Bild
Nästa artikel
Ingrid Bergmans Volvo XC90 klarar inte att dra husvagnen på ett säkert sätt.
Ingrid Bergmans Volvo XC90 klarar inte att dra husvagnen på ett säkert sätt.

Volvo XC90 ingen säker dragbil

Reportage

Volvos flaggskepp XC90 klarar inte att dra husvagn säkert. Ekipaget blir vingligt och riskerar att skada husvagnen. Volvo arbetar på en lösning av problemet.

Ingrid Bergman i Österfärnebo är besviken. Hennes Volvo XC90, inköpt i oktober 2015 för 790 000 kronor, klarar inte av att dra en husvagn.

– Både jag och min man är nöjda med Volvo XC90 på många sätt, men vi är också väldigt besvikna för att bilen inte kan dra en husvagn säkert, säger hon.

Det var vid midsommar förra året som paret upptäckte fadäsen. Sedan dess har de förhandlat med Volvoåterförsäljaren Bilia i Västerås om att häva köpet.

– Maken tyckte att bilen kändes obehaglig att köra med husvagnen och en släkting till oss berättade att vagnen lutade bakåt. När bilen står stilla kompenserar nivåregleringen för husvagnen och då märks det inte att vagnen lutar bakåt, säger Ingrid Bergman.

Det är dragkrokens montering på XC90 som gör att husvagnsekipaget blir instabilt. Dragkroken är monterad sju-åtta centimeter för högt, vilket gör att husvagnen tippar bakåt.

– Vi tog kontakt med flera husvagnsverkstäder för att höra om de kunde hjälpa oss. Men de hade ingen lösning på vårt problem. Bilia trodde inte på mig först, utan tog in en bil på verkstad för att kontrollera om det stämmer, berättar Ingrid Bergman.

Bilia vill inte berätta vad man kom fram till.

– Vi kan konstatera att vi inte varit med om det här tidigare, fram till nu har vi inte alls känt till detta. I det här fallet har vi tagit på oss ett ansvar därför att det tagit lång tid att hitta en annan lösning, säger Anders Rydheimer, marknads- och kommunikationschef på Bilia.


Om det är lagligt eller inte att dra XC90 med husvagn som nästan slår i marken är oklart. Visserligen är bilen typgodkänd för att dra husvagn. Att en husvagn lutar bakåt så mycket att dess bakparti kan slå i marken skulle normalt sett inte godkännas av trafikpolisen vid en kontroll, men det finns ett undantag i reglerna för terrängbilar, vilket XC90 klassas som.

– För fordon som är registrerade som terrängfordon finns det ingen maximal frigång och höjd för montering av kopplingsanordning som det finns på en personbil som inte är terrängfordonsklassad, säger Anna Persson, handläggare på Transportstyrelsen.

Varför dragkroken är monterad så högt på XC90 att släpvagnsekipage kan få problem med stabilitet och riskerar att slå i marken med släpvagnen, vill Volvo inte kommentera.

– Volvo Cars arbetar fram en teknisk lösning kring detta, vilken förenklat innebär att sänka höjden ett par centimeter för bättre marginal. Vi känner bara till detta enda fall, där kunden har blivit väl omhändertagen och en lösning är som sagt på väg, säger Annika Bjerstaf, pressansvarig för Volvo Cars.

Att det bara handlar om ett fall stämmer inte enligt Ingrid Bergman:

– Jag har haft kontakt med andra XC90-ägare som också haft det här problemet när de ska dra tung släpvagn. De har fått lämna tillbaka bilen eftersom den inte fungerade för deras behov. Att bilen är undantagen eftersom den räknas som offroad-fordon blir den inte bättre av. Inte heller om Volvo sänker dragkroken någon centimeter, det är för lite för att påverka.

Ingrid och hennes man gjorde en överenskommelse med Bilia om att häva köpet och istället köpa en Volvo XC60.

– Jag tycker att vi byter ner oss, men ser ingen annan lösning. Vi har haft XC60 förut och varit nöjda med den och trodde att XC90 skulle vara ännu bättre.

– Volvo har gjort en riktig dundertabbe när det gäller konstruktionen på den bilen, säger Ingrid Bergman.

Taggar: Reportage

Ingrid Bergman i Österfärnebo är besviken. Hennes Volvo XC90, inköpt i oktober 2015 för 790 000 kronor, klarar inte av att dra en husvagn.

– Både jag och min man är nöjda med Volvo XC90 på många sätt, men vi är också väldigt besvikna för att bilen inte kan dra en husvagn säkert, säger hon.

Det var vid midsommar förra året som paret upptäckte fadäsen. Sedan dess har de förhandlat med Volvoåterförsäljaren Bilia i Västerås om att häva köpet.

– Maken tyckte att bilen kändes obehaglig att köra med husvagnen och en släkting till oss berättade att vagnen lutade bakåt. När bilen står stilla kompenserar nivåregleringen för husvagnen och då märks det inte att vagnen lutar bakåt, säger Ingrid Bergman.

Det är dragkrokens montering på XC90 som gör att husvagnsekipaget blir instabilt. Dragkroken är monterad sju-åtta centimeter för högt, vilket gör att husvagnen tippar bakåt.

– Vi tog kontakt med flera husvagnsverkstäder för att höra om de kunde hjälpa oss. Men de hade ingen lösning på vårt problem. Bilia trodde inte på mig först, utan tog in en bil på verkstad för att kontrol

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.