Bild
Nästa artikel
Dragbilen ser aningen kantig ut jämfört med den vackra vagnen.
Dragbilen ser aningen kantig ut jämfört med den vackra vagnen.

Klassiker: Kometen från Tenhult

Reportage

Det finns många som gillar gamla vagnar och några av dem så till den grad att de restaurerar något som andra skrotar. Hans Wallin till exempel, han räddade en skrotfärdig Kabe Komet 250 från graven.

År 1990 köpte Hans Wallin från Spånga utanför Stockholm en gammal Kabe av en arbetskamrats syster. Vagnen, en Kabe Komet 250 som hade sett sina bästa år långt tidigare, stod på gården utanför Hans arbetsplats och till slut skulle den bort. De flesta skulle förmodligen låtit en sån här vagn bli lekstuga eller hönshus. Men inte Hans, han såg något som var värt att bevara. Han köpte vagnen för 5000 kronor.

 

Vagnen byggdes 1964 och när hans köpte den fanns fyra tidigare ägare. Med tanke på att Kurt Blomqvist, som grundade Kabe i Tenhult, byggde sin första vagn 1958 är det en mycket tidig vagn det handlar om. Åren hade inte heller gått obemärkt förbi. Det var hål i botten och vagnen var i mycket dåligt skick. Kanske var det de fem lagren färg som hjälpte det halvhjärtat ditkletade silikonet att bristfälligt täta taket? Hela innertaket var nämligen fuktigt, eller rent av blött, och hängde vågigt ner. Ingen rolig syn med andra ord.

– Men kopplingen, hjulaxel, bromsar och all el fungerade. Och den klarade besiktningen, så varför inte? Den var ju fullt dragbar, berättar Hans.

Han drog således vagnen till sommarstugan på Ingarö utanför Stockholm och påbörjade en renovering. En minst sagt grundlig renovering.

När Hans far såg vagnen avplockad från chassit sa han:

– Den där får du aldrig ihop igen, jag köper chassit för femhundra kronor och gör en båtvagn av den.

– Då gav jag mig sjutton på att den skulle bli klar, skrockar Hans.

När Hans Wallin tog sig an den gamla Kometen var den bara ett murket skal. Svep för att se hur den såg ut då.
När Hans Wallin tog sig an den gamla Kometen var den bara ett murket skal. Svep för att se hur den såg ut då.
Klassiker: Kometen från Tenhult
Klassiker: Kometen från Tenhult

Inne i vagnen var färgerna spretiga. Orange, ljusblått och alla möjliga färger. Väggarna var täckta med korkmatta och dynorna var klädda i något som kan liknas vid ”orangesvart långhårigt tyg”.

– Om man ska vara positiv så kunde man kalla den för en väldigt färggrann partyvagn, säger Hans.

På den här tiden körde Hans lastbil och han kom på ett bra sätt att använda en av lastbilarna som arbetsplats. På det täckta flaket fanns nämligen en perfekt arbetsyta för ett speciellt jobb. Plywoodbitarna som utgjorde vagnens innerväggar var nämligen helt ruttna, men de höll ändå ihop. Han tog loss dem och använde de gamla bitarna som mall när han gjorde nya på det regnskyddade flaket. En kompis hjälpte sedan till med att blästra chassi, hjulaxel och koppling som sedan målades så de blev som nya.

Planerna på att inreda vagnen i japansk eller engelsk stil skrinlades och istället fick vagnen behålla sin ursprungliga inredning.
Planerna på att inreda vagnen i japansk eller engelsk stil skrinlades och istället fick vagnen behålla sin ursprungliga inredning.
Värmaren från Truma ser nästan ut att vara helt ny.
Värmaren från Truma ser nästan ut att vara helt ny.
Supersnygga kromade hjul­sidor av äkta plåt.
Supersnygga kromade hjul­sidor av äkta plåt.
Fartlinjen på sidan ger intrycket av en vagn med klös och linjen passar snyggt ihop med det i nederkant avskurna sidofönstret.
Fartlinjen på sidan ger intrycket av en vagn med klös och linjen passar snyggt ihop med det i nederkant avskurna sidofönstret.

