Bild
Nästa artikel
Kryssningsfartyg som föds har blivit en turistmagnet för husbilister i norra Tyskland/Holland.
Kryssningsfartyg som föds har blivit en turistmagnet för husbilister i norra Tyskland/Holland.

Restips: Monsterbåtar i Papenburg

Resereportage

Tre gånger om året står hundratals husbilar längs floden Ems och väntar på att ett gigantiskt skepp ska bogseras förbi. Det handlar om nya fartyg från Meyervarvet vilka har floden som transportväg till havet.

Vi anländer till Papenburg ett dygn före vårt inbokade fabriksbesök och det är tur för orten i sig har mycket mer att erbjuda än ”bara” det stora varvet. Det är en mysig stad och vi står gratis på en centralt belägen yta med gångavstånd till centrum, men också gångavstånd till stormarknader som Lidl, Edeka och ALDI.
     Vi gör staden till fots och följer en liten kanal, Hauptkanal, som skär genom centrum som vore det ”Storgatan” i vanliga städer. Det är bara att följa kanalens sträckning så kommer man till de butiker, restauranger och serveringar som erbjuds.
     Vi kan rekommendera en titt in i den stora kyrkan St.Antonius, en promenad i stadsparken med sin vackra väderkvarn och slutligen en kaffe med dopp eller ett glas vin på en mysig uteservering.

Varvet med den stora huvudbyggnaden, för övrigt världens femte största byggnad utan bärande mellanväggar.
Varvet med den stora huvudbyggnaden, för övrigt världens femte största byggnad utan bärande mellanväggar.

Livet har sin gilla gång i stadskärnan och vi imponeras av blom­arrangemangen och det lugn som tycks råda längs Hauptkanal, som är helt otrafikerad.
     I den smala kanalen ligger några prydnadsfartyg förtöjda vilka ger den avlånga centrumkärnan en extra mysig karaktär. Med jämna mellanrum finns gångbroar så att flanörer kan ta sig till andra sidan. Överallt syns bevis på varvsindustrins betydelse för orten och i stort sett alla turister vi ser är där för Meyervarvets skull.
     Fabriksbesök alltså. Nog låter det konstigt att en stads största turistmagnet är ett fabriksbesök och kanske ännu konstigare med fabriksbesök på en båtfabrik i en husbilstidning?
     Men vi har fått höra att det är mycket populärt bland husbilister och med våra redan bokade biljetter till den berömda fabriksturen får vi staden Papenburg på köpet!
     Det är nämligen så att här i den tyska staden Papenburg, nära Holland, kretsar det mesta kring Meyer Werft som varvet heter. Och det är inte så konstigt eftersom skeppen som byggs här är stora som städer i sig och själva skeppsbyggarhistorien sträcker sig hundratals år tillbaka i tiden. Förr fanns inte mindre än 23 varv i Papenburg och idag återstår bara ett enda, om än gigantiskt.

Papenburg är en vacker liten stad där varvsindustrin varit viktig i hundratals år.
Papenburg är en vacker liten stad där varvsindustrin varit viktig i hundratals år.

På Meyervarvet i Papenburg jobbar 3 300 personer som svetsar skrov, kopplar elektronik och monterar lyxiga inredningar. Ordet lyxiga finns där eftersom varvet är helt specialiserat på kryssningsfartyg. Bygget av ett kryssningsfartyg kräver förstås stora mängder material och personal. Till det ska räknas alla regionala underleverantörer vars arbetstillfällen uppskattas till cirka 7 000.
     Familjen Meyer har drivit varvet i sju generationer sedan 1795 och man gick över till kryssningsfartyg 1985. Ett koncept som visade sig lönsamt och numera äger familjen Meyer ett varv i Rostock och ett annat i finska Åbo.
     Meyer bygger några av världens största kryssningsfartyg som vart och ett kan ha över 6 000 passagerare och 2 000 besättningsmän. Släktskapet med husbilar är därmed obefintligt men fördelen med en husbil är ju friheten att välja besöksmål och nu vill vi se en storindustri.

Den samlade arbetsstyrkan i Papenburg består av cirka 3300 personer.
Den samlade arbetsstyrkan i Papenburg består av cirka 3300 personer.

Biljetter till fabriksturen bokas på internet eller i turistbyrån men under högsäsong är det ofta fullt så var ute i god tid. Fabriksturen på Meyervarvet lockar 250 000 besökare årligen men vi är där vid lågsäsong och slipper därmed trängas.
     I biljettpriset ingår den buss som hämtar upp oss och, i vårt fall, tjugotalet övriga besökare. ”Så här få har vi nog aldrig varit i den här bussen”, skrattar guiden.
     Det är några få kilometer från staden till varvet, väl framme möts vi av ett besökscentrum som vore det vilken turistmagnet som helst. Biljetthall, inglasade gångbroar, filmvisning, toaletter, hissar… och givetvis... en souvenirbutik. Vi guidas på tyska, men vill man ha engelsktalande guide så finns det särskilda dagar för det också. (Nog vore flerspråkig guidning i hörlurar en enkel match att fixa för dem kan jag tycka, men vi är ju i Tyskland...)
     Själva tillverkningen är intressant. Allt byggs i blockteknik likt ett stort lego. Först börjar det med golvsektionen (som påminner om ett mega­stort AL-KO-chassi) vilket förses med ledningar, elektronik, innerväggar och tak.
     Dessa färdiga block byggs på sidan om själva skrovet och kan vändas uppochner för enklare installationsjobb i taken. Varje block lyfts sedan på plats med hjälp av kran. Ett hyfsat stort kryssningsfartyg består av över 100 block där vart och ett av blocken kan väga uppåt 1200 ton så du kan själv räkna ut att kranarna är rätt kraftiga.
     Själva passagerarhytterna byggs också separat och när de är klara placeras de i fartyget likt kassetter. Varje hytt påminner i form och storlek om en större husbil eller möjligen en sjöcontainer...

