Bild
Nästa artikel
Stor guide till GPS-koordinater: Så navigerar du rätt

Stor guide till GPS-koordinater: Så navigerar du rätt

Teknik

Gps med decimaler eller grader? Det gäller att hålla reda på vilket system du har ställt in din gps på – och veta hur du konverterar en koordinatangivelse från det ena till det andra systemet. Läs vår guide!

Få resenärer är så beroende av sina gps-koordinater som husbilsåkare. Men hur gps-vana vi än är, så finns det knappt ett enda ekipage som inte har dråpliga eller mindre roande felkörningsepisoder att berätta om.

Navigatorns stora nackdel är att du saknar överblick. Om du bara okritiskt lyder instruktionerna kan det bli väldigt fel. Att dubbelkolla med en vanlig papperskarta emellanåt är ­därför ett bra tips.

Ett bekymmer är också att koordinaterna anges i olika system och på olika sätt. Det skapar ofta förvirring och leder ibland till grova felkörningar.

Att det finns olika system beror på att olika länder har valt olika standarder. Inget system är mer korrekt än något annat, men det blir förstås mindre risk för missförstånd om man håller sig till en och samma variant.

Konvertering

Om du har en gps i husbilen och navigerar efter den, så går det i allmänhet att växla mellan de olika systemen genom att gå in i ”Inställningar”.

Annars finns det en uppsjö av appar att ladda ner för att konvertera koordinaterna, en del tyngda av en massa fler funktioner och/eller annonser, så det bästa är att du själv prövar dig fram till den du trivs med. Enklast brukar vara bäst.

Det finns många appar att använda för att konvertera från det ena systemet till det andra. Till exempel GPS-omvandlaren.

GPS-omvandlaren.
GPS-omvandlaren.

Vad gäller olika sätt att ange koordinaterna på, så använder geodeterna själva, som specialisterna på Lantmäteriet heter, helst principen grad, minut, sekund (samma som Husbil & Husvagn frekvent använder i tidningen). Till exempel N59°22’14” E13°29’07” (Mariebergsskogen i Karlstad), där N står för latituden och E för longituden.

Då kommer man rätt på cirka trettio meter när. Vill man ha ytterligare exakthet får man lägga till decimaler på sekunderna. Geodeterna är ibland nere på centimeternivå.

Decimaler, ja. Det är de som kan ställa till förvirring. Så länge vi håller oss till grader, minuter och sekunder följer vi den skala som har med jordens mittpunkt och vinkeln mot ekvatorn och en meridian att göra, och som delas upp i 360 grader och i 60 minuter per grad. Medan decimaler bygger på tiondelar.

Om man presenterar koordinaterna för Mariebergsskogens parkering med graden och därefter decimaler, så blir det istället Lat 59,370564 Long 13,485283. Alltså helt andra siffror än i förra exemplet.

Skulle du missta dig och utläsa denna sifferrad i grader, minuter och sekunder hamnar du istället en bit bortom Molkom, en nätt felkörning på 33 kilometer.

Det finns olika sökvägar. Adress och koordinater är vanligast, 
men även närmaste bensinstation eller köpcentrum är användbart.
Det finns olika sökvägar. Adress och koordinater är vanligast, men även närmaste bensinstation eller köpcentrum är användbart.
Här skrivs koordinaterna i grader, minuter och sekunder.
Här skrivs koordinaterna i grader, minuter och sekunder.
Om det finns fler rutor att fylla i än du har siffror ska du börja med en nolla när det gäller grader och minuter, men när du kommer till sekunder lägger du nollan sist.
Om det finns fler rutor att fylla i än du har siffror ska du börja med en nolla när det gäller grader och minuter, men när du kommer till sekunder lägger du nollan sist.
Din gps ger dig i allmänhet möjlighet att välja mellan olika ­system.
Din gps ger dig i allmänhet möjlighet att välja mellan olika ­system.

Men håller man bara reda på själva grupperingen och vet att ett kommatecken eller punkt betyder att tecknet följs av decimaler och inte minuter eller sekunder, så fungerar det.

I allmänhet kan du ställa in din gps på det system du föredrar, och om den destination du söker är uttryckt i ett annat system finns det appar som konverterar koordinaterna till den variant du vill ha. Se rutan högre upp. 

Historik

De första satelliterna som förmedlade gps-data skickades upp 1978. I början av åttiotalet användes informationen i vetenskapliga och militära sammanhang, och mot slutet av samma decennium började systemen användas civilt, framförallt av båtfolk.

Den verkliga explosionen kom med mobilerna och de små bilanpassade navigatorerna. 

Andra grupper som är beroende av koordinater är till exempel jägare, svampplockare och andra naturmänniskor som navigerar i fri miljö samt båtägarna.

Taggar: Reportage

Få resenärer är så beroende av sina gps-koordinater som husbilsåkare. Men hur gps-vana vi än är, så finns det knappt ett enda ekipage som inte har dråpliga eller mindre roande felkörningsepisoder att berätta om.

Navigatorns stora nackdel är att du saknar överblick. Om du bara okritiskt lyder instruktionerna kan det bli väldigt fel. Att dubbelkolla med en vanlig papperskarta emellanåt är ­därför ett bra tips.

Ett bekymmer är också att koordinaterna anges i olika system och på olika sätt. Det skapar ofta förvirring och leder ibland till grova felkörningar.

Att det finns olika system beror på att olika länder har valt olika standarder.

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.