Bild
Nästa artikel
Att backa med släp är inte lätt för den som är ovan. Land Rovers släpvagnsassistans gör den krångliga ­manövern lättare.
Att backa med släp är inte lätt för den som är ovan. Land Rovers släpvagnsassistans gör den krångliga ­manövern lättare.

Test: Backa med släpvagnsassistent

Reportage

Släpvagnsassistenten gör dig duktig på att backa med husvagn. Vår systertidning Vi Bilägare jämförde Land  Rover mot Volkswagen – hur effektiv är funktionen och vilket system är bäst?

Du vet hur det är när man ska backa med husvagn. Det är lätt att släpet viker sig och du får parera eller göra om manövern för att få släpet att gå dit du tänkt. Med en släpvagnsassistent slipper du pinsamma eller jobbiga backsituationer. Du får hjälp att undvika backproblem och istället för att styra med ratten gör du manövern med ett reglage. 

I Europa finns den här typen av system bland annat till vissa modeller från Land Rover, Jaguar och Volkswagenkoncernen. Amerikanska pickuper som Chevrolet Silverado och Ford F150 finns också med liknande system, men dessa bilar säljs inte reguljärt här i Sverige. 

Vi har testat hur bra släpvagnsassistenten är i praktiken. Duellen mellan Land Rover Discovery och Volkswagen ­Passat Alltrack kan synas ojämn. Land Rover borde vara en bättre dragbil, den får dra hela 3 500 kg. VW Passat Alltrack får dra 2 200 kg, mycket, men ändå klart mindre. Rent teoretiskt borde Land Rover vara bättre på att dra släp. Men är Land ­Rover även bättre när det kommer till släpvagnsassistenten?

Bilderna visar systemet i Land Rover. Ratten ­snurrar utan förarens hjälp. Styrs med ett reglage.
Bilderna visar systemet i Land Rover. Ratten ­snurrar utan förarens hjälp. Styrs med ett reglage.
Backkameran gör att man ser släpets vinkel och riktning.
Backkameran gör att man ser släpets vinkel och riktning.
Släpvagnens typ, längd och bredd skrivs in i bilens dator.
Släpvagnens typ, längd och bredd skrivs in i bilens dator.

Parkeringsassistent har funnits på bilar i över tio år. Där känner sensorer av om p-fickan är tillräckligt stor och bilen kan själv styra in. Systemen för släpvagnsassistent är liknande. Släpvagnsassistenten är till för att ge dig extra stöd, det är inte något helt självkörande system. Föraren måste fortfarande ha kommandot, bromsa, gasa och styra. 

Hos Volkswagen kallas systemet för Trailer assist och fungerar med hjälp av kameror och backsensorer. Du behöver inte ha handen på ratten, styr gör du istället med samma reglage på förardörren som ändrar ytterbackspeglarna. 

När du har kopplat på släpvagnen känner bilens elektroniska system av detta. Med några reglagetryck är släpvagnsassistenten aktiverad. En tydlig fördel är att släpvagnen går åt det håll du styr, inte tvärtom som vid vanlig släpvagnsbackning. 

 

"Släpvagns­assistenten är till för att backa säkert, inte för att slå hastighetsrekord."

På Land Rover kallas systemet Advanced Tow Assist. Det är krångligt i överkant och kräver både teknikvana och en god portion tålamod. 

För det första måste en särskild klisterdekal (kallas måletikett av tillverkaren) fästas på husvagnen, så att systemet känner igen var vagnen befinner sig. Efter det är det dags att gå in i bilens menysystem. Där väljer man vilket typ av släp som ska användas, husvagn, häst- eller båttrailer etcetera. Sedan måste du mäta bredd och längd på släpvagnen och skriva in uppgifterna i bilens datasystem. Slutligen måste bilen köras rakt fram en kortare sträcka för att uppgifterna ska hinna kalibreras. 

