Bild
Nästa artikel
De stora stående stenarna vid Callanish, en femtusen år förstenad armé på marsch.
De stora stående stenarna vid Callanish, en femtusen år förstenad armé på marsch.

Resa: Yttre Hebriderna

Skottland

"Welcome to the edge of the world." Så beskriver skotska turistbyrån Yttre Hebdriderna, öarna som ligger som ett band nordväst om Skottland.

Vid mitt besök i början på maj är vädret någorlunda skapligt med bara få regnskurar. Men det är svalt, kring tio grader, och ständigt blåsigt. Klimatet är extremt maritimt, norra Atlantens alla vindar och lågtryck störtar mot världens kant och den mäktiga Golfströmmen strax intill håller temperaturen kring tio grader. Nästan året runt.

Men åker du till Skottland får du finna dig i ett ledsamt väder, som bara blir ännu mer dystert där ute på öarna.

Här är sällsynt med frysgrader, vilket bland annat innebär att de smala asfaltvägarna håller god klass. Ibland är de så smala att det bara är en fil. Med återkommande mötesplatser.

Inspiration att resa till dessa avlägsna och klimatmässigt ogästvänliga öar får du om du läser den populära deckarförfattaren Peter Mays trilogi om den återvändande polisen Fin. Förutom finurliga intriger får vi fantastiska beskrivningar av natur och väder och även lite om livet och kulturen på öarna vid kanten.

När du tittar på Europakartan ser det inte ut att vara så långt till dessa öar. Men det är det. Du får åka dyra färjor flera gånger och många mil på landsväg blir det.

Men så ödsliga som jag trodde är inte öarna. Du kan visserligen oftast åka med din husbil eller vandra långa sträckor utan att störas av andra. Men gott om husbilar är det och gott om turister i bussar. Så snart du ser en lämplig plats för fri övernattning så står där förstås redan minst två husbilar. Vid sevärdheterna är det oftast fullt på p-platserna.

Men det är nog bara att acceptera att det numera inte finns särskilt många ödsliga ställen i Europa där du kan hoppas på att det bara är du och din husbil. Både det skotska fastlandet och öarna är förvisso rätt ödsliga, trädlösa betesmarker med får och steniga bergssluttningar. Andlöst vackert oavsett väderlek. Men inte alltid så lätt att stanna med husbil, även om skottarna har ungefär samma allemansrätt som vi svenskar. Kolla på outdooraccess-scotland.com.

Det finns åtskilliga campingplatser i Skottland, många med ganska anspråkslös standard. Dessutom en del ställplatser, varav några gratis. Men då är det oftast bara en markerad del av en större p-plats. Som i den lilla staden Jedburgh, som kallar sig porten till Skottland. En stad som har allt av affärer, gamla monument, fin turistbyrå, vackra hus osv.

Färjan lägger ut från ­Ullapool för 2,5 timmars färd till ­Stornoway på Lewis.
Färjan lägger ut från ­Ullapool för 2,5 timmars färd till ­Stornoway på Lewis.
Inte alltid så lätt att hitta en egen enslig plats.
Inte alltid så lätt att hitta en egen enslig plats.

Så snart du passerat gränsen till Skottland förstår du att här är det tvåspråkigt. Åtminstone på vägskyltarna, där ursprunglig gaeliska och engelska samsas. När du kommer ut på Yttre Hebriderna händer det ofta att det bara står på gaeliska. Här ute talas dessutom gaeliska av ganska många, man undervisar i språket i skolorna och det finns en fin vistradition. På FM-radion finns en särskild kanal för det gamla språket, som har sina rötter i den uråldriga keltiska kulturen.

BBC Scotland är en radiokanal med mest engelska och den är inte minst ett uttryck för den allt tydligare nationalismen i den här ganska självständiga delen av UK, United Kingdom. Att engelsmännen röstade för Brexit, utbrytning från Europeiska Unionen, retar skottarna, där de flesta röstade för att bli kvar. Så nu börjar man åter prata om en ny folkomröstning om ett självständigt Skottland.

Den självständighetskampen har pågått i århundraden, med flera blodiga krig och åtskilliga stora slag. De många skotska slotten och borgarna är minnen från den tiden. Numera är slotten oftast lyxiga hotell eller museer, väl värda att besöka.

