoll då detta testas grundligt vid besiktningen. Kolla så att det inte vibrerar i ratten eller hörs metalliskt missljud vid bromsning. Det sistnämnda betyder troligen att bromsklossarna är slut. 

Fjädring och stötdämpare
Gungig husbil kan betyda att stötdämparna är slut. Det är inte helt ovanligt på framtunga och helintegrerade husbilbilar som gått sina mil. Kontrollera även så att bladfjädrar och/eller spiralfjädrar är hela och inte spruckna. Det ser du enkelt genom att kika under bilen vid hjulen.

Däck och fälgar
Titta på däcken från alla håll. Inga sprickor och de får inte vara snednötta eller nednötta. Fälgarna ska vara fria från skador och passa även på att kolla reservhjul eller punkteringssats så att endera av dem finns i husbilen. Fråga när däcken byttes senast även om mönstret är okej.

Brusten ­kamrem är ­värsta ­mardrömmen för bildelen. Kolla så den är bytt vid behov.
Brusten ­kamrem är ­värsta ­mardrömmen för bildelen. Kolla så den är bytt vid behov.
KOM IHÅG!
  • Fukttest med färskt protokoll. 
  • Täthetskontroll av gasolanläggning senaste året. 
  • Servicebok ifylld och kamrem bytt.
  • Väg husbilen för att se egentlig vikt.
  • Besiktning utförd och godkänd. 
  • Ägarkontroll med id-kort och registreringsbevis. 
  • Instruktionsbok – läs den flitigt!
Guide: Köpa begagnad husbil – så undviker du missarna
Taggar: Reportage, Laika
Eftersom du läser denna text så har du säkert förstått värdet i läsning. Ett bra sätt att lära är att läsa tester.
Eftersom du läser denna text så har du säkert förstått värdet i läsning. Ett bra sätt att lära är att läsa tester.

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Testa Premium helt gratis

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.