Bild
Nästa artikel
Ta C1-körkort – så går det till

Ta C1-körkort – så går det till

Reportage

För att köra husbil med en totalvikt över 3 500 kg behövs i många fall körkortsbehörighet C1. Följ Niclas Sjöqvist på hans C1-resa – från vinterns teoristudier till sommarens slutgiltiga förarprov.

Vad innebär behörighet C1? Med C1 får du köra tung lastbil och personbil med en totalvikt av högst 7 500 kg. Till fordonet får du även koppla en släpvagn med en totalvikt av högst 750 kg.

Vem behöver C1?

Om du har körkort behörighet B sedan tidigare är det datumet för körkortsutfärdandet som har betydelse för hur tunga fordon du får köra. Du som har tagit B-körkort före 1 juli 1996 får köra personbil oavsett totalvikt.

OBS! Om du har fått körkortet återkallat därefter, gäller samma regler som för de som har tagit körkort efter 1 juli 1996, alltså behörighet att köra personbil upp till 3 500 kg.

Inskrivning på trafikskola

Om du går i tankar på att ta C1-kort är det enklaste alternativet att först av allt ta kontakt med en trafikskola. De kan bedöma vilken tidsplan som är rimlig och lägga upp en genomtänkt strategi för hur du ska gå tillväga.

Personligen tog jag B-körkort år 1997 och A-körkort år 2000 och kände därmed att jag skulle behöva investera en del tid inom framförallt teoridelen. Därför valde jag att skriva in mig på Axelhed Förarutveckling i Norrköping.

Trafikläraren, Jerker Axelhed, rekommenderade utifrån mina tidigare erfarenheter att investera i ett så kallat teoripaket innehållande böcker, övningsböcker och digitala tester. Han bedömde även att två körlektioner, på 80 minuter vardera, skulle vara rimligt i mitt fall.


Läkarundersökning

Efter att ha skrivit in mig på trafikskolan i januari månad tipsade Jerker mig om att boka en läkarundersökning så fort som möjligt. Alla som tar C1-kort måste nämligen bli godkända i en läkarundersökning för att Transportstyrelsen ska kunna utfärda ett bevis om körkortstillstånd. Under läkarundersökningen testas syn, blodtryck, balans med mera.

Man får även svara på flera kontrollfrågor och göra en del enkla tester. Med utfärdat läkarintyg kunde jag ansöka om körkortstillstånd hos Transportstyrelsen. När jag väl hade fått det kunde Jerker hjälpa mig att boka en tid för kunskapsprov.

Jag valde att anmäla mig till ett kunskapsprov som ägde rum i mitten av mars. Då skulle jag ha två månader på mig att plugga.

Teoristudier

Nu väntade en tids studier på hemmaplan. Jag repeterade först mina kunskaper genom att skumma igenom boken Trafikens grunder. Därefter läste jag Tungboken som behandlar mer specifika frågor kring tyngre fordon. Ganska snart insåg jag att det är förenat med ett stort ansvar att köra ett tyngre fordon.

De största insikterna var den ökade bromssträckan, de specifika kraven på däck, lastvikter, hur lasten och fordonets höjd påverkar vägegenskaperna samt att den högre vikten fordrar defensiv körning och god planering. Efter att ha förkovrat mig i litteraturen gjorde jag en rad olika digitala tester på nätet.

Testerna var ett utmärkt hjälpmedel eftersom jag kunde se svart på vitt hur jag låg till kunskapsmässigt. Jag fortsatte göra tester tills jag kände att kunskaperna satt i ryggmärgen.

Kunskapsprov

Kunskapsprovet gjorde jag hos Trafikverket. Provet gick ut på att vi fick svara på 60 frågor varav 55 av dessa var ”skarpa” frågor. Resterande fem var så kallade testfrågor som skulle vara underlag för framtida prov. Till varje fråga fick vi välja mellan fyra olika svarsalternativ, varav endast ett av dessa fyra var rätt. Provtiden var 45 minuter.

Jag fick 51 rätt och kravgränsen låg på 44 rätt. Min uppfattning är att jag hade oerhört stor nytta av att ha repeterat de digitala testerna tiden innan provet.

Körlektioner

Först när kunskapsprovet är godkänt får man boka tid för förarprov. I Norrköping var det nästan tre månaders väntetid, så jag fick tid för förarprov i slutet av maj. Innan dess tog jag mina två 80-minuters körlektioner med en Knaus Sky Wave, hyrd genom Helens För Körkort i Norrköping.

Under körlektionerna fick jag lära mig att göra en säkerhetskontroll och köra i blandad trafik. Bakom ratten fick jag ytterligare insikter om det ansvar som kommer med att köra ett tyngre fordon.

