Bild
Nästa artikel
Tips inför vintercamping – Med husbil eller husvagn

Tips inför vintercamping – Med husbil eller husvagn

Reportage

Husbil eller husvagn spelar ingen roll – på vintern finns det saker att tänka på som du aldrig behövt bry dig om på sommaren. Redaktionen listar lite tips kring avfärden, hemkomsten och allt där i mellan.

Under den kalla årstiden går majoriteten av landets husbilar och husvagnar i vinterdvala. Det finns dock undantag, ofta väldigt lyckliga sådana. Faktum är att vintern är en underbar tid för det mobila boendet! Det är inte ens ett tvång att ha en typisk vintervagn. Men visst gör det tillvaron bekvämare i vinteranpassade bodelar med vattenburen golvvärme och rejäl isolering.

Undertecknad har dock bott många nätter i budgethusbilar med blygsam isolering och luftburen värme, vilket har fungerat förvånansvärt bra. Det viktiga är att ha viss koll på att vattentankar, slangar, kranar och avlopp inte fryser. Ska du bara vara ute över en långhelg eller en sportlovsvecka så fungerar det att bo i en luftburen tresäsongshusbil. Ta gärna med varma tofflor och ett isolerande thermotäcke att spänna över förarhytten. 

Husbilarnas förarhytt är en akilleshäl som försämrar vinteregenskaperna markant. Ofta blir det kallt om fötterna i sittgruppen och hyttens oisolerade glas- och plåtpartier kyler inomhusluften. Ett par gånger har jag använt täcken eller filtar och hängt fast i solskydd och dörrhandtag vilka blir som extraisolerande draperier när kylan tränger sig på.
 

"De bästa vinteregenskaperna har jag upplevt i en camper på en fyrhjulsdriven pickup."
Tips inför vintercamping – Med husbil eller husvagn

Har du tänkt vintercampa längre perioder så är husvagnar ett bättre val i allmänhet, och i synnerhet Nordenanpassade husvagnar. Dels tack vare isoleringen och det vattenburna värmesystemet som ger jämn och skön värme men också tack vare bättre anpassad ventilation och möblering för vinterbruk. Det är viktigt att värmen kan cirkulera runt skåp och sängar. En annan fördel med husvagn är att du på skidresan alltid har dragbilen att åka till backen med. Sedan finns mycket trevliga vintertält och ”spiketält” att ha som förstuga till husvagnen. Detta finns även till husbilar men är lite ovanligare.

Så om du vill bli vintercampare ”på heltid” och funderar mellan husbil och husvagn är husvagnen bästa valet. Såvida du inte åker på en längre skidturné mellan olika backar, då är husbilen smidigare. Är familjen liten så har jag upplevt de allra bästa vinteregenskaper i en camper stående på en fyrhjulsdriven pickup. Det är nästan chockerande hur länge en liten gasolflaska räcker för att värma den lilla campern och bakom den fyrhjulsdrivna pickisen kan du dra ett släp med skoter på om ditt körkort tillåter. En riktig vinterdröm!

Olika former av isolertäcken gör underverk på husbilar. Här är en
invändig variant till helintegrerade husbilar.
Olika former av isolertäcken gör underverk på husbilar. Här är en invändig variant till helintegrerade husbilar.

Vart ska man då åka på vintern? Det är en befogad fråga eftersom många vanliga campingar och ställplatser är stängda och översnöade på vintern. Visst går det att fricampa med en tresäsongsbil också men att stå vid en elstolpe är att rekommendera för att driva pannans fläkt eller cirkulationspump. Ring till campingarna i det område du ska till och dubbelkolla att de är öppna innan avresan. När det gäller ställplatser är majoriteten stängda, men det finns några undantag även där. Fjällområden och skidorter har sin högsäsong så där är det lättare att hitta öppna campingar. Kolla bara så att de inte är fullbokade. Under resan kan olika handlare ibland ha en elstolpe över, särskilt om du handlar tillbehör hos dem, det kan åtminstone vara värt ett försök.
 

Camping i svenska fjällvärlden med en samling snöskotrar, pimpelspön och skidor är en oförglömlig upplevelse.
Camping i svenska fjällvärlden med en samling snöskotrar, pimpelspön och skidor är en oförglömlig upplevelse.

Själva körningen med en husbil eller ett husvagnsekipage är inte särskilt dramatisk, om man har bra däck. Sikten från en hög husbil är bättre över snövallar och snörök. Långa/tunga ekipage som dessa går oftast stadigt, även om vägen är spårig. Fiat Ducato har högt placerade framljus vilket ger bra sikt över snövallarna och står det en renflock i diket kan man ibland se hur det blänker till i deras ögon av billjuset. När det gäller bromssträcka så blir den längre i en husbil eller personbil med tillkopplad husvagn. Som vanligt gäller därför att anpassa farten och att hålla ett rejält avstånd till framförvarande.
 


Husbil&Husvagns tips om vintercamping

Tips inför vintercamping – Med husbil eller husvagn

Innan avresa:

• Kolla campingar och övernattningsplatser så att de är öppna.

• Ta ut all packning som inte behövs, t.ex. sommartält, sommarmöbler etc.

