Bild
Nästa artikel
Nyfikna kossor betar i alplandskapet där Sean Connery drog fram i Goldfingerfilmen från 1964.
Nyfikna kossor betar i alplandskapet där Sean Connery drog fram i Goldfingerfilmen från 1964.

Alperna - Tre pass till Italien

Resa

Det är något speciellt med Alperna och de höga passen mellan Schweiz och Italien. Vi tar husbilen över tre av de högsta passen i regionen, Grimsel Pass, Furka Pass och Gotthard Pass innan vi slutligen rullar in i Italien framåt kvällskvisten.

Utsikten är sagolik och trots att det saknas både bofasta och större arbetsplatser så här långt upp i bergspassen är vägkrogarna helt fantastiska.

Gästfriheten är visserligen djupt rotad långt in i arvsmassan hos många schweizare. Redan år 1142 sägs det första certifierade gästhuset ha slagit upp sina portar i regionen och 1932, bara sju år innan andra världskriget lamslog Europa installerade Hotel Grimsel Hospiz elektrisk centralvärme och blev det första hotellet på kontinenten som kunde erbjuda elektrisk värme åt sina gäster.

 

Från Bern är det bara lite drygt tolv mil hela vägen upp till Grimsel Pass. Schweiziska vägar kan visserligen var utmanande, speciellt om man åker med stora ekipage, men både väg A8 och väg 6, via Interlaken, Brienz och Meiringen bjuder på bra vägar. Stundtals är det dock svårt att hålla något tempo, då man vill stanna på varenda raksträcka och föreviga det vackra landskapet på bild.

Nästan varenda motorcyklist eller cyklist har en aktionkamera på hjälmen och vi funderar stundtals på vad alla dessa filmer ska användas till. Tills vi besöker Youtube och blir överösta av filmer från både vägavsnitt, husbilsturer och cykelturister.  Numera är det förresten inte lika dyrt att använda roaming i Europa sedan man slopat nästan 70 procent av avgifterna.

Något som får mig att tänka på en nästan 90 år gammal bekant som älskar både Youtube och Google Maps. Jag hör hennes ord i huvudet ”Tack vare internet kan jag fortfarande uppleva världens alla fantastiska platser”. Jag önskar att jag är lika nyfiken på livet när jag fyller nittio år.

Hotel Grimsel Hospiz ligger vackert med utsikt över Alperna.
Hotel Grimsel Hospiz ligger vackert med utsikt över Alperna.

Så fort vi lämnar Meiringen dyker alplandskapet upp från ingenstans. Vi följer floden Aare, en av Rhenflodens största biflöden till Grimselsee vid foten av mäktiga Grimsel Pass (2164 möh).

Vi stannar vid den berömda Gelmerbahn men får veta att den 106 grader branta bergsbanan är stängd för säsongen som ett resultat av ett stort stenras som ödelagt delar av banan. Den som vill och orkar kan naturligtvis promenera hela vägen upp till Gelmerstugan (vandringsleden är inte påverkad av stenraset) men vi bestämmer oss för att låta bli.

Gelmerbahn är inte bara en av världens brantaste bergsbanor, man sitter dessutom utomhus i otäckta vagnar som tar 24 personer åt gången under den nervkittlande turen upp och ner. Ett magiskt skådespel för alla som vågar njuta av landskapet. Rena rama tortyren för den som lider av höjdskräck.

– Pappa, vi kan väl åka tillbaka nästa år. Jag vill åka bergsbanan. Lite som en bergochdalbana, fast i Alperna, säger Hilda (8 år).

 

Från Gelmerbahn är det bara nio kilometer till Hotel Grimsel Hospiz vid Grimselsjöns norra sida där vi väljer att stanna för lunch.

Grimselsjön är sedan länge uppdämd och var tidigare ett viktigt stopp för handelsmän som reste över alperna för att byta schweizisk ost mot vin, ris, majs och läder. Handelsplatsen är idag översvämmad av reservoaren som tillhör Grimselsjön.

