Bild
Nästa artikel
Mathias Lager (guitarr), Håkan Swärd (klaviatur), Peter "PP" Samuelsson (bas), Björn Lagerström (sång), Bengt Pettersson (chaufför), Oskar Sohlberg (trummor).
Mathias Lager (guitarr), Håkan Swärd (klaviatur), Peter "PP" Samuelsson (bas), Björn Lagerström (sång), Bengt Pettersson (chaufför), Oskar Sohlberg (trummor).

På besök i Barbados andra hem

Reportage

Barbados är ett av Sveriges mest populära dansband som tillbringar en stor del av sin vardag i sin turnébuss, på väg till och från spelningar. Husbil & Husvagn har fått gå ombord på ”El Diablo” för att ta titta närmare på hur deras mobila hem ser ut.

Det är lördag förmiddag när vi möter upp de fem herrarna i Barbados på Stavsjö Krog & Kafé, några mil utanför Norrköping. Bandet är på väg mot Stockholm för att göra två spelningar ombord på Cinderella och därmed runda av dansbandsveckan på kryssningsfärjan.

– Det är ungefär samma band som spelar ombord på Cinderella den här veckan som på den klassiska dansbandsveckan i Malung varje sommar, berättar Björn Lagerström, sångare och klart yngst i bandet med sina 27 år.

 

Vi beställer in lunch och slår oss ned vid ett ledigt bord. Några i bandet verkar lite trötta, något som kanske inte är så konstigt då resan startade redan klockan 06.30 ifrån Kungsbacka. Björn är en av dem som har passat på att spendera större delen av färden hittills i sin säng, vilket gitarristen Mathias Lager finner en ”naturlig” förklaring till.

– Björn växer ju fortfarande, så det är viktigt med sömnen, säger han med glimten i ögat.

Bussen har varit i Barbados ägo i drygt två år och är en Volvo B10M 70B av 1997 års modell. Inköpspriset var 165 000 kronor men man har investerat ytterligare några tusenlappar i att skapa en inredning som klippt och skuren för ett dansband på resande fot. Man har bland annat isolerat fönstren bak och uppfört innerväggar för att skapa ett mörkt sovutrymme längst bak i bussen. Där har man sedan byggt varsin säng åt alla i bandet, placerade i två våningsplan på båda sidor av bussen med en liten korridor i mitten. Sovutrymmet har skärmats av mot den främre delen av bussen med ännu en innervägg med tillhörande dörr. Man har även lagt in ny golvmatta, omplacerat de stora skinnfåtöljerna och byggt ett litet bord till var och en.

– Jag är hyfsat händig så jag har byggt det mesta i bussen. Sen har vi även pimpat inredningen med lite ”blodstänk”, säger Mathias Lager och ler kryptiskt.

 

Men varför åker ett dansband omkring med en buss fylld av fiktiva blodstänk, undrar kanske vän av ordning? Förklaringen ligger i att bussen lyssnar till namnet El Diablo, av ett alldeles särskilt skäl.

– Det där med bussar är ett rent djävulskap. Så fort något går sönder blir det ju svindyrt att fixa. Och det går nästan aldrig att laga något själv heller, eftersom det är så stora dimensioner på allt. Ska du dra åt en bult krävs det i princip tre man och en hävstång på ”70 meter”, säger Peter ”PP” Samuelsson, basist i bandet.

Förutom det faktum att en egen buss är förenat med en del kostsamma reparationer, understryker samtliga bandmedlemmar att bussen är optimal - ur flera aspekter. Scenutrustningen kan smidigt stuvas in i det separata lastutrymmet baktill. De personliga sängarna gör det möjligt att ha sitt eget lilla krypin och i det främre utrymmet med fåtöljerna och soffan finns möjlighet att umgås eller bara ta det lugnt.

– Vi åker ju med en hel produktion och av de resealternativ som finns har vi hittat det absolut bästa. Vi sitter tillsammans men alla har ändå sin egen fåtölj. Vi har med oss alla våra personliga tillhörigheter och kan kolla på TV, surfa eller gå och lägga oss, säger Peter ”PP” Samuelsson.

– Ska man göra längre resor är det jäkligt skönt att ha möjligheten att sova bra. Man kan gå och lägga sig när man lämnar spelningen på natten och sen vakna hemma på morgonen. Vi bor nästan aldrig på hotell, bussen blir som vårt andra hem, förklarar Håkan Swärd, klaviaturspelare.

Med omkring 90 spelningar per år blir det mobila levernet en naturlig del av bandmedlemmarnas vardag och faktum är att de ser flera likheter mellan turnélivet i bussen och att resa med ett fritidsfordon.

– Det är ju i princip samma grej. Vi har med oss ett mobilt, personligt hem precis som camparna. Det verkar coolt med husbil, en sådan skulle jag vilja ha, säger Mathias Lager och får medhåll från flera i bandet.

– Jag är uppväxt med husvagn, min mamma och pappa hade ett sånt där ägg från SMV, säger Björn Lagerström och ler.