Min resa var framförallt inriktad på öarna utanför den skotska västkusten, så det blev en rätt snabb genomresa från färjehamnen i Newcastle upp till färjehamnen i Ullapool högt uppe i nordvästra hörnet. Färjorna till och mellan öarna drivs av det stora rederiet Caledonian MacBrayne, som heter www.calmac.co.uk på nätet. Trafiken till Stornoway på Lewis and Harris körs med en stor modern båt, som väl tål det hårda väder som är vanligt alla årstider. Överresan tar 2,5 timmar,

Man kan tro att Lewis och Harris är två olika öar. Men Lewis är den norra delen av Hebridernas största ö, Harris är den södra delen. Lewis är ganska platt och nästan helt fritt från träd, dominerat av eviga ljung­hedar och torvmossar som böljande försvinner mot horisonten. Harris i söder är bergigt och lika kargt, men landskapet blir mer storslaget och dramatiskt. Oavsett landskap så ser vi får överallt.

På öarnas västkust byts ibland de branta klipporna mot enorma sandstränder.
På öarnas västkust byts ibland de branta klipporna mot enorma sandstränder.

Mitt på Lewis västkust bor jag på en liten trivsam camping ett par nätter. Det finns ytterligare några små campingar runt ön. Dessutom några ställplatser och som sagt ytterligare hur många ställen som helst för övernattning. När du kört iland i Stornoway passar det bra att handla förnödenheter för här finns några av öns rätt få livsmedelsbutiker. Fisk och skaldjur köps hos lokala fiskare. Du kan också hitta några bra restauranger.

Inte långt från min camping ligger den kanske största sevärdheten. Vid Callanis står de gigantiska stående stenarna. Där har de stått i kanske 5 000 år. Ingen vet riktigt varför.

Någon mil bortåt kusten stannar vi vid en fin by med traditionella svarthus. Byn var faktiskt bebodd till för några decennier sedan. Nu kan ­turisterna hyra in sig i ett par hus med självhushållning.

Kyrkan renoverades på 1930-taleet och är nu centrum för den ekumeniska kommuniteten, som lockar pilgrimer och intresserade från hela världen.
Kyrkan renoverades på 1930-taleet och är nu centrum för den ekumeniska kommuniteten, som lockar pilgrimer och intresserade från hela världen.
Skottlands ­nordvästligaste hörn, norra ­Lewis med fyren.
Skottlands ­nordvästligaste hörn, norra ­Lewis med fyren.
Världens kant. Där ute ligger Nordatlanten med obarmhärtiga stormar som tar fart ända bortifrån Kanada.
Världens kant. Där ute ligger Nordatlanten med obarmhärtiga stormar som tar fart ända bortifrån Kanada.
Enfiligt men med mötesplatser.
Enfiligt men med mötesplatser.
Högländerna med snö kvar på Ben Nevis, Storbritanniens högsta berg.
Högländerna med snö kvar på Ben Nevis, Storbritanniens högsta berg.
Ta dig hit

Ska man åka till ett örike med ett fordon är det förstås färjor som gäller. I nr 1.19 av Husbil & Husvagn kan du läsa mer om förbindelserna till England, men jag tog andra vägar både dit och hem.

Eftersom jag siktade på Skottland den här gången valde jag en färja från Amsterdam till Newcastle, inte så långt från skotska gränsen. Rederiet DFDS seglar där med nattfärjor. Vilket innebär att du måste ha en hytt, bara den kostar en dryg tusenlapp i kronor. Enkelresan går på drygt 3000 kr.

Resan tillbaka till europeiska kontinenten gick från Harwich nordost om London till holländska Hoek van Holland. Resan dagtid tar sju timmar med Britannica eller Hollandica, Redaren Stena menar att det är världens största färjor med ett deplacement på 63000 ton! Om du bokar i tid kan du komma undan med en tusenlapp. Men det är nästan 70 mil från skotska gränsen till Harwich.

Ska du sedan ut bland de skotska öarna i väster rullar pengarna. Färjerederiet har monopol och det märks. Enkelresa från Ullapool till Stornoway på Lewis kostade 86 pund med en åttameters husbil och en person. Från Tarbert på Harris till Uig på Skye gick det på 50 pund. Från Oban till Craignure på Mull blir det cirka 25 pund.

På våren ser vi också torvbrytning, mest enligt gamla hantverksmässiga metoder. Eftersom det inte finns någon skog som ger ved är torv fortfarande en vanlig energikälla i de enskilda hushållen. Helst eldad i en öppen spis som ger den karaktäristiska röklukten och den vackra glöden. Många hundra år av torvbrytning ger det flacka landskapet ärr i form av långa diken. Torvblocken, cirka 20x20x10 cm, staplas på ett särskilt sätt för att vind och sol ska komma åt och torka dem inför den kommande vintern.