Terrängreglaget på mittkonsolen används som joystick för att styra släpvagnsassistansen. När systemet är aktiverat lyser reglaget upp med en stiliserad bild av släpvagn och ratt. Tekniskt sett bygger systemet på elektroniska lösningar som parkeringssensorer och backkamera. Vi råkade ut för några elektronikbuggar som gjorde att släpvagnassistansen behövde kalibreras om. 

Släpvagnsassistenten kostar 4 600 kr till Land Rover och 5 500 kr till Volkswagen (som separat tillval). Det kan tyckas överkomligt, men kräver förstås att köparen redan investerat dyra pengar i bil – och i Land Rovers fall också tillvalsutrustning. 

 

Dags att testa vad systemen går för. Johan Dali, utbildare inom husvagnsorganisationen Caravan Club, bistår med körning, husvagn och förartips. Husvagnen, en Kabe Ametist GLE, är 7,77 meter lång och väger in på strax under 1 500 kg. En vanlig storlek på husvagn. 

Vi kör bilarna i tre test­moment för att simulera ­situationer där släpvagnsassistenten kan göra nytta. Först backar vi in i en ficka i ett 90-graders sväng. Det motsvarar en manöver som du gör på campingen för att parkera husvagnen. 

Det kan också handla om en situation där du behöver backa in på en mindre väg för att vända. En stressig manöver som framkallar nervositet hos många husvagnsdragare. 

VW Passat är först ut. Johan Dali backar vant in ekipaget mellan de orange plastkonerna. Det går galant, oavsett om släpvagnsassistenten är inkopplad eller inte. 

– Det är lättare med systemet inkopplat, även om man är en van förare. Risken att göra fel blir mycket mindre, tycker Johan Dali. 

Land Rover Discovery är faktiskt ännu enklare att backa runt hörn med. I samma manöver ger backkameran bra guidning med styrlinjer i skärmen som visar exakt färdväg. Gröna styrlinjer visar på att man färdas rakt, gula linjer visar att man backar i vinkel och lila linje indikerar att släpet håller på att vika sig. 

När det gäller att backa rakt bakåt är däremot Passat en vinnare. Det är bara att dra reglaget rakt bakåt så går husvagnen nästan spikrakt bakåt. 

Med Trailer ­Assist ­inkopplad går ­backningen mycket enklare och ­säkrare.
Med Trailer ­Assist ­inkopplad går ­backningen mycket enklare och ­säkrare.
Ett av test­momenten, att backa in i en ficka utan släpvagns­assistent.
Ett av test­momenten, att backa in i en ficka utan släpvagns­assistent.
Till en början går det bra, men sen…
Till en början går det bra, men sen…
...kom jag rätt in med husvagnen nu?
...kom jag rätt in med husvagnen nu?
Hm, hur fick jag ­husvagnen att gå så snett?
Hm, hur fick jag ­husvagnen att gå så snett?
Med Trailer ­Assist ­inkopplad går ­backningen mycket enklare och ­säkrare.
Med Trailer ­Assist ­inkopplad går ­backningen mycket enklare och ­säkrare.

Hur effektiv är släpvagnsassistenten egentligen? En kontroll med tidtagarur ger klart besked. Johan Dali sätter sig bakom ratten i Passat. Att backa en viss sträcka utan släpvagnsassistenten inkopplad tar honom 20 sekunder. Med systemet inkopplat backar han långsammare, men säkrare. Det tar 57 sekunder. 

Vi byter förare och jag hoppar in bakom ratten på Passat. Det är mycket svårare än man tror att backa rakt bakåt. Släpvagnen viker sig lätt och då får man som förare parera för att räta upp ekipaget. Ibland får man också rulla fram för att få husvagnen att gå rakt. Sådant tar tid. Det tar mig 2 minuter och 23 sekunder att backa samma sträcka, med vissa förarmisstag. Med släpvagnsassistenten inkopplad gör jag samma sträcka på minuten jämnt. Systemet utjämnar alltså skillnaden i erfarenhet hos olika förare. 