Det framkommer även att bandets chaufför för dagen, Bengt ”Bengan” Pettersson, har en Polar 470 av 1976 års modell och att både trummisen Oskar Sohlberg och ”PP” är uppväxta med husvagn i familjen.

– Fast den köpte mina föräldrar först när jag var tonåring. Vi hade åkt rätt mycket utomlands innan och så helt plötsligt skulle de skaffa en ”husvagnsjävel”. Jag förstod mig aldrig riktigt på det där livet då, säger ”PP” och skrattar.

El Diablo - turnébussen.
El Diablo - turnébussen.
Sovutrymmet är ordentligt mörklagt för att bandet ska sova gott oavsett tid.
Sovutrymmet är ordentligt mörklagt för att bandet ska sova gott oavsett tid.
Barbados åker med en hel produktion vilket kräver ett stort lastutrymme.
Barbados åker med en hel produktion vilket kräver ett stort lastutrymme.
Så här ser det allt som oftast ut i bussen när Barbados är ute på vägarna. Mathias Lager har monterat fåtöljerna och byggt bord till alla. I taket finns nedfällbara tv-apparater.
Så här ser det allt som oftast ut i bussen när Barbados är ute på vägarna. Mathias Lager har monterat fåtöljerna och byggt bord till alla. I taket finns nedfällbara tv-apparater.

Bandmedlemmarnas placering i bussen har funnits med sedan första början med några få justeringar. Under de långa resorna har alla fem sitt personliga sätt att slå ihjäl alla timmar på. Alla är rörande överens om att de som sover mest är ”Lager” och Björn medan ”PP” är den som håller låda och pratar mest. Bäst ordning på sina platser har Håkan och Björn; där är det kliniskt rent enligt övriga i bandet. Lager är känd för att ha sina tillhörigheter i en salig röra medan PPs plats beskrivs som någon form av verkstad.

– Där finns allt. Han har verktyg, kablar och annat ”skräp” vilket kan komma till nytta om något går sönder i bussen, säger Håkan.

 

Jämfört med andra dansbands turnébussar tror alla fem att El Diablo håller en hyfsad standard. De menar att de flesta bussar är fräscha invändigt men att det inte är något band som har överdriven lyx och flärd. För dagen känner de sig nöjda med bussens standard och funktioner. Störst värde sätter de på aluminiumkarossen, planlösningen och att det finns en bakgavellyft vilken underlättar i- och urlastning av scenutrustningen. Men hur bra de än trivs verkar trenden vara att flera dansband avvecklar sina turnébussar.

– Många har börjat frakta scenutrustningen med lastbil och bandmedlemmar som inte får plats i den åker personbil till spelningen. Det är ett billigare alternativ men inte lika skönt som det är att resa med egen buss, säger ”PP”.

Med andra ord kan vi räkna med att El Diablo kommer att färdas längs vägarna länge. Kolla gärna in Barbados spelschema nedan om du vill lyssna till ett av våra mest populära dansband.

BARBADOS

Startades 1992 och har sedan dess blivit belönade med tre grammisar, tio guldskivor och tre platinaskivor.

Har haft många folkkära hits som exempelvis Kom hem, Rosalita, Hold Me och Vi kan inte va tillsammans – vi kan inte va isär.

Har deltagit i Melodifestivalen fyra gånger.

Har haft fyra olika sångare genom åren – Magnus Carlsson, Mathias Holmgren, Chris Lindh och Björn Lagerström.

Av dagens bandmedlemmar är det gitarristen Mathias Lager och basisten Peter ”PP” Samuelsson som har varit med ända sedan starten.

EL DIABLO, TURNEBUSSEN

Typ: Volvo B10M 70B -97

Längd: 15 m

Totalvikt: 23 500 kg

Motor: 9,6-liters liggande mittmonterad rak ”sexa”

Hästkrafter: Cirka 265 hk

Förvaring: På en parkering i Kungsbacka

Körsträcka per år: Cirka 6  000 mil

Registrering: B-registrerad som en husbil vilket innebär att ”PP”, Håkan och Lager får köra bussen av bandmedlemmarna.

Längsta resan: Göteborg - Kiruna t o r. Enkel resa på 160 mil/23 timmar.

Antal övernattningar i bussen per år: Cirka 80 st

 

Taggar: Reportage

Det är lördag förmiddag när vi möter upp de fem herrarna i Barbados på Stavsjö Krog & Kafé, några mil utanför Norrköping. Bandet är på väg mot Stockholm för att göra två spelningar ombord på Cinderella och därmed runda av dansbandsveckan på kryssningsfärjan.

– Det är ungefär samma band som spelar ombord på Cinderella den här veckan som på den klassiska dansbandsveckan i Malung varje sommar, berättar Björn Lagerström, sångare och klart yngst i bandet med sina 27 år.

 

Vi beställer in lunch och slår oss ned vid ett ledigt bord. Några i bandet verkar lite trötta, något som kanske inte är så konstigt då

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.