Bild
Nästa artikel
Utflyktsbåtarna lägger till vid Palais Rohan, ett slott från 1700-talet med flera museer. Härifrån åker man på en timslång tur runt centrala Strasbourg.
Utflyktsbåtarna lägger till vid Palais Rohan, ett slott från 1700-talet med flera museer. Härifrån åker man på en timslång tur runt centrala Strasbourg.

Spännande Strasbourg

Resereportage

FRANKRIKE. Den kallas ibland Europas huvudstad. Men Strasbourg är så mycket mer – ett världsarv och centrum i ett pittoreskt och charmigt landskap.

För många är Strasbourg lika med EU, och trots att själva staden har färre invånare än Malmö ligger här flera av unionens tunga institutioner. Så man skulle kunna tro att det mesta handlar om storpolitik.

Och visst är EU-parlamentet en imponerande byggnad i glas och stål som man passerar på någon av alla utflyktsbåtar.

Men då har man redan glidit förbi alla andra turistmagneter - som det historiska centrat, den enorma katedralen, de smala kanalerna och korsvirkeshusen som ser ut som hämtade ur en saga.

Hela provinsen Alsace är bitvis som ett utomhusmuseum, med byar där tiden tycks ha stått stilla och med en 17 mil lång vinväg som slingrar sig mellan böljande kullar med vinstockar.

Den centrala delen av Strasbourg, Grand-Ile, förklarades som ett världsarv redan 1988. Här är många gator bilfria, atmosfären lugn och du kan strosa omkring bland andra turister som storögt beundrar de utsirade korsvirkeshusen från medeltiden.

Höjdpunkten är Petite France, en gång fiskarnas, garvarnas och mjölnarnas stadsdel, med trånga gränder och det ena huset mer fantastiskt än det andra.

Barrage Vauban, 
byggt på 1600-talet, ­skulle skydda mot en attack genom att ­översvämma områden söder om ­Strasbourg. || Utflyktsbåtarna tar en avstickare från centrala staden ut till Europaparlamentet.
Barrage Vauban, byggt på 1600-talet, ­skulle skydda mot en attack genom att ­översvämma områden söder om ­Strasbourg. || Utflyktsbåtarna tar en avstickare från centrala staden ut till Europaparlamentet.

Cecilia Wikström, svensk politiker (L) som i flera år satt i Europaparlamentet, har bloggat om sin kärlek till Strasbourg:

– Petite France är en stadsdel man absolut inte får missa. På de trånga små gatorna längs kanalen finns massor av medeltida korsvirkeshus med balkonger som dignar av blommor under sommarhalvåret. Skippa kartan och strosa bara omkring och njut av atmosfären i denna underbara stadsdel.

Centrum domineras av den enorma katedralen, påbörjad år 1015 men stod inte klar förrän 1439. Det som författaren Victor Hugo kallade ”ett utsökt och gigantiskt underverk” syns på flera kilometers avstånd.

Den som orkar ta sig de många trappstegen upp i tornet belönas med en milsvid utsikt över det omgivande Alsace med bergskedjan Vogeserna i fjärran och med Schwarzwald på den tyska sidan av gränsfloden Rhen.

EU-parlamentet ligger intill floden Ill, med Europadomstolen på andra sidan vattnet.
EU-parlamentet ligger intill floden Ill, med Europadomstolen på andra sidan vattnet.

Bortom taken i centrum syns stadsdelen Neustadt som fick status som världsarv av Unesco år 2017 och som är en total kontrast mot korsvirkeshusen runt katedralen.

I Neustadt byggdes pampiga palats, monument och boulevarder under åren 1871-1918 när området tillhörde Tyskland.

I Strasbourg ligger det mesta inom bekvämt räckhåll. Inne i centrum tar man sig fram till fots, på cykel eller med spårvagn. Men de historiska kvarteren kommer mest till sin rätt om de upplevs från vattnet.

Staden byggdes ursprungligen på en ö i floden Ill (det ser ut som en romersk trea, men i stora bokstäver ser man det verkliga namnet ILL), och därför kan man åka runt centrum på vattenvägar.