Vid den öppna härden med torvbrasa sitter en man vid sin traditionella skramlande vävstol. Mr McLeod gör som många andra äldre män på ön, väver världsberömd Harris tweed. Ullråvaran kommer från viddernas får, färgerna är oftast naturfärger, det dova, vackra fiskbensmönstret är uråldrigt.

Harris tweed används till kostymer, dräkter, kepsar, väskor och mycket annat. För att få använda det certifierade varumärket är det viktigt att tyget, tweeden, är vävd hemma hos någon öbo. Varorna kan vi köpa till vettigt pris i en liten butik i Tarbert, en by och färjehamn på Harrisdelen av ön.

En väl hållen by med traditionella svarthus, bebodda med torpare för inte så länge sedan. Idag mest ett museum, men det går att hyra en stuga för ­självhushåll.
En väl hållen by med traditionella svarthus, bebodda med torpare för inte så länge sedan. Idag mest ett museum, men det går att hyra en stuga för ­självhushåll.
I svarthusets öppna härd glöder torvbrasan.
I svarthusets öppna härd glöder torvbrasan.
Mr McLeod kan sin vävstol där han visar hur den klassiska Harris tweeden vävs. Krångligt!
Mr McLeod kan sin vävstol där han visar hur den klassiska Harris tweeden vävs. Krångligt!
Resa: Yttre Hebriderna
Torvmossarna har djupa ärr efter hundratals år med torvtäkt.
Torvmossarna har djupa ärr efter hundratals år med torvtäkt.
Typiskt skotskt slott, Eilean Donan Castle, numera museum och kafé.
Typiskt skotskt slott, Eilean Donan Castle, numera museum och kafé.
Dramatisk tilläggning vid de vassa klipporna.
Dramatisk tilläggning vid de vassa klipporna.
Tusentals lunnefåglar häckar på Staffa, där de är lätta att locka ut ur sina hålor för fotografering.
Tusentals lunnefåglar häckar på Staffa, där de är lätta att locka ut ur sina hålor för fotografering.

Efter en andlöst vacker bilresa till andra änden av ön finns en liten färja, som på tio minuter tar oss över till Iona. Den lilla ön är bara någon halvmil lång men är ett eftertraktat mål för moderna kristna pilgrimer. 

Till ön kom på 500-talet St ­Columba från Irland. Han hade med sig kristendomen, som därefter spreds härifrån hans kloster till övriga Skottland. En kyrka byggdes, som sedermera raserades under reformationen. Men dessförinnan plundrades ön av de nordiska vikingarna och munkarna fördrevs.

På 1930-talet återuppbyggdes kyrkan och numera finns här en ekumenisk kommunitet med medlemmar från hela världen. Bland annat Sverige.

Som besökare kan du delta i gudstjänster om du vill, du kan vandra på den vackra öns betesmarker och sandstränder.

Du får inte ta med din bil eller husbil ut på Iona, men det finns en stor gratis parkering i färjeläget på Mullsidan, Fionnphort. Där vissa sover över i sina campingfordon.

Från Fionnphort kan du också åka rundtursbåt ut till Staffa Island om det är någorlunda lugnt väder. Efter en hissnande landstigning klättrar vi upp på ön för att hälsa på de häckande lunnefåglarna.

Staffa Island, en kort men gropig båtfärd från Iona. Fingals grotta.
Staffa Island, en kort men gropig båtfärd från Iona. Fingals grotta.
Planetens äldsta bergarter sticker upp ur havet.
Planetens äldsta bergarter sticker upp ur havet.
Taggar: Resereportage

Vid mitt besök i början på maj är vädret någorlunda skapligt med bara få regnskurar. Men det är svalt, kring tio grader, och ständigt blåsigt. Klimatet är extremt maritimt, norra Atlantens alla vindar och lågtryck störtar mot världens kant och den mäktiga Golfströmmen strax intill håller temperaturen kring tio grader. Nästan året runt.

Men åker du till Skottland får du finna dig i ett ledsamt väder, som bara blir ännu mer dystert där ute på öarna.

Här är sällsynt med frysgrader, vilket bland annat innebär att de smala asfaltvägarna håller god klass. Ibland är de så smala att det bara är en fil. Med återkommande mötesplatser

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.