Bild
Nästa artikel
Tatrabergen i horisonten och en avkopplande landsväg med gles trafik. Det är annat än motorväg det!
Tatrabergen i horisonten och en avkopplande landsväg med gles trafik. Det är annat än motorväg det!

Bo mobilt: 17 länder på 7 veckor

ÅTERBLICK

Med den lite luddiga planen att undvika motorvägar gav vi oss ut på upptäcktsfärd i Europa. Resan kändes avstressande trots att det blev 722 mil i 17 länder på 7 veckor. Avstressande med vissa undantag vill säga.

Jag säger ofta att man ska undvika motorväg för att uppleva det mer genuina i olika länder. Det gäller särskilt i Tyskland där Autobahn till stora delar är en grå betongränna som gör att man missar vackra byar och samhällen. 

Samtidigt är det lättare sagt än gjort att undvika motorvägar, så jag ville ta reda på hur det fungerar i praktiken vid en längre Europaresa. 

Tanken uppkom eftersom redaktionshusbilen ”Nessie” har en totaltvikt på 4,2 ton, och som många av er känner till kräver vissa länder en elektronisk box och extra byråkrati för tunga fordon på motorväg. På köpet skulle vi ta reda på om det är praktiskt möjligt att skippa motorvägarna utan att resan blir alltför tidsödande. 

En annan nackdel med motorvägar är trafikhetsen och köerna. Ändå har jag själv en förmåga att ofta ”äta många mil” på närmaste motorvägsträcka när jag är ute och reser. Det är som om ratten är målsökande mot snabbare alternativ. ”Varför reser jag inte som jag lär” brukar jag ofta fråga mig själv. Då skyller jag gärna på navigatorn som är inställd på ”kortast restid” istället för ”kortast resväg”. Det duger ju inte skylla ifrån sig på en maskin...

Besökta länder

1. Lettland

Efter landstigning i Riga stannade vi bara på en plats innan fortsatt resa till Litauen. Vi bestämmer oss för att återvända till Baltikum på ett djupare plan under kommande år.

2. Litauen

Färden går till ”Europas mittpunkt” och en golfbana där vi hyr klubbor och testar golf för första gången. Vi får övernatta utanför klubbhuset. En härligt lugn plats!

3. Polen

Första natten i Polen sover vi i orten Suwalki på Camping 133. Vi åker nära Polens östra delar ned till Tatrabergen och övernattar sedan på en stor och tråkig rastplats.

4. Slovakien

Vi korsar Slovakien lite väl hastigt och inser när det är försent att det är ett litet land jämfört med nyss passerade Polen. Mysiga småbyar på landet!

5. Tjeckien

Ett härligt land att campa i och inte heller denna gång blir vi besvikna. Bra mat, fina campingplatser och vettiga priser. Många vackra sevärdheter och samhällen.

6. Österrike

Direkt vi passerar gränsen från Tjeckien är det som att köra in i ett vykort. Österrike är härligt och landsbygden är som godis för ögon och sinne.

7. Tyskland

Alltid när vi har pressvisningar på schemat så blir det många mil i södra Tyskland. Det har blivit så många att det känns som att komma hem när vi anländer.

8. Liechtenstein

Landet som är så litet att det nästan är svårt att veta om man varit där. Den bästa campingen är också den sämsta – för vi hittar bara en i hela landet.

9. Schweiz

Första turen in i Schweiz under den här resan går några mil in i landet till underbart vackra Appenzell och värdshuset på berget som du kan läsa om i Nr  11.2018. (Tyskland igen) (Österrike igen)

10. Italien

Det var mycket spännande att åka både Italiens och Schweiz högsta bergspass med 7,5 meter husbil. Artikeln om Umbrail och Stelvio kan du läsa i Nr 11.2018. (Schweiz igen) (Tyskland igen)

11. Frankrike

En helt underbar ställplats i nordöstra Frankrike mitt bland vinodlingar och böljande landskap. Byar fyllda med korsvirkeshus. (Tyskland igen)

12. Luxemburg

Med boendet i norra Luxemburg undrade vi hur vi skulle ta oss till huvudstaden. Det löste sig lätt och smidigt med landets billiga snabbtåg. 50 minuter tvärs över landet!