Utflyktsbåtarna, Batorama, utgår från slottet Palais Rohan och har guidning på många olika språk.

Under dryga timmen glider man fram på kanalerna mellan gamla byggnader som ibland lutar sig mot varandra, mellan kyrkor, övertäckta broar och förbi försvarsverket Barrage Vauban från 1600-talet.

Så lämnar kanalbåten den gamla stadskärnan och fortsätter bort längs lummiga kajer mot EU-parlamentet innan den vänder tillbaka.

Även här kan kontrasterna vara totala: Inte långt från parlamentets mäktiga glasfasad syns uteliggarnas tält och filtar under de många broarna.

Katedralen som dominerar stadsbilden i Strasbourg, ett mästerverk som det tog över 400 år att bygga. || Petite France, Strasbourgs mest pittoreska stadsdel. I bakgrunden leder en svängbro över kanalen. || Från fästningsverket Barrage Auban har man utsikt över inloppet till Petite France, den ­medeltida stadsdelen i korsvirke.
Katedralen som dominerar stadsbilden i Strasbourg, ett mästerverk som det tog över 400 år att bygga. || Petite France, Strasbourgs mest pittoreska stadsdel. I bakgrunden leder en svängbro över kanalen. || Från fästningsverket Barrage Auban har man utsikt över inloppet till Petite France, den ­medeltida stadsdelen i korsvirke.

Stadens symboler av samlad makt gör den också till en måltavla, som när en terrorist slog till mot julmarknaden Christkindelsmärik den 11 december 2018 och mejade ner människor. Fem dog, 20 skadades.

Sedan dess är säkerheten höjd och Strasbourg förmodligen tryggare än många andra städer i Europa.

Det är inte bara EU-parlamentet som placerats här. Här finns också Europarådet, Europeiska domstolen för mänskliga rättigheter och Euro­kåren. Och det är stadens dramatiska historia som gjort den till ett slags europeisk huvudstad.

Området tillhörde först kelterna, sedan romarna, sedan den tyska folkstammen allemannerna och kom att ingå i det tysk-romerska riket från 900-talet.

Under det 30-åriga kriget på 1600-talet var Strasbourg en fri statsstad som lyckades hålla sig neutral medan området utanför förblödde när arméerna brände och härjade. 1681 blev staden fransk men fick behålla en slags särställning med stor religionsfrihet.

Alsace, ­landskapet runt ­Strasbourg, ­domineras av ­vin­odlingar som ­sträcker sig upp mot bergen.
Alsace, ­landskapet runt ­Strasbourg, ­domineras av ­vin­odlingar som ­sträcker sig upp mot bergen.

1870 bröt det fransk-tyska kriget ut och Strasbourg utsattes under en månad för intensiv beskjutning innan man gav upp och området blev tyskt under namnet Elsass. Det var den första av tre gånger i modern tid som Strasbourg bytt nationalitet.

1919, efter första världskrigets slut, blev Alsace franskt men invaderades igen av Hitlers trupper 1940. Nazisterna gick hårt fram – över 100 000 unga män från området tvångsrekryterades till den tyska armén, och många av dem massakrerades på östfronten.

1944 befriades Strasbourg och blev franskt igen.

Sex år senare bildades Kol- och Stålunionen med det uttalade syftet att ett enat Europa var en nödvändighet för att undvika nya krig. De gamla arvfienderna Frankrike och Tyskland skulle integreras på ett sätt som gjorde framtida konflikter omöjliga.

Unionen blev så småningom till EG, som i sin tur omvandlades till EU 1993. Då hade man också tagit beslut om att lägga Europaparlamentet i Strasbourg.

Men trots att EU ibland förknippas med krångel domineras staden inte av byråkrater – det finns knappt 300 anställda vid EU-parlamentet mot över 5000 i Europas andra huvudstad Bryssel.

Camping de Strasbourg, fyrstjärnig med cykelavstånd in till centrum.
Camping de Strasbourg, fyrstjärnig med cykelavstånd in till centrum.

