Bild
Nästa artikel
Med husbil längs ­Strömsholms kanal

Med husbil längs ­Strömsholms kanal

BERGSLAGEN

I flera hundra år har sjöar och vattendrag använts för att transportera gods och människor. På de grävda kanalerna kunde man transportera betydligt mer kostnadseffektivt än på de långsamma vägarna bredvid.

Idag har Strömsholms kanal en blygsam betydelse för sjöfarten, annat än för turism. En slags stillhet vilar över regionen som ända fram till 1958 var en vibrerande del av Bergslagen.

När allt var som störst, under storhetstiden i slutet av 1800-talet trafikerades kanalen av tio ångbåtar, 25 pråmar och 46 jakter. En enda ångbåt kunde då dra ett tiotal pråmar på släp och det sägs att rekordet var tretton pråmar efter en enda ångbåt.

Och visst förstår man att kanaltrafiken innebar en efterlängtad effektivisering. Till skillnad från på hästryggen, som i bästa fall kunde bära 100 kg förnödenheter per häst kunde pråmen ta uppåt 70 ton.

Strömsholms kanal följer den ursprungliga Kolbäcksån som sträcker sig 11 mil snett genom Bergslagen, från Barken i norr till Mälaren i söder.

Sommartid trafikerar ångbåtsföreningen Barkens vänner delar av kanalen med ångbåten Å/F Runn i en kombinationsresa – Nostalgitur med Å/F Runn – där du åker ångbåt ena hållet och veteranbuss tillbaka.

Ett populärt sätt att få en känsla för Strömsholms kanal och samtidigt slussa genom sex slussar i Semla, Fagersta och Västanfors vid sidan om ett besök på Oljeön och Kärrgruvan.

Vid det ursprungliga vattenfallet och den trånga forsen uppfördes Trångfors första smedja redan år 1628.
Vid det ursprungliga vattenfallet och den trånga forsen uppfördes Trångfors första smedja redan år 1628.

– Nostalgituren är ett populärt sätt att upptäcka Strömsholms kanal. Det är något speciellt med att åka ångbåt och långsamt glida genom Bergslagen med naturen tätt inpå, berättar Tommy Brand från ångbåtsföreningen Barkens Vänner.

På andra sidan kanalen, mitt över Trångfors smedja hittar vi en fantastisk naturskön ställplats bara några kilometer utanför Hallstahammar. Här byggdes redan 1628 den första stångjärnshammaren som drevs med hjälp av vattenkraft från Kolbäcksån bredvid.

När kanalen byggdes i slutet av 1700-talet revs den ursprungliga herrgården och istället uppfördes den nuvarande smedjan som kraftförsörjdes via en vattenledning i trä.

Knappt åttio år senare, 1875 infördes Lancashiresmidet med fyra härdar, mumblingshammare (en vattendriven fallhammare som användes för att sammanfoga olika smältor), vattenhjul och en blåsmaskin konstruerad av Jonas Bagge.

Tack vare effektiviseringen ökade produktionen betydligt och vid sekelskiftet 1900 producerade man 3100 ton järn i Trångfors.

Smedjan lades abrupt ner femton år senare.

Numera är Trångfors smedja återigen i gott skick sedan föreningen Trångfors vänner renoverat den exemplariskt. Men det är inte enbart för smedjans skull som ställplatsen blivit populär.

Hit kommer nämligen människor för att rasta sina hundar, ta ett dopp eller bara för att grilla. På eftermiddagen är vi alldeles ensamma, bortsett från en tyskregistrerad Land Rover med camper-påbyggnad som parkerat en bit in i skogen, vars ägare vi knappt ser röken av.

Vi tar en promenad längs kanalen, det är bara tre kilometer till Hallstahammar och överväldigas av Bergslagens rika industrihistoria.

Överallt syns spår av dåtidens storhetsdagar och vid Skantzen, på kanalens östra sida låg tidigare det administrativa centrumet kopplat till Strömsholms kanal. Här fanns förutom kontor och administration också bostäder, verkstäder och underhållslogistik.