Den sista av de två körlektionerna planerade Jerker in till dagen före förarprovet. Det passade mig utmärkt eftersom jag då skulle ha körkänslan färsk i minnet lagom till provdagen.

Förarprov

Så kom då dagen då jag skulle köra upp. Förarprovet inleddes med att provförrättare, Mats Fritzon, bad mig göra en säkerhetskontroll utifrån perspektivet att jag aldrig hade sett husbilen tidigare. Efter att ha kontrollerat belysning, hjul och däck, lastutrymme med mera ställde han några frågor om vilka lagar och regler som finns kring däck och lastbilar. Därefter väntade cirka en halvtimmes blandad körning innan vi återvände till Bråvallafältet.

När jag hade stängt av motorn och lagt i parkeringsbromsen uttalade Mats de magiska orden ”Förarprovet är godkänt”. En enorm lättnad och glädje infann sig hos mig. Nu var jag äntligen redo för att köra större husbilar!

Läs mer om uppkörning för behörighet C1 på Transportstyrelsens sida Körkortsportalen.

KOSTNAD FÖR NICLAS C1-KÖRKORT
Teoripaket innehållande teoriböcker & digitala tester 1 800 kr
Läkarundersökning 1 195 kr
Körkortstillstånd 150 kr
Fotografering inför teoriprov 80 kr
Teoriprov 365 kr
Körlektioner + hyra av husbil 2 000 kr x 2 4 000 kr
Uppkörning + hyra av husbil 2 000 kr
Körprov 800 kr
Tillverkningsavgift, nytt körkort 150 kr
TOTALT 10 540 kr

 

Taggar: Reportage

Vad innebär behörighet C1? Med C1 får du köra tung lastbil och personbil med en totalvikt av högst 7 500 kg. Till fordonet får du även koppla en släpvagn med en totalvikt av högst 750 kg.

Vem behöver C1?

Om du har körkort behörighet B sedan tidigare är det datumet för körkortsutfärdandet som har betydelse för hur tunga fordon du får köra. Du som har tagit B-körkort före 1 juli 1996 får köra personbil oavsett totalvikt.

OBS! Om du har fått körkortet återkallat därefter, gäller samma regler som för de som har tagit körkort efter 1 juli 1996, alltså behörighet att köra personbil upp till 3 500 kg.

Inskrivning på trafikskola

Om du går i tankar på att ta C1-kort är det enklaste alternativet att först av allt ta kontakt med en trafikskola. De kan bedöma vilken tidsplan som är rimlig och lägga upp en genomtänkt strategi för hur du ska gå tillväga.

Personligen tog jag B-körkort år 1997 och A-körkort år 2000 och kände därmed att jag skulle behöva investera en del tid inom framförallt teoridelen. Därför valde jag att skriva in mig på Axelhed

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

FRÅGOR TILL TRAFIKLÄRAREN - Jerker Axelhed

Vad bör man tänka på när man står i begrepp att ta körkort behörighet C1?

– Att vara ute i god tid. För att ta C1-körkort krävs körkortstillstånd samt godkänt kunskaps- och förarprov. Väntetiderna däremellan gör det hela till en tidsmässigt ganska lång procedur.

Om man har B-körkort sedan tidigare, bör man räkna med några månader från att man skriver in sig på trafikskolan till dess att man har behörighet C1. Detta förutsätter givetvis att kunskaps- och förarprovet blir godkänt inom denna tidsram.

Hur skiljer sig teori och praktik mellan B- och C1-körkort?

– Att köra tyngre fordon kräver större kunskap, vilket innebär att teoridelen för C1 är mer omfattande än för B. De praktiska momenten har inte lika stora skillnader när det gäller just husbil. Likväl krävs ofta en del övning för att tillgodogöra sig tillräckliga kunskaper för att bli godkänd på förarprovet.

Många förväxlar behörighet C1 med utökat B-körkort, där man endast behöver klara en uppkörning, men det är alltså ett gediget arbete som ligger bakom ett C1-kort.

Vilka moment upplever du att eleverna särskilt behöver träna på för behörighet C1?

– De som sedan tidigare har B-körkort måste få in lastbilstänket. Där ingår högre krav på EcoDriving där man försöker planera sin körning optimalt för att undvika onödiga stopp och därmed skona broms, koppling och drivlina samt spara bränsle.

Många elever är även ovana vid fordonets storlek och höjd som fordrar extra hänsyn på främst småvägar och grusvägar. Många behöver därutöver friska upp minnet vad gäller trafikregler.

Det är vanligt att man har skaffat sig ett körsätt som man trivs med, men som kanske inte alltid stämmer överens med önskemålet om en ansvarstagande bilist. Jag gillar grundregeln bäst: visa hänsyn och omsorg och ta ansvar för din körning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.