Så trots alla EU-institutioner fortsätter Strasbourg att vara lite av en småstad med avspänd atmosfär.

När du sett dig mätt på korsvirke, blommor och medeltida romantik väntar än mer av den varan i Eguisheim, Riquewihr och Ribeauvillé och många andra byar i Alsace.

Det finns också så mycket annat: Man kan se örnar eller vandra bland apor utanför Kintzheim, eller njuta av utsikten från fästningen Chateau du Haut-Koenigsbourg.

På andra sidan floden Rehn är man i Tyskland och orten Kehl som är Bürstners hemstad och fabriken ligger lite norr om broarna.

En del bilintresserade tar vägen förbi Molsheim, sydväst om Strasbourg. Här byggdes de legendariska Bugattibilarna fram till 1950-talet.

I dag rullar det fortfarande ut nya Bugatti här, men nu är det extrema sportvagnar som ägs av Volkswagen och med prislappar på många miljoner.

Bugattiälskaren hittar istället sitt lystmäte på Musée National de l´Automobile i Mulhouse, drygt 11 mil söder om Strasbourg.

Här finns omkring 90 Bugattis, däribland världens kanske mest berömda bilmodell, Bugatti Royale 41 som byggdes för Europas kungligheter.

Redan då drogs världens mäktiga till det som senare blev Europas huvudstad.

Taggar: Resereportage

För många är Strasbourg lika med EU, och trots att själva staden har färre invånare än Malmö ligger här flera av unionens tunga institutioner. Så man skulle kunna tro att det mesta handlar om storpolitik.

Och visst är EU-parlamentet en imponerande byggnad i glas och stål som man passerar på någon av alla utflyktsbåtar.

Men då har man redan glidit förbi alla andra turistmagneter - som det historiska centrat, den enorma katedralen, de smala kanalerna och korsvirkeshusen som ser ut som hämtade ur en saga.

Hela provinsen Alsace är bitvis som ett utomhusmuseum, med byar där tiden tycks ha stått stilla och med en 17 mil lång vinväg som sli

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

OM STRASBOURG

Avstånd hit från Öresundsbron: 1050 km via Hamburg, Hannover och Frankfurt.

Strasbourg är huvudstad i regionen Grand Est, där den tidigare provinsen Alsace ingår. Staden har 277 000 invånare, i storstadsområdet bor 780 000.

Språk: Franska och elsässiska, en tysk dialekt. På elsässiska heter staden Strossburi, på tyska Strassburg.

Valuta: Euro. Kostnadsläget i Alsace är ungefär som i Sverige.

Klimat: Milt, bästa besökstid är april till oktober. Men den som vill uppleva en glittrig och traditionell jul hittar allt i Alsace, ute i byarna men också i Strasbourg som kallas julens huvudstad.

Mat och dryck: Maten i Alsace är mer tysk än fransk. Choucroute, surkål, Tarte flambée, ett slags tunn pizza med creme fraiche, och Baeckoffe, en gryta med kött marinerat i Alsacevin, är några typiska rätter. Måltiden kan avslutas med den lokala och krämiga osten Munster eller Kugelhof, ett bakverk med russin och mandel.

De små restaurangerna, winstubs, är typiska för Strasbourg.

Alsace är känt för sina viner med den karakteristiska smala flaskan. Bara längs vinvägen ligger omkring 50 Grand Cru-områden som producerar viner av högsta kvalitet. Det är mest vita viner av druvorna Riesling, Sylvaner, Pinot Blanc, Pinot Gris, Muscat och Gewürtztraminer.

CAMPING I OMRÅDET

Vi bodde på Camping de Strasbourg, en fyrstjärnig camping med cykelavstånd in till centrum. Det finns cyklar att hyra i receptionen. I högsäsong kan det vara svårt att få plats, det finns en parkering utanför för den som väntar på att få komma in.

GPS: N48°34'28" E07°43'03"

I Alsace finns många andra bra campingar vid idylliska småstäder, som Les Trois Châteaux vid Eguisheim och Camping de Riquewihr. Det finns också en stor ställplats i byn Kaysersberg vid vinvägen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.