– Vi är oerhört stolta över att förvalta ett sådant arv som Grimsel Hospiz är. Vi ligger rätt avlägset, men lyckas ändå hålla bra klass på både boende och mat, säger servitören Lorenz Noth medan han balanserar två av restaurangens specialiteter; Hospizsallad med korv och ost från byn och pizza på fantastiskt tunn botten med skinka och ost från grannskapet.

 

Djupt under marken ligger Grimsel Test Site, ett underjordiskt laboratorium där forskare från hela världen försöker hitta lösningar på problematiken kring djuplagring av radioaktivt avfall.

Är du intresserad av vattenkraft och naturlig energi kan du besöka vattenkraftverket och lära sig med om glaciärer, elektricitet och modern vattenledningsförmåga. 

Från Grimsel Hospiz åker vi vidare mot Grimsel Pass och fascineras över att det fortfarande ligger is på Totensee eller Döda Sjön som den kallades under Napoleonkrigen.

Trots att det under varma dagar är behagligt vid Totensee är Alpmassiven aggressiva under stora delar av året. I flera månader är vägen stängd för trafik på grund av ohanterliga snömassor och varje år regnar det 2465 mm kring sjön och årsmedeltemperaturen kommer inte ens över plusstrecket (-1). Varmast är det i augusti då man under sköna dagar kan nå tio plusgrader.

– Vilken utsikt! Jag vet att det är kallt här uppe, men jag njuter av naturen. Jag har parkerat husbilen där borta. Kan du förstå vilken soluppgång jag kommer att uppleva, säger tyska Gerhard Mård, som reser i en plåtis med tilläggsvärmare.

– Det är skönt med dieselvärmare. Häruppe är det förmodligen ett måste, säger Gerhard.

Vackra bergsvägar på väg söderut mot Italien.
Vackra bergsvägar på väg söderut mot Italien.
Grimselpass.  Flera av hotellen  under åren tvingats lägga ner.
Grimselpass. Flera av hotellen under åren tvingats lägga ner.

Furkapass (2436 möh) är inte mycket mer än en stor parkering med gott om både husbilsfolk, cyklister och motorcyklister. Alla fotograferar intensivt men ytterst få njuter av utsikten trots att man ser långväga i fyra väderstreck.

Till skillnad mot Grimselpass har Furkapass aldrig haft någon större historisk betydelse. Inte förrän 1964 då James Bond (Sean Connery) brände däck i en biljakt tillsammans med Tilly Mastersons Ford Mustang i en sekvens av bondfilmen ”Goldfinger”.

Numera är det tyst i kurvorna där Sean Connery drog förbi i vansinneshastigheter med sin Aston Martin. Några kor betar i landskapet och nere i dalen stretar en bonde med att få in årets sista skörd med hö.

 

Den lilla bergsbyn Realp är ett perfekt stopp för vandringar i regionen. Det finns både längre och kortare turer längs den 23 km långa vägsträckan mellan Gletch i Obergomsregionen (1 759 möh) och Realp i Urserendalen (1 538 möh).

När Furkapasset öppnade 1866 var vägen framförallt byggd för att kunna användas av den schweiziska militären och bara trettio år senare, när turismen tog fart på allvar beskrevs hela regionen som paradiset på jorden.

Numera är turismen enorm och varje år passerar uppskattningsvis mer än 250 000 bilar, motorcyklar och cyklister de höga passen som – märkligt nog – är helt kostnadsfria.

Det ligger fortfarande is på Totensee.
Det ligger fortfarande is på Totensee.
Mängder med husbilar fricampar längs vägen. Grimselpass.
Mängder med husbilar fricampar längs vägen. Grimselpass.
Det är gott om husbilar längs Furkapass.
Det är gott om husbilar längs Furkapass.
Många cyklister cyklar hit och vänder sedan tillbaka norrut.
Många cyklister cyklar hit och vänder sedan tillbaka norrut.

Vi stannar utanför Realp och köper salamikorvar av två bönder som dukat upp ett stånd längs vägkanten. Den ena smakar chili och den andra bjuder på en pepprig upplevelse som är svår att sätta ord på.