Missa inte ett besök på kanalmuseum som drivs av Svedvi-Bergs Hembygdsförening som ingår i Ekomuseum Bergslagen som, utöver Skantzen, driver 67 olika sevärdheter som alla har en anknytning till järnets fascinerande historia och Bergslagens storhetsdagar.

Den lummiga grönskan längs Strömsholms kanal.  || Ställplatsen är liten, men rymmer tio fordon. || Trots de ljumma sommarkvällarna är det skönt för barnen att krypa in i bilen.
Den lummiga grönskan längs Strömsholms kanal. || Ställplatsen är liten, men rymmer tio fordon. || Trots de ljumma sommarkvällarna är det skönt för barnen att krypa in i bilen.

Tillbaka vid Trångfors smedja fyller vi SUP:en (stand-up-paddleboard) med luft och glider ljudlöst förbi några änder som simmar i strandkanten.

Söderut är det bara femhundra meter till slussen Hertiginnan av Södermanland och norrut är det raka spåret hela vägen upp till Ålsätra sluss.

Just där kanalen smiter förbi kraftstationen känns strömningarna i vattnet, men annars är det lätt och bekvämt raka vägen norrut. Jag paddlar i knappt en kilometer och vänder tillbaka i höjd med riksväg 252 som passerar över Kolbäcksån.

Det är lugnt och stillsamt och bortsett från några sjungande fåglar i strandkanten är det alldeles knäpptyst.

Till skillnad från övriga svenska kanaler, som nästan alla fått sina ursprungliga manöverdon utbytta mot elmotorer och hydraulik öppnas flera av slussportarna i Strömsholms kanal fortfarande med handkraft.

Även bron i höjd med Trångfors smedja öppnas delvis manuellt och det är slitsamt arbete att rulla undan bron som på rullhjul dras från den ena sidan av kanalen till den andra.

Utan att ha en aning om dagens planerade slussningar glider plötsligt ångaren Oskar pittoreskt in i Trångfors grönska som om det vore på film.

– Här står jag och drömmer om forna tider och så dyker det upp en ångbåt från ingenstans. Jag fick det till och med på film, säger Göran Olsson, som tillsammans med frun Pia hittat till Trångfors smedja tack vare en husbilsgrupp på Facebook.

– Tänk vad mycket kunskap det finns på nätet. Om man kände till alla sådana här platser skulle man aldrig behöva bo på camping, skrockar Göran, som menar att ställplatser, gärna i naturen är det bästa som finns.

Utan en tanke på vad klockan är hoppar vi i vattnet och njuter av kanalens stillhet. Mitt i sommaren är det ljust så länge att man knappt tänker på att det redan börjar bli kväll.

Engelsbergs Bruk grundades 1681 och är idag ett av ­Sveriges 15 världsarv.
Engelsbergs Bruk grundades 1681 och är idag ett av ­Sveriges 15 världsarv.

Först när hungern gör sig påmind kliver vi upp ur vattnet, tänder grillen och låter sommarvärmen omsluta oss innan ljuset ebbar ut framåt midnatt. Trots att det finns gott om både vatten och skog är antalet mygg förvånansvärt få.

Att parkera optimalt handlar inte enbart om att leta efter ett plant underlag och skön kvällssol. Minst lika viktigt är det att kunna sova svalt fram på morgonkvisten.

Åtminstone för sådana som oss, som med popup-tak snabbt får det varmt i påbyggnaden när solen lyser in genom tältduken. Medan resten av familjen tar sovmorgon, stiger jag upp tidigt, snörar på mig joggingskorna och springer in till Hallstahammar.

En härlig morgontur som slutar med ett morgondopp i kanalen innan kokkaffet kokat klart på spisen och frukostbordet är uppdukat.

