Bild
Nästa artikel
Den är aningen sliten, men ­fortfarande en vagn som ­verkligen sticker ut från andra.
Den är aningen sliten, men ­fortfarande en vagn som ­verkligen sticker ut från andra.

Polar Glacier – en riktig limousinvagn!

Reportage

En fjorton meter lång husvagn sätter spår för livet! Det kan Husbil & Husvagns Johan  Persson intyga som såg denna bjässe redan som ny.

Det finns husvagnar som etsar sig fast i minnet. En sådan är Polar Glacier som jag blott femton år gammal hade jag nöjet att bekanta mig med då den var relativt nybyggd och stod på Sollentunamässan 2008.

När Morgan Nyman Villavagnar i Stenstorp fick samma vagn i inbyte våren 2018 fick jag chansen att återknyta bekantskapen med bjässevagnen.

När jag återser den tio år sedan första besöket har givetvis tiden satt sina spår, den är aningen sliten, men fortfarande en vagn som verkligen sticker ut från andra.

Sedan den byggdes har den dykt upp på Blocket.se ett antal gånger då den varit till salu och vi på Husbil & ­Husvagn har uppmärksammat det varje gång.

Loungekänsla med soffa och barmöbler.
Loungekänsla med soffa och barmöbler.
Vagnen är som en lång och trång gång.
Vagnen är som en lång och trång gång.
Välkommen in genom en riktig entrédörr.
Välkommen in genom en riktig entrédörr.
Hygienutrymmet består av tre små rum: Dusch, toalett och bastu.
Hygienutrymmet består av tre små rum: Dusch, toalett och bastu.
Polar Glacier – en riktig limousinvagn!

Glacier låter som ett passande modellnamn på en Polarhusvagn. Men sanningen är att det brukats på en experimentvagn som få kan jämföras med.

Polars största modell heter i dagsläget 840, och för några år sedan lades flaggskeppet Polar 950 ned. Polar Glacier mäter fjorton meter med draganordningen inkluderad. En riktig rekordlång husvagn alltså.

S-Karosser byggde vagnen tillsammans med Polar, med designern Bo Karlsson i spetsen. Tanken var att ta fram en så lång vagn som möjligt, en vagn för den som inte vill ha något ”lagom”.

En vagn för den som en gång för alla vill vinna tävlingen om vem som har fräckast husvagn. Fem offerter kom faktiskt in på vagnen, bland annat från England.

Lågkonjunkturen satte dock stopp för planerna att tillverka fler än ett exemplar. En medarbetare på Backamo -husvagnscenter köpte den ny och bodde permanent i den innan den såldes.

Inredningen andas  Ikea och köket rymmer allt man behöver.
Inredningen andas Ikea och köket rymmer allt man behöver.
Sovplatser finns det gott om.
Sovplatser finns det gott om.
Sovrum med stort ljusinsläpp.
Sovrum med stort ljusinsläpp.
Barstolarna får stuvas undan vid transport.
Barstolarna får stuvas undan vid transport.

Exteriören är det första som väcker häpnad. Med tre hjulaxlar och fjorton meters totallängd går det liksom inte att undvika att haja till när men ser den. Många undrar nog hur det skulle gå att dra vagnen genom en tajt sväng på mindre vägar och hur är det med rangering.

Tanken med vagnen är givetvis att den ska bli stående längre perioder och kanske flyttas en gång per år. Jag förundras över hur det ska gå till när vagnen parkeras på en campingplats. Det är ju trots allt där den kommer hamna eftersom fricamping på de flesta platser känns ganska avlägset.

Färden in på campingområdet är säkert ett spektakel med många förundrande blickar följt av första svängen där vagnen nockar ett förtält eller välter en grill.

I gången mellan kök och sovrum ryms mycket förvaring och ljusinsläpp via fönster och taklucka. Badrum längs väggen till vänster.
I gången mellan kök och sovrum ryms mycket förvaring och ljusinsläpp via fönster och taklucka. Badrum längs väggen till vänster.
Diskmaskin är en lyx i det mobila (nåja) hemmet.
Diskmaskin är en lyx i det mobila (nåja) hemmet.
Fyrlågig spis av rejäl modell och fullstor ugn under.
Fyrlågig spis av rejäl modell och fullstor ugn under.
Kylskåp för den som gillar matlagning extra mycket.
Kylskåp för den som gillar matlagning extra mycket.

Polar Glacier rullar på ett specialbyggt chassi och har sex stycken 14-tumshjul. Vagnen får lagligt framföras i åttio kilometer i timmen.

För att hålla värmen i vagnen har två Alde-pannor som genererar vattenburen värme installerats. Andra lite udda inslag är ismaskin, bastu och diskmaskin.

Taket är upphöjt baktill och Ulf Sellgren på S-Karosser berättar att tanken med det var att nyttja taket till något speciellt.

Vagnen planerades och konstruerades i ett rasande tempo. Idén kom i maj 2007 och den skulle vara klar till Elmia-mässan på sensommaren samma år.

Nypriset var satt till cirka 800 000–850 000 kronor men varje potentiell kund hade sina egna önskemål så det kunde sluta på cirka 1,2 miljoner i slutändan.

Totalvikten är 3500 kilo. Lastvikten är inte mer än 100 kg eftersom exempelvis kylskåpet är gjort för bruk i vanliga bostäder.

Ulf berättar att om vagnen producerats idag hade det gått att använda mer viktbesparande material eftersom tekniken på det området har utvecklats.

Klart är att nästa ägare kommer få en helt unik vagn!

Stort och långt är temat i denna bild.
Stort och långt är temat i denna bild.
En lång husvagn har stor tyngd som fördelas på tre axlar.
En lång husvagn har stor tyngd som fördelas på tre axlar.
Polar Glacier (2007)

Totallängd: 14 meter
Invändig längd: 12 meter
Utvändig bredd: 2,54 m
Tjänstevikt: 3400 kg
Totalvikt: 3500 kg
Pris idag: 549 000 kr

Taggar: Reportage

Det finns husvagnar som etsar sig fast i minnet. En sådan är Polar Glacier som jag blott femton år gammal hade jag nöjet att bekanta mig med då den var relativt nybyggd och stod på Sollentunamässan 2008.

När Morgan Nyman Villavagnar i Stenstorp fick samma vagn i inbyte våren 2018 fick jag chansen att återknyta bekantskapen med bjässevagnen.

När jag återser den tio år sedan första besöket har givetvis tiden satt sina spår, den är aningen sliten, men fortfarande en vagn som verkligen sticker ut från andra.

Sedan den byggdes har den dykt upp på Blocket.se ett antal gånger då den varit till salu och vi på Husbil & ­Husvagn ha

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.