Korvarna är verkligen inte billiga (undrar om det finns någonting i Schweiz som man kan uppleva som billigt?) men smakar å andra sidan ljuvligt.

Perfekt till en kvällsmacka eller varför inte till ett kaffestopp längs vägen? Mellan Realp och Gotthardpasset är det dryga 14 km. En enkel tur som inte tar mycket mer än en kvart att åka.

Till skillnad mot många andra passager runt om i Europa är det tämligen glesbefolkat mellan Grimsel-, Furka- och Gotthardpass. I snitt bor det två människor per kvadratkilometer i regionen och det är enkelt att hitta en ställplats för natten.

Många väljer att stanna i anslutning till passmiljöerna, det finns bra parkeringsmöjligheter vid både Furka- och Gotthardpassen eller på en klassisk camping även om det inte dräller av campingplatser i Alperna.

 

Själv tar vi väg A2/E35 ner till Monte Carasso där vi håller höger och fortsätter till värmen på andra sidan gränsen i Italien.

Från Gotthardpass till gränsen söder om Locarno är det knappt elva mil. Tack vare motorvägen är vi framme på mindre än två timmar.

Elva mil mellan högt och lågt. Mellan kyla och värme vid Lago Maggiore.

FAKTA

Boende längs vägen: Det finns övernattningsmöjligheter både vid Furkapass och Gotthardpass. Framåt kvällen är det många husbilar som stannar vid vattendragen även om det rent generellt är förbjudet att fricampa i Schweiz.

Ett bra sätt brukar vara att fråga markägaren om lov. På allmän mark är reglerna mer restriktiva i synnerhet i kantonen Ticino.  Du kan hitta lämpliga campingplatser på www.camping.ch eller på www.haslital.ch

 

Kuriosa: Om du föredrar att cykla kan du anmäla dig till cykelloppet Alpenbrevet (276 km) som sträcker sig över fem pass i hjärtat av Schweiz. www.alpenbrevet.ch

 

Vattenkraftverksbesök: För kraftverksturer och Adventure Hydrodam (där du får möjlighet att komma in i den väldiga Räterichsboden Hydrodam – kostar 15 CHF/person). Kontakta Grimseltor Tourist Center www.grimseltor.ch eller Grimselwelt www.grimselwelt.ch

 

Vägavgifter: Motorvägskörning (upp till en totalvikt av 3,5 ton) kräver ett klistermärke som du klistrar på vindrutan. Märket kallas Autobahn-Vignette och kostar 40 CHF (giltigt i ett år).

Reser du med husvagn så krävs två märken. Märket köper du på bensinstationer eller hos tullen nära gränsen. Leta efter skylten ”Vignetten Verkauf).

För husbilar tyngre än 3,5 ton krävs ett Schwerverkehrsabgabe vilket är ett slags skatt som baseras på fordonets vikt och typ.

Skatten gäller för färd på alla vägar. För en tung husbil är skatten 3,25 CHF/dag (dock lägst 25 CHF).

Man kan också välja att betala 32,50 CHF för tio preciserade dagar.

Glöm inte att anmäla fordonet hos tullen vid gränsen. Man kan också betala Schwerverkehrsabgabe i en del butiker och på posten. Mer information: www.myswitzerland.com

Taggar: Resa

Utsikten är sagolik och trots att det saknas både bofasta och större arbetsplatser så här långt upp i bergspassen är vägkrogarna helt fantastiska.

Gästfriheten är visserligen djupt rotad långt in i arvsmassan hos många schweizare. Redan år 1142 sägs det första certifierade gästhuset ha slagit upp sina portar i regionen och 1932, bara sju år innan andra världskriget lamslog Europa installerade Hotel Grimsel Hospiz elektrisk centralvärme och blev det första hotellet på kontinenten som kunde erbjuda elektrisk värme åt sina gäster.

 

Från Bern är det bara lite drygt tolv mil hela vägen upp till Grimsel Pass.

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.