När du ändå är i trakten får du inte missa världsarvet Engelsbergs bruk vid sjön Åmänningen knappt en mil utanför Fagersta. Från Trångfors Smedja är det bara fem mil till bruket, som på småvägar och med husbil tar dryga 45 minuter.

Vill du däremot paddla, jodå det går utmärkt att paddla mellan Engelsbergs Bruk (nere vid strandkanten drygt en kilometer från bruket) och Trångfors smedja, men välj helst andra hållet för att slippa att paddla motströms.

Raka spåret paddelvägen är det drygt fyra mil mellan Ängelsberg (bruket stavas med E) och Trångfors, en fin paddling som sträcker sig genom sjöarna Åmänningen, Virsbosjön, Stora och Lilla Nadden och Östersjön strax innan Trångfors.

– Det är en underbar paddling på Strömsholms kanal. Lite båtar och ganska få lyft, säger dansken Preben Johansen från Köpenhamn som tidigare paddlat i både Skåne och på Göta kanal. Det här är bättre, åtminstone om man söker lugn och stilla dagar i kanoten. 

Taggar: Resereportage

Idag har Strömsholms kanal en blygsam betydelse för sjöfarten, annat än för turism. En slags stillhet vilar över regionen som ända fram till 1958 var en vibrerande del av Bergslagen.

När allt var som störst, under storhetstiden i slutet av 1800-talet trafikerades kanalen av tio ångbåtar, 25 pråmar och 46 jakter. En enda ångbåt kunde då dra ett tiotal pråmar på släp och det sägs att rekordet var tretton pråmar efter en enda ångbåt.

Och visst förstår man att kanaltrafiken innebar en efterlängtad effektivisering. Till skillnad från på hästryggen, som i bästa fall kunde bära 100 kg förnödenheter per häst kunde pråmen ta uppåt 70 ton.

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

FAKTA!

Strömsholms kanal är en av Sveriges längsta kanaler, totalt elva mil lång med 26 slussar. Kanalen togs i drift redan 1795 och sänker färdvägen med 99 meter från Barken i norr till Mälaren i söder. Tack vare nyttjandet av Kolbäcksån är enbart 12 km grävda.

Kanalen är öppen från mitten av juni till mitten av augusti. Det saknas passagerartrafik för turister bortsett från de nostalgiturer som arrangeras av Barkens Vänner.
www.stromsholmskanal.se

I sommar är det 225 år sedan kanalen invigdes och under de två första veckorna i juli arrangeras en rad aktiviteter på kanalen.

Bland annat går en eskad av tio ångbåtar fram och tillbaka på kanalen och den som vill åka med kan gå ombord på S/S Gerda från Eskilstuna som under jubileumsveckorna besöker Strömsholms kanal. Mer info på telefon 0220-100 11 eller www.stromsholmskanal.se

STÄLLPLATS

Du hittar ställplatsen Trångfors smedja tvärs över ­Strömsholm kanal i Trångfors norr om ­Hallstahammar.

Du betalar med ett frivilligt bidrag till hembygds­föreningen som sköter ställplatsen. ­Toalett finns vid smedjan.

Utöver ­Trångfors smedja finns det också ställplatser vid ­Borgåsunds gästhamn, vid ­Skantzensjön i ­Hallstahammar och vid ­slussarna i Semla.

GPS: N59°37'41” E16°12'10”

VÄRLDSARVET ENGELBERGS BRUK

Engelsbergs bruk är ett av Sveriges femton världsarv upptagna på ­UNESCOS världsarvslista. Bruket anlades redan 1681 av häradshövding Per Larsson Gyllenhöök och var i bruk ända fram till 1915 (de sista åren utarrenderades bruket till Fagersta Bruk).

Tack vare intakta byggnader, både industrianläggningar, kontor och bostäder är Engelsbergs bruk ett enastående exempel på en betydande europeisk industri från 1600-, 1700- och 1800-talen med viktiga tekniska lämningar.

Engelsbergs bruk utsågs till världsarv 1993.

www.unesco.se

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.