• Kolla vinterutrustningen: spade, vintergaller till kylskåp, vinterdäck, filtar, ficklampor, ev. hyttäcke, ev. hjulkedjor (särskilt i Norge och Alperna).

• Byt ut kompositflaskor mot aluminium eller stål.

• Fyll på spolarvätska och kolla vindrutetorkare, däck och alla lampor en extra gång.


Vid hemkomsten:

• Ta ut all packning och utrustning och torka upp den. I synnerhet vintertält.

• Om bilen ska ställas av i kylan är det bra att tömma vattentankar och ledningar omedelbart så att det inte glöms bort.

• Eller varför inte planera en helgtur redan nästa vecka, nu när du fått blodad tand!


Vid fastkörning:

• Ta med en tvålitersdunk med grovt grus att hälla framför hjulen vid fastkörning.

• Autosock på drivhjulen fungerar ypperligt. Kedjor likaså.

• Om du kör fast, tyng ner drivhjulen extra mycket när du ska ta dig loss. Till exempel genom att folk och last bak i bilen placerar sig i hytten – om husbilen är framhjulsdriven. Vid bakhjulsdrift gäller det omvända.

• Försök vicka loss fordonet och var försiktig med gasen och undvik hjulspinn. Ettan – backen – ettan – backen – osv. Vrid ratten. Att backa och vrida ratten kan ofta räcka på en Fiat Ducato vid lättare fastkörningar. Åk gärna i samma spår som du kom.

• Är det djup snö så kan den ha packats hårt under den varma motorn. Skotta loss och ta bort denna hårdpackade snö då den kan vara ensam orsak till fastkörningen.

• Kolla vilket av hjulen som spinner, se till att ge detta hjul bra friktion. Har du diffspärr, eller Traction+ på din Ducato så kommer de väl till pass nu.

• Har du varken kedjor, grus eller annat kan det funka att lägga granris och annan bråte under drivhjulen.

• Kör du fast med dragbil/husvagn kan du behöva koppla loss men testa först att tynga ner vagnen (fram eller bak) så att det blir mer tyngd på bilens drivhjul. Glöm inte att skotta under vagnens hjul likväl som runt bilen. (Har du mover monterad så kan den ibland vara ett nödrecept för att få loss vagnen.)

• Om du är ensam, gör klart att bilen inte går i baklås när du kliver ur bilen för att skotta och liknande.


Vid övernattning:

• Kolla så att gasolflaskan räcker över natten. Den andra flaskan är alltid ”reserv”.

• Kompositflaskor fungerar inte bra i kallgrader. Aluminium eller stålflaska gäller.

• Får du problem med att gasolen inte når fram kan du börja med att hålla in den gröna återställningsknappen i tio sekunder. Någon gång har det hjälpt att vrida reduceringsventilen uppochner (går inte på alla) och samtidigt pumpa på återställningsknappen. Kolla gasen med spisen innan du blir arg på värmepannan.

• Gasol krånglar lite mer på vintern så ge inte upp för lätt. Att kämpa igång gasolförbrukare blir en vana vid vintercamping.

• Har du ett campingfordon med sämre vinteregenskaper kan det vara vettigt att ha vatten i lösa dunkar i bodelen och en hink för avloppsvatten istället för att använda de fasta tankarna som kan frysa.

• Viktigt meddelande: gå inte ut och fixa med gasolen i underkläder. Klä på dig innan och undvik om du är onykter! Fallrisk och kyla är ingen bra kombination.


Under körning:

• Lasta rätt med viss tyngd på drivhjulen. Husbilar med stora överhäng kan bli farligt lätta framtill om garaget lastas tungt. (Med framhjulsdrivna fordon är det också lättare att köra fast om bilen är baktung.)

• Starta på morgonen vid långkörning så att du håller dig pigg.

• Stressa av i trafiken, men undvik att köra extremt långsamt för att undvika köer med farliga omkörningar som följd. Stanna gärna och släpp förbi med jämna mellanrum.

• Titta långt fram och precis till höger om mötande bilars ljus. Aldrig in i ljuset.

• Håll utkik längs vägkanten efter renspår i snön, sakta ner om de visar sig.

• Stanna oftare än vanligt, dels för att vila och dels för att rensa vindrutetorkare. Även bakljusen då det gärna virvlar fast snö bak på stora fordon.

• Glöm inte att byta ut ventilationsgallren till kylskåpet mot vintergaller. Ta för vana att göra det samtidigt som du byter till vinterhjul.

Taggar: Reportage

Under den kalla årstiden går majoriteten av landets husbilar och husvagnar i vinterdvala. Det finns dock undantag, ofta väldigt lyckliga sådana. Faktum är att vintern är en underbar tid för det mobila boendet! Det är inte ens ett tvång att ha en typisk vintervagn. Men visst gör det tillvaron bekvämare i vinteranpassade bodelar med vattenburen golvvärme och rejäl isolering.

Undertecknad har dock bott många nätter i budgethusbilar med blygsam isolering och luftburen värme, vilket har fungerat förvånansvärt bra. Det viktiga är att ha viss koll på att vattentankar, slangar, kranar och avlopp inte fryser. Ska du bara vara ute över

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.