Backar man för fort slås systemet av, gränsen går vid cirka 5 km/h för Volkswagen och 9 km/h för Land Rover. Släpvagnsassistenten är till för att backa säkert, inte för att slå ­hastighetsrekord. 

Land Rover gör inte bort sig när det gäller att backa rakt bakåt. Bilen saknar dock Volkswagens effektiva snabbkommando att dra reglaget rakt bakåt.

"Jag skulle utan att tveka lägga några tusenlappar på en släpvagns­assistent."

Det tredje testmomentet handlar om att backa genom en svepande kurva. Svängen är inte lika kraftig som i det första momentet, men kurvan är istället längre. Det ställer krav på att inte backa för snävt. 

Även här är Land Rover strået vassare än Volkswagen. Båda förarna klarar lättare att backa med Land Rover i den här situationen. Backkamerans guidning ger perfekt hjälp. 

Om man klantar sig och ­behöver köra framåt för att räta upp ekipaget har dock Volkswagen en fördel. När föraren lägger i Drive-läge på automatlådan kopplas inte släpvagnsassistenten ur, utan ligger kvar så länge föraren låter bli att röra ratten. I Land Rover kopplas systemet ur när växellådan läggs i läge Drive. I samma situation får man alltså aktivera släpvagnsassistenten igen med några knapptryck. 

I VW styr man ­backningen med reglaget för ­ytterbackspeglarna.
I VW styr man ­backningen med reglaget för ­ytterbackspeglarna.
På Instrumentpanelen i VW varnas för vilken vinkel ­släpvagnen har.
På Instrumentpanelen i VW varnas för vilken vinkel ­släpvagnen har.
Land Rovers klisterdekal måste fästas på släpvagnen.
Land Rovers klisterdekal måste fästas på släpvagnen.
Terrängreglaget i Land Rover aktiverar ­släpvagnsassistenten.
Terrängreglaget i Land Rover aktiverar ­släpvagnsassistenten.
Utvärdering av test – vad är bra och dåligt på ­respektive bil?
Utvärdering av test – vad är bra och dåligt på ­respektive bil?
”Som att ha en magiker i bilen”

Svetten lackar mot pannan. Tre år har gått sedan jag senast backade med släp och jag är rejält ringrostig. Vi befinner oss på Lunda flygfält i Uppland. Här finns gott om plats för eventuella missar. 

Min första backning med Passaten blir för tajt, husvagnen viker sig och jag får rulla fram någon meter för att räta upp ekipaget. Irriterande och stressande. Med Trailer Assist går det bra däremot, jag klarar av att enkelt backa in. Några timmar senare backar jag med Land Rover Discovery genom en kurva, utan några som helst problem. Visst har dagens övning gett resultat, men största förtjänsten är teknikens. Nästan som om en magiker satt inne i bilen och listade ut hur jag tänkte köra. 

Allt är dock inte perfekt. Land Rovers klisterdekal framkallar svordomar. Tanken att fästa en klisterlapp på husvagnen gränsar till idioti. När jag skulle hämta testbilen saknades klisterdekalen. Fanns någon i Sverige? Nej, klisterlappen (pris 113 kr) fick beställas från Danmark. Utan dekal fungerar assistenten inte. Inte direkt användarvänligt.

Med assisten inkopplad blir vilken förare som helst lika duktig på att backa som ett proffs. Och vem vill inte vara det?

Test: Backa med släpvagnsassistent
Taggar: Reportage

Du vet hur det är när man ska backa med husvagn. Det är lätt att släpet viker sig och du får parera eller göra om manövern för att få släpet att gå dit du tänkt. Med en släpvagnsassistent slipper du pinsamma eller jobbiga backsituationer. Du får hjälp att undvika backproblem och istället för att styra med ratten gör du manövern med ett reglage. 

I Europa finns den här typen av system bland annat till vissa modeller från Land Rover, Jaguar och Volkswagenkoncernen. Amerikanska pickuper som Chevrolet Silverado och Ford F150 finns också med liknande system, men dessa bilar säljs inte reguljärt här i Sverige. 

Vi har testat hur

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.