13. Belgien

Det blev lite bråttom att hinna med färjan till Storbritannien så Belgien passerades snabbt. Senare gav vi landet en ny och längre chans. Vägarna var förvånansvärt dåliga där vi åkte.

(Frankrike igen)

14. Storbritannien

Färjan från Calais till Dover och sedan lite campingliv i södra England innan tågtunnel tillbaka till fastlandet. Med husbilens döda vinkel på ”fel sida” var det jobbigt ibland. (Frankrike igen) (Belgien igen)

15. Holland

Landet är som en park och till råga på det en park som ständigt kantas av små cykelvägar. Hade jag varit cyklist hade jag parkerat husbilen mitt i Holland och cyklat runt landet! (Tyskland igen)

16. Danmark

Nu blev det faktiskt motorväg för en gångs skull men först en snabb övernattning på Farö Parkplatz, inte långt efter färjeläget i Rödby.

Nr 5.2019.

17. Sverige

Visst är det härligt att vara ute på resa men få saker klår att passera den lilla skylten ”Sverige” på Öresundsbron. Vi stannade ett dygn på Bauergården = lyxavslutning!

 

 

Två som såg på varann på färjan mellan Dover och Calais. Vi testade tunneln på returvägen.
Två som såg på varann på färjan mellan Dover och Calais. Vi testade tunneln på returvägen.
Med naveln på Europas mittpunkt var jag för ögonblicket den mest centrala personen på kontinenten.
Med naveln på Europas mittpunkt var jag för ögonblicket den mest centrala personen på kontinenten.
I flera länder undvek vi till och med vanliga landsvägar.
Underbar gratisplats bland vin­odlingar i norra ­Frankrike nära ­Tyskland.
Underbar gratisplats bland vin­odlingar i norra ­Frankrike nära ­Tyskland.
Vår plan med resan

1. Undvika motorvägar 

2. Kort väg hellre än snabb väg

3. Spara både bränsle och mil

4. Åka söderut i öst och norrut i väst

Utsikten från en landsväg är överlag mycket trevligare.
Utsikten från en landsväg är överlag mycket trevligare.
Navigatorn var inställd på kortast väg och då hamnar man ibland på snirkliga genvägar.
Navigatorn var inställd på kortast väg och då hamnar man ibland på snirkliga genvägar.
Egentligen har vi besökt 18 nationer. Åtminstone om självutnämnda Uzupio i ­Vilnius räknas.
Egentligen har vi besökt 18 nationer. Åtminstone om självutnämnda Uzupio i ­Vilnius räknas.

Den här gången skulle resan göras med inställningen ”undvik motorväg” och som grädde på moset var en av våra två navigatorer (Google Maps) inställd på ”kortast resväg”. Åtminstone under halva resan. Det sistnämnda valet blev tyvärr ohållbart någonstans i Italien för vi hamnade ständigt på supersmala byavägar i klass med cykelbanor. Visserligen var de vackra och ytterst spännande men tidsåtgången blev för stor och även risken att skrapa sönder något. Extra spännande är valet ”kortast resväg” när man korsar städer och GPS:en väljer små villagator och stadsgator som liknar gågator.

En annan sak som slog oss var hur dåligt uppdaterad vår Garmin Camper var jämfört med telefonens inbyggda Google Maps när vi kom till ombyggda vägar. Detta trots att vi uppdaterat Garmin under resans gång. Den missade till och med ett brobygge som pågått under snart ett års tid i Belgien. Garmin Camper var däremot bättre när det kom till stadstrafik tack vare sitt 3D-läge. Dubbla GPS:er är dock inte tillräckligt för vi saknade papperskartan allra mest. Det ger oslagbar överblick och koll på var man är, särskilt när vägarna är avstängda är det bra att ta fram kartan istället för att knappa in nya rutter i apparaterna.