Sakta men säkert återskapades sedan vagnen med masonit och lister på 25 mm, precis så som Kurt en gång i tiden konstruerade de första vagnarna. En person som inte nämnts än är Hans fru Eva som var med under hela resan och kan med rätta kallas den restaurerade vagnens moder. Till sist isolerades vagnen med frigolit och ytterplåten, som gjorts ren och lackats enligt konstens alla regler, sattes tillbaka.

Nu var vagnen redo att rulla igen och en av de första turerna gick ner till Elmiamässan. Väl framme fick de beskedet att de skulle stå vid huvudingången.

– Vi fick inte en lugn stund, alla ville in och titta, det var jättekul! säger Hans.

Det är något som hållit i sig, den väcker uppmärksamhet var den än kommer.

När de renoverade vagnen valde de färger som de tyckte passade och var snyggt.

– Det är ju något som förändras med tiden det där, konstaterar Hans. Han är inte helt nöjd med det färgval de gjorde då, lite pastelligt, men på senare år börjas det kännas mer och mer okej igen.

– Tanken från början var i och för sig inte att återställa den till originalskick, jag ville bara ha en fräsch vagn som var kul att åka omkring med, säger Hans.

Han funderade på att göra en japaninspirerad inredning. Eller engelskinspirerad med Chesterfield-fåtölj och hela faderullan. Men han valde att ha kvar originalinredningen istället.

– Med tiden har jag förstått att det är en ganska unik vagn vi har, säger Hans.

 

Helst skulle han vilja återställa möblerna till originalfärgerna, precis som utsidan.

Möblemanget hade faktiskt klarat av tidens tand ganska bra, förutom lite slitage. Men för att få vagnen fräsch krävdes spackel och färg. Problemet nu är att möblemanget kanske inte klarar av det slitage som en återställning till originalskick kräver. Att slipa ner färglagret till det ursprungliga färgskiktet är svårt, kanske omöjligt.

Hans och Eva har rest mycket med vagnen i Sverige. Allt från Smygehuk till Treriksröset. Ofta tillsammans, men Hans gillar även att sticka iväg själv någon vecka, inte minst med kameran i hand för han älskar att fotografera flyg.

Vare sig Hans åker själv eller tillsammans med Eva är en sak säker – det vrids på många huvuden längs vägen.

Praktiskt kök med bra förvaring, diskho och tvålågig spis. Denna Kabe Komet används kanske mer nu än när den var ny.
Praktiskt kök med bra förvaring, diskho och tvålågig spis. Denna Kabe Komet används kanske mer nu än när den var ny.
Karossplåten utlagd på marken innan den ”kläddes över” 
det nya skelettet.
Karossplåten utlagd på marken innan den ”kläddes över” det nya skelettet.
Det var bara att börja om från början och snickra till nya ­masonitskivor och träreglar.
Det var bara att börja om från början och snickra till nya ­masonitskivor och träreglar.

Kabe firar 60 år som tillverkare på Elmia den 17–20:e augusti i år (det är en egen ”mässa” och inte på den vanliga Elmiamässan). Då är givetvis Hans, Eva och deras Komet hedersgäster.

Taggar: Reportage

År 1990 köpte Hans Wallin från Spånga utanför Stockholm en gammal Kabe av en arbetskamrats syster. Vagnen, en Kabe Komet 250 som hade sett sina bästa år långt tidigare, stod på gården utanför Hans arbetsplats och till slut skulle den bort. De flesta skulle förmodligen låtit en sån här vagn bli lekstuga eller hönshus. Men inte Hans, han såg något som var värt att bevara. Han köpte vagnen för 5000 kronor.

 

Vagnen byggdes 1964 och när hans köpte den fanns fyra tidigare ägare. Med tanke på att Kurt Blomqvist, som grundade Kabe i Tenhult, byggde sin första vagn 1958 är det en mycket tidig vagn det handlar om. Åren ha

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.