Bild
Nästa artikel
Här börjar det, 20 timmar i kylan. Det blev snö kvar under täcket och på taket. Detta blev ett otrevligt isskikt under natten. Rengör alltid bilen från snö så noggrannt som möjligt innan den ska värmas.
Här börjar det, 20 timmar i kylan. Det blev snö kvar under täcket och på taket. Detta blev ett otrevligt isskikt under natten. Rengör alltid bilen från snö så noggrannt som möjligt innan den ska värmas.

Test: Vintertäcke på husbilen – så mycket energi kan du spara

Reportage

Många som vintercampar i husbil använder ett isolertäcke på framrutan. Frågan är hur stor skillnad det gör på innertemperaturen och gasolförbrukningen?

För att ta reda på om man egentligen sparar gasol med hjälp av ett isolertäcke gjorde vi ett test med två bilar samtidigt, en med och en utan täcke. Två identiska, halvintegrerade Solifer Emotion 673-bilar, båda med Truma Combi 6E-panna.

Täcket till vindrutan och sidorutorna var ett nytt silvergrått kviltat täcke. Termometrarna som användes var likvärdigt kalibrerade. Testet utfördes i Tammerfors under januari månad 2012.

Båda bilarna stod ute i kylan med dörrarna uppställda i en timme för att startförhållandet skulle vara likvärdigt. Temperaturen vid testets start var minus 4,7 grader i båda bilarna. Under det 20 timmar långa testet varierade yttertemperaturen mellan minus 5 och minus 13 grader. 

Vi ställde in tre termometrar i respektive bil: en vid golvet under bordet vid sittgruppen, en andra på bordet och en tredje på sängen i bilens akter.

Alla ventilationsutblås i bilarna öppnades och Truma-pannans termostater ställdes på mitten av skalan (3) och kopplades på samtidigt. Den ena bilen förseddes med isoleringstäcke på vindrutan.

Gasolflaskan samlar ett tjockt skikt med rimfrost kring sig.
Gasolflaskan samlar ett tjockt skikt med rimfrost kring sig.

Under testets första timme hade innertemperaturen i bilarna stigit till plus 10 grader. Efter två timmar visade termomet­rarna i båda bilarna på cirka 20 grader. Efter tre timmar började Truma-termostaterna reglera temperaturen inne i bilarna.

För att kontrollera skillnaden mellan gasolförbrukningen i de båda bilarna, vägdes flaskorna. Resultatet uppmättes till 4 714 gram med täcke och 5 322 gram utan täcke. Utan täcke var gasolförbrukningen 13 procent högre under 20 timmar.

För att fortsätta med nummerövning betyder detta, att med en 11-kilos gasflaska kan man värma en bil cirka 1,7 dygn utan täcke och 1,9 dygn med täcke. Skillnaden är med andra ord 4–5 timmar och detta vid max minus 13 grader vid vindstilla väder.

Möjligen kan den totala uppvärmningskapaciteten vara något längre eftersom det gick åt mer gasol i själva uppvärmingsfasen. Med två 11-liters gasolflaskor klarar man säkert fem dygn i liknande kyla i den aktuella modellen.

Vår analys är att ett isoleringstäcke framför allt höjer värmekomforten i bilen, skillnaden i gasolförbrukning är mindre än man kan tro. Det hänger ihop med att det i alla husbilar finns permanent ventilation som inte bör, eller får täppas till. Kalluft strömmar således konstant in i bodelen och utan en fungerande panna blir det snabbt kallt.

Läsartips: Så slipper du isstrimman

I vinterkyla samlas det mycket fuktighet i värmepannans avgas­utblås. Isstrimman klättrar ner på sidan av bilen eller vagnen, vilket inte är särskilt roligt.

Lösning: Fäst en klädnypa av trä i slutet av utblåset, då bildas ingen is i sidan av bilen.

Avgasutblåset värms och kondensvattnet fryser fast i sidan av bilen.
Avgasutblåset värms och kondensvattnet fryser fast i sidan av bilen.
Fäst en klädnypa av trä i slutet av utblåset, då bildas ingen is i sidan av bilen.
Fäst en klädnypa av trä i slutet av utblåset, då bildas ingen is i sidan av bilen.

Vad berättar värmekameran?

Otäckta fönster: Släpper ut väldigt mycket värme. Trumapannan behåller medelvärmen bra på denna temperatur, men kylan strålar otrevligt in mot sittgruppen när bilen inte har ett täcke.
Otäckta fönster: Släpper ut väldigt mycket värme. Trumapannan behåller medelvärmen bra på denna temperatur, men kylan strålar otrevligt in mot sittgruppen när bilen inte har ett täcke.
Mer värmeförlust. Tätningarna i dörrarna släpper även ut värmen.
Mer värmeförlust. Tätningarna i dörrarna släpper även ut värmen.

Så blev resultatet

  Med täcke Utan täcke
Starttemperatur -4,7 -4,7
 
1 timme
Golvet 10,8 7,3
Bordet 11,8 11,7
Sängen 9,9 10,0
 
4 timmar
Golvet 18,8 16,0
Bordet 23,0 20,5
Sängen 21,8 19,3
 
20 timmar 
Golvet 18,0 15,6
Bordet 21,6 21,0
Sängen 20,2 19,8
     
Gasolförbrukning 4714 g 5322 g
Taggar: Reportage

För att ta reda på om man egentligen sparar gasol med hjälp av ett isolertäcke gjorde vi ett test med två bilar samtidigt, en med och en utan täcke. Två identiska, halvintegrerade Solifer Emotion 673-bilar, båda med Truma Combi 6E-panna.

Täcket till vindrutan och sidorutorna var ett nytt silvergrått kviltat täcke. Termometrarna som användes var likvärdigt kalibrerade. Testet utfördes i Tammerfors under januari månad 2012.

Båda bilarna stod ute i kylan med dörrarna uppställda i en timme för att startförhållandet skulle vara likvärdigt. Temperaturen vid testets start var minus 4,7 grader i båda bilarna. Under det 20 timmar lå

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.