Drömmen är när det ser ut så här med ­obefintlig trafik. ”Vägar med lite trafik” är ett val jag skulle vilja ha på min GPS.
Drömmen är när det ser ut så här med ­obefintlig trafik. ”Vägar med lite trafik” är ett val jag skulle vilja ha på min GPS.
Gränsövergångarna är diskreta längs småvägarna.
Gränsövergångarna är diskreta längs småvägarna.
Stora delar av vår resa gick längs små byavägar. Större tvåfiliga landsvägar är lämpligare val med husbil om det finns.
Stora delar av vår resa gick längs små byavägar. Större tvåfiliga landsvägar är lämpligare val med husbil om det finns.
Resefundering

Hur många gånger har jag  av misstag tryckt på signalhornet på en Fiat Ducato? Åtminstone en gång i veckan tutar jag olämpligt när stolarna snurras runt.

Vår resa inleddes med färjan till Riga direkt från Stockholm. Detta istället för att åka två gånger genom södra Sverige och Danmark. Det blev en perfekt start på resan som jag verkligen kan rekommendera, faktiskt oavsett var i Sverige du bor. 

För vår egen del eftersom känslan av ”utlandsresa” började så fort vi körde ombord men i övrigt för att färjan i sig var lika trevlig som länderna Lettland och Litauen, dit vi gärna återvänder. 

Att undvika motorvägarna i dessa länder var enkelt. Landsvägarna är bra och de kändes säkra. Jag hade däremot gruvat mig lite för Polens småvägar efter tidigare erfarenheter av ­allékantade småvägar med ­hetsig trafik. Den här gången valde vi att köra på en lugn helgdag och vägarna var bra även här. Sedan kom vi till Slovakien och Tjeckien där vägavstängningar blev vanligare för att sedan eskalera i södra Tyskland. Umleitung hit och umleitung dit. 

 

Vignette för personbil inköpt på mack i Schweiz. Extra byråkrati krävs dock för alla över 3,5 ton, oavsett val av vägar.
Vignette för personbil inköpt på mack i Schweiz. Extra byråkrati krävs dock för alla över 3,5 ton, oavsett val av vägar.
Landsväg kantad av både rälstrafik och cykeltrafik i schweiziska Alperna.
Landsväg kantad av både rälstrafik och cykeltrafik i schweiziska Alperna.

Några omvägar är ingen större fara generellt sett men när alternativen är uselt ­skyltade är det lätt att hålla sig för skratt. 

Värst var det när vi kom fram till en varningsskylt som visade att vägen var avgrävd, helt utan tidigare skyltar. Då fick vi backa en rätt lång sträcka ihop med en bakomvarande tankbil vars förare svor så det osade...

Någonstans i Italien gav vi upp valet ”närmaste väg” på Google Maps. Dels för att Google visar vägar som passar små personbilar men främst för att slippa reta stressade trafikanter som tycker att husbilar hör hemma på månen.

Många småvägar i Europa är så smala att de i Sverige skulle betraktas som cykelbanor. Så långt behöver man inte dra det hela utan vanliga tvåfiliga landsvägar räcker gott!

Ännu en backa-&-vända-upplevelse i Tjeckien. Strax därpå fortsätter det med samma aktivitet i Tyskland.
Ännu en backa-&-vända-upplevelse i Tjeckien. Strax därpå fortsätter det med samma aktivitet i Tyskland.

Förutom fördelen att vi fick se massor av spännande små samhällen och härliga vyer fanns fler fördelar med att skippa motorvägarna. ­Ekonomiskt så betydde det lägre bränslekostnad. För det första tack vare en måttlig snitthastighet på 30–60 km/h, när vägarna var som smalast, och annars cirka 90–100 km/h.

För det andra gav ”närmaste väg” istället för ”snabbaste väg” många genvägar. Ett val som för övrigt kändes bättre med vår Garmin Camper eftersom den är inställd på husbilens mått. För det tredje är bränslet billigare när man befinner sig långt från motorvägen. Med andra ord – tre fördelar i ämnet bränslekostnad! Mest märkbart var den trevliga känslan av att vi tankade så sällan.