Meyervarvet i ­ ­Papenburg

Antal anställda: 3 300
Grundat: 1795
Ägare: Familjeföretag i sju ­generationer.
Hemsida: 
www.meyerwerft.de

Biljett för att besöka varvet
Biljettbokning: 
www.papenburg-marketing.de
Biljettpris: 13,50 euro

Kranarna som lyfter sektionerna på plats är av det större slaget.
Kranarna som lyfter sektionerna på plats är av det större slaget.
Vi fick betrakta arbetet bakom glas utan att få uppleva alla ljud och lukter från den enorma byggnaden.
Vi fick betrakta arbetet bakom glas utan att få uppleva alla ljud och lukter från den enorma byggnaden.
Skeppen byggs i sektioner som påminner om ett klassiskt lego. Varje kloss innehåller el, vvs och inredning som sedan sammanfogas till större bitar.
Skeppen byggs i sektioner som påminner om ett klassiskt lego. Varje kloss innehåller el, vvs och inredning som sedan sammanfogas till större bitar.

Efter två timmar är turen över och då ingår två filmvisningar och en ändlöst pratande guide. Sammanfattningsvis så var det en trevlig upplevelse, även om jag personligen gärna hade upplevt mer varvskänsla med alla dess ljud och lukter.
     Vi placerades en kort stund bakom en tjock och ljudisolerande glasvägg medan guiden pratade på. Turen är tillrättalagd och det är helt okej att fotografera.
     En hel del av turen består dock av reklammontrar från olika kryssningsrederier. Det är lite märkligt att ­betala inträde för att delvis matas med reklam, men om du kan leva med det är fabriksturen intressant.
     Ett visst grundintresse för tillverkning eller teknik är nog en fördel för det var många barn på plats som nog förväntat sig något mer för dem. De såg ganska uttråkade ut efter en god stunds ”blablabla” från guiden och hyschande föräldrar.
     Ett annat tips är att tajma fabriksturen till den tid på året när de gigantiska portarna öppnas och ett nytt fartyg ska bogseras mot havet.
     Det är enorma event som inträffar tre gånger om året och ofta med fyrverkerier och musikshow – beroende på vilket rederi som köpt båten.
     Under flodtransporten är vissa passager så smala att det handlar om några decimeter tillgodo. Bland annat lyfts en bro bort med mobilkran och en annan bro har byggts om och blivit världens största klaffbro. Hela denna transport är en historia för sig...

Höjdpunkt under flodresan mot havet är de ­smalaste passagerna. Här är det minimalt ­utrymme ­tillgodo. En vindpust kan få ödesdigra konsekvenser. Var ute i tid för att hitta p-plats här!
Höjdpunkt under flodresan mot havet är de ­smalaste passagerna. Här är det minimalt ­utrymme ­tillgodo. En vindpust kan få ödesdigra konsekvenser. Var ute i tid för att hitta p-plats här!
Många parkerar vid Ems och tar plats på flodbanken.
Många parkerar vid Ems och tar plats på flodbanken.
Sjösättningen av nya fartyg betyder ofta ett stort party med musikkonsert, fyrverkeri och folksamling.
Sjösättningen av nya fartyg betyder ofta ett stort party med musikkonsert, fyrverkeri och folksamling.

Vill du ta plats någonstans längs floden Ems och se detta märkliga ­skådespel när fartyget passerar så brukar lokala myndigheter se lite mellan fingrarna vad gäller parkering den aktuella dagen. Floden kantas nämligen av tusentals människor och fordon. Men det gäller att hålla koll på internet när datumet närmar sig, för om vädret är dåligt så kan tidpunkten ändras.

Taggar: Resereportage

Vi anländer till Papenburg ett dygn före vårt inbokade fabriksbesök och det är tur för orten i sig har mycket mer att erbjuda än ”bara” det stora varvet. Det är en mysig stad och vi står gratis på en centralt belägen yta med gångavstånd till centrum, men också gångavstånd till stormarknader som Lidl, Edeka och ALDI.
     Vi gör staden till fots och följer en liten kanal, Hauptkanal, som skär genom centrum som vore det ”Storgatan” i vanliga städer. Det är bara att följa kanalens sträckning så kommer man till de butiker, restauranger och serveringar som erbjuds.
     Vi kan rekommendera en titt in i den stora kyrka

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Papenburg

Land: Tyskland
Förbundsland: Niedersachsen
Invånare: 35 000
Övrigt: Papenburg och dess omgivningar var en gång ­myrmark och för att frakta bort all torv anlades kanaler.
     Dessa kanaler ger regionen en speciell karaktär och ­Papenburg, liksom många andra orter, kallas ibland för ett nordligt ”Venedig”. (Har vi hört den förut?)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.