Bild
Nästa artikel
Cityelcykeln med motorn i framhjulet är en favorit. Monark Ellinor 7-vxl.
Cityelcykeln med motorn i framhjulet är en favorit. Monark Ellinor 7-vxl.

Tips & tricks vid köp av elcykel

Guide

Elcyklar ökar i popularitet och syns allt oftare. Vad bör man tänka på inför ett köp och vilka baskunskaper är bra att ha? Vi har låtit experterna räta ut några frågetecken, så att du inte är ute och cyklar när det är dags för köp.

För att veta vilken modell som passar just dig behöver du fundera över hur cykeln ska användas.

Ska du pendla eller nöjesåka? Ska cykeln vara lätt eller tungt lastad? Vill du ha en pigg och sportig hoj eller en modell med mer ergonomisk sittställning med upprätt styre?

Generellt kan man säga att fram- och bakhjulsmotorer är bättre för lugn nöjesåkning i ­relativt platt terräng. Total­vikten bör också vara relativt låg för dessa cyklar.

Centermotorer är starkare eftersom de är utrustade med en så kallad momentsensor som känner av hur hårt ­användaren trampar och ger kraft utifrån det. Denna funktion sparar också på strömförbrukningen.

Med en centermotor kan du dra tyngre last och få bättre hjälp i backar eftersom motorn jobbar mer effektivt tillsammans med användaren.

På det hela taget är en elcykel med centermotor mer effektiv och användbar, men kostar också lite mer.

Batteriplacering

På de tidiga elcykelmodellerna hade batteriplaceringen stor betydelse, men numera är ramar och pakethållare så pass vridstyva att placeringens betydelse har minskat.

På citycyklar sitter ofta batteriet på pakethållaren medan sportiga hybridcyklar vanligtvis har ett rammonterat batteri. Det beror på att hybridcyklar används mer aktivt, då blir en låg tyngdpunkt viktigare.

 

Laddning

En enda laddning av batteriet på en elcykel håller normalt sett för flera mils cykling. Den genomsnittliga användningen av en elcykel ligger på runt en mils cykling om dagen.

Detta medför att hög batterikapacitet inte är särskilt viktigt, såvida inte användaren cyklar mycket långa sträckor. Bra att känna till är också att ett stort batteri åldras snabbare om det används för lite.

Batterierna bör laddas ofta och lite i taget och de bör inte förvaras fulladdade under lång tid. Det är viktigt att ladda batteriet i 24 timmar någon gång varannan månad för att balansera cellerna i batteriet.

Tänk på att laddaren ska vara godkänd av cykelleverantören. De flesta laddare ligger på 42 V (för 36 V-system) men det finns också speciella laddare från 12–42 V för exempelvis husbilar och husvagnar. En ­laddare kostar vanligtvis omkring 450–1200 kronor.
 

Motorfunktion

De flesta motorer på elcyklar fungerar så att användaren måste börja hjälpa till att trampa när hastigheten uppnår 6 km/h.

Man kan då välja en assistansnivå från 1–5. I lägre hastigheter än 6 km/h har de flesta modeller en så kallad ”walk assist” som driver cykeln utan att användaren behöver trampa.

Den maximala effekten på en elcykel får enligt lag vara 250 W. Tillåten maxhastighet är 25 km/h med assistans från motorn.

 

Strömförbrukning

Så här brukar de givna förutsättningarna se ut när man beräknar den sammanlagda cykeldistansen på en enda laddning: cyklisten väger 70 kg, det är vindstilla ute och 20 grader i luften, underlaget är plant och cyklisten gör inga stopp på vägen.

Med en fram- eller bakhjulsmotor och 400 Wh batteri kommer man då upp i 8–9 mil med assistansnivå 1, alltså lägsta assistansläget.

Så fort motorn får jobba mer går strömförbrukningen upp och räckvidden minskar. En cyklist som väger 90 kilo och cyklar på assistansnivå 5 i backig terräng och gör flera stopp kanske bara kommer upp i 2,5 mil med samma cykel.

 

Bromsar

De allra flesta elcyklar är försedda med bromsar som är godkända och testade för just elcyklar.

Citycyklar brukar vara utrustade med nav-, V- eller rullbromsar och är i princip underhållsfria.

De mer aktiva modellerna brukar ha skivbromsar eftersom dessa modeller ofta cyklas i högre hastigheter och därmed behöver effektivare bromsar.

Skivbromsar fordrar dock lite mer service och nya broms­klossar någon gång ibland.

 

Provcykling

Om du inte har testat en elcykel tidigare bör du definitivt testa några olika varianter för att komma fram till vilken som passar dig bäst.

Testa olika modeller med olika motorplacering för att hitta rätt känsla. Tänk på att din egen kroppsvikt har stor betydelse för valet.

En person på 70 kg är exempelvis 30 procent lättare än en som väger 100 kg. Den lilla motorn påverkas mycket av detta och således även ström­förbrukningen.

Om du själv väger mer än genomsnittet och/eller bor på en plats med backig terräng och kör med tung last, som exempelvis barnstol eller barnkärra, är en centermotor att rekommendera. De vikbara modellerna kan ibland uppfattas som mindre stabila, så dessa bör verkligen provcyklas innan ett eventuellt köp.
 