Farhågorna innan avresa att tidsåtgången skulle bli för stor var däremot obefogad. Ibland blir det fina genvägar avståndsmässigt och om vägen är någorlunda okej håller vi nästan samma fart som på ­motorvägarna.

"Undviker du motorväg är det bra om du förbereder dig på att mindre vägar kan stängas av helt."
Navigatorn fick avlastning av Google Maps. Oavsett vilken vi använde så saknade vi ofta en klassisk Europakarta.
Navigatorn fick avlastning av Google Maps. Oavsett vilken vi använde så saknade vi ofta en klassisk Europakarta.
Koolingar som bor vid en landsväg i Österrike.
Koolingar som bor vid en landsväg i Österrike.
Husbilshundar är lätta att rasta längs småvägar.
Husbilshundar är lätta att rasta längs småvägar.

Mitt antagande är att det krävs en timmes extra körtid under en normal dagsetapp jämfört med motorväg. 

Men är allting bara guld och gröna skogar på alla småvägar och landsvägar? Nej inte alls, ibland längtade jag motsägelsefullt nog ut till en lugnare tillvaro på motorväg...

En del småvägar och landsvägar har nämligen tät trafik och då är de inte roliga. Detta ihop med hetsiga bilförare som ligger en meter bakom husbilen vilket kan ge ett visst stresspåslag. Likaså mötande karavaner av långtradare och allmänt hetsiga bilförare, en kombination som ofta resulterar i farliga omkörningar. 

I vissa länder är det också tydligt att motorvägs­avgifterna styr över många långtradare till landsvägar och bya­vägar. Det kan inte vara kul att bo i dessa byar när 30–40 ton blåser förbi husknuten när ­barnen ska till skolan.

Frågan är om det ens är ­lönsamt med motorvägs­avgifterna när långtradarna väljer småvägar med kostsamma olyckor och utökat vägunderhåll som en följd…

Värt att nämna i sammanhanget är också vår egen säkerhet som husbilsförare. På annan plats i denna tidning kan du läsa om Trafikverkets rekommendationer för säkrare resor i husbil. Där tipsar de om att välja mötesfria vägar. Det är också en viktig detalj att ha i åtanke under en resa längs mindre vägar.

Spetsiga sockertoppar i Alperna. Zugspitze är ­Tysklands högsta berg och till toppen finns en ny linbana.
Spetsiga sockertoppar i Alperna. Zugspitze är ­Tysklands högsta berg och till toppen finns en ny linbana.

Sist men inte minst var det ju det här med antalet länder. Det var inte ens vår avsikt från början att avverka en massa nationer, men under resans gång blev det många gränsövergångar och en del länder passerade vi flera gånger om. 

Väl hemma igen räknade vi ut att det blev 17 länder på sju veckor. (18 med låtsaslandet Užupis i Vilnius.)

Samma resa som denna går att göra på kortare tid eftersom jag har stannat och jobbat på olika platser. 

Sträckan är fullt genomförbar under en semesterperiod på fem veckor men nog skulle jag rekommendera en kortare ­variant. Det viktiga är att våga vägra motorväg – ibland!

Umbrail är Schweiz högsta bergspass och samtidigt en väg som slingrar sig likt en kobra över berget.
Umbrail är Schweiz högsta bergspass och samtidigt en väg som slingrar sig likt en kobra över berget.
"Så med andra ord – våga vägra motorväg!"
Taggar: Resereportage

Jag säger ofta att man ska undvika motorväg för att uppleva det mer genuina i olika länder. Det gäller särskilt i Tyskland där Autobahn till stora delar är en grå betongränna som gör att man missar vackra byar och samhällen. 

Samtidigt är det lättare sagt än gjort att undvika motorvägar, så jag ville ta reda på hur det fungerar i praktiken vid en längre Europaresa. 

Tanken uppkom eftersom redaktionshusbilen ”Nessie” har en totaltvikt på 4,2 ton, och som många av er känner till kräver vissa länder en elektronisk box och extra byråkrati för tunga fordon på motorväg. På köpet skulle vi ta reda på om det är praktiskt möjligt at

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.