Sammanfattningsvis

Tänk igenom hur du kommer att använda din framtida elcykel. Såvida du inte pendlar långa sträckor lönar det sig att välja en modell med ett mindre batteri och bättre övrig ­utrustning.

Många väljer en enklare ­framhjulsdriven cykel för att den är billigare, men skulle få mer glädje och nytta av en centerdriven cykel som klarar av tyngre last och tuffare terräng.

Tänk på att elcykeln ska vara en långsiktig investering som ska hålla i många år. Om du spenderar några extra tusen­lappar och fördelar dem på antalet år och cyklade mil, är den ­ekonomiska skillnaden kanske inte så betydande trots allt.

Välj gärna en elcykel i prisklassen 20 000–25 000 kronor så får du en riktigt bra produkt för pengarna. 

Om du inte vill extra­utrusta cykeln med nödvändiga tillbehör redan vid inköpet, bör du satsa på en modell från ett etablerat varumärke som kan erbjuda utrustning som passar på just din elcykel.

Dessa varumärken brukar även ha god reservdels­försörjning om du skulle behöva laga eller renovera cykeln längre fram i tiden.

Kom ihåg att köpa en bra hjälm också, gärna en modell med så kallade MIPS-skydd. Hjälmen ska sitta bra på huvudet och får gärna vara snygg, så att du tycker om att ha den på dig.
 

Framtida ­underhållstips

När du väl har köpt en elcykel bör du tänka på att använda växlarna ordentligt när du cyklar, så att påfrestningen på motor och drivlina blir så låg som möjligt. Du bör på regelbunden basis även tvätta cykeln, smörja kedjan och kolla däcktryck. Att applicera lite olja på skruvar och muttrar är också bra.

Gör årlig service med eventuell motorservice för att minska slitage, eftersom fett i motorn förflyttar sig över tid. Om du ställer undan cykeln mer än ett par månader bör du se till att batteriet inte är laddat till mer än ­60–70 procent av sin kapacitet.

Kontrollera även batteriets kapacitet någon gång varannan månad. Ligger kapaciteten under 20 procent bör du omedelbart ladda upp det till minst 50–60 procent.

Vinterförvara och ladda helst batteriet i plusgrader. 

Svep bland bilderna nedan för att se de testade cyklarna.

Cityelcykeln med motorn i framhjulet är en favorit. Monark Ellinor 7-vxl.
Cityelcykeln med motorn i framhjulet är en favorit. Monark Ellinor 7-vxl.
Sportig hybrid-elcykel med ­bakhjulsmotor; en rejäl skjuts framåt. Crescent Elis 24-vxl.
Sportig hybrid-elcykel med ­bakhjulsmotor; en rejäl skjuts framåt. Crescent Elis 24-vxl.
El-hybrid för pendlaren. ­Sportig arbetshäst med centermotor. Crescent Elta 11-vxl.
El-hybrid för pendlaren. ­Sportig arbetshäst med centermotor. Crescent Elta 11-vxl.
El-mountain­bike – actionfylld och rolig cykling! ­Crescent Elgar.
El-mountain­bike – actionfylld och rolig cykling! ­Crescent Elgar.
Tips & tricks vid köp av elcykel

Experterna bakom köpguiden

Lars Strömgren, till vänster, är ordförande i Cykelfrämjandets Riksorganisation. Han har hjälpt oss att skapa denna köpguide tillsammans med Crescents och Monarks elcykelspecialist Martin Silberg, till höger i bild. 

Taggar: Reportage

För att veta vilken modell som passar just dig behöver du fundera över hur cykeln ska användas.

Ska du pendla eller nöjesåka? Ska cykeln vara lätt eller tungt lastad? Vill du ha en pigg och sportig hoj eller en modell med mer ergonomisk sittställning med upprätt styre?

Generellt kan man säga att fram- och bakhjulsmotorer är bättre för lugn nöjesåkning i ­relativt platt terräng. Total­vikten bör också vara relativt låg för dessa cyklar.

Centermotorer är starkare eftersom de är utrustade med en så kallad momentsensor som känner av hur hårt ­användaren trampar och ger kraft utifrån det. Denna funktion sparar också på strömförbrukningen.

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

BEGPRISLISTA

Volt (V) = Elsystemets arbetsspänning

Watt (W) = Motorns effekt

Amperetimme (Ah) = Batteriets kapacitet att leverera ström över tid

Wattimme (Wh) = -Batteriets totala kapacitet att lagra energi

Newtonmeter (Nm) = Motorns vridmoment

Källa: www.cykelhuset.se

DE OLIKA MODELLERNA

Elcyklar brukar delas in efter cykeltyp och motorplacering.


Cykeltyperna utgörs av:

Citycyklar

Sportiga hybrider

Mountainbikes, MTB

Lastcyklar

Hopfällbara modeller

Motorplaceringarna
utgörs av:

Centerdrift

Framhjulsdrift

Bakhjulsdrift

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.