Bild
Nästa artikel
Restips: Spaniens inland – istället för Costa del Sol

Restips: Spaniens inland – istället för Costa del Sol

Resa

Regnar det på solkusten? Passa på att se Spaniens inland istället. Bara några timmars körning från stränderna ligger flera världsarv och några av Europas mest spektakulära städer.

Tusentals svenskar drar till Spanien varje år med husbilar eller husvagnar. Längtan till sol och värme, till de där tropiska nätterna när man kan sitta ute i shorts till långt inpå småtimmarna, får oss att köra över 200 mil genom Europa ner till Medelhavet.

Och visst skiner solen nästan jämt på Costa del Sol. Men bara nästan. Så när prognosen visar mulet eller regn några dagar framåt, ta chansen att vidga vyerna, för Spanien har så oerhört mycket mer att bjuda på.

Vi reste in mot centrala Spanien från Valencia i början av oktober och slapp trängseln under den vanliga turistsäsongen.

Motorvägen går över La Meseta, den spanska högslätten, där man ibland kan se miltals över böljande fält och skogsdungar. Det mesta är uppodlat men landskapet känns ändå märkligt öde – det är få byar eller ens enstaka hus inom synhåll.

Vägarna är fina, trafiken lugn och man klarar sig bra med engelska på bensinstationer och restauranger.

20 mil från Valencia ligger en av Spaniens mest säregna städer, Cuenca. 1996 togs den upp på Unescos lista över världsarv eftersom den gamla muromgärdade stadskärnan fortfarande ser ut som den gjorde på medeltiden.

Men de flesta kommer för att se casas colgadas, husen som hänger ut över stupet.

Den 2000 år gamla akvedukten går genom centrum i Segovia.
Den 2000 år gamla akvedukten går genom centrum i Segovia.
Cuenca, med hus som byggts direkt över de lodräta klipporna.
Cuenca, med hus som byggts direkt över de lodräta klipporna.
Träbalkonger på ett av de hängande husen – ingenting för den som har höjdskräck.
Träbalkonger på ett av de hängande husen – ingenting för den som har höjdskräck.
Från övre däck i sightseeingbussen har man koll på mångmiljonstaden Madrid.
Från övre däck i sightseeingbussen har man koll på mångmiljonstaden Madrid.
Restips: Spaniens inland – istället för Costa del Sol

Vissa av de tidigare erfarenheter försökte vi oss inte på att köra in med husbil i den gamla stadskärnan med sina trånga gränder. Istället tog vi in på en camping – ett klokt beslut eftersom receptionisten dagen efter gav oss en exakt vägbeskrivning om hur vi kunde ta husbilen till en parkering nära centrum.

Vägen dit är ingen höjdare för höjdrädda.

Namnet Cuenca kommer från latinets conca, som betyder flodbäcken och syftar på ravinerna som omger staden och som stupar lodrätt ner mot floden Huécar. Från campingen kör man längs klipporna där det finns rastplatser för den som vågar sig fram till kanten.

Det är en kort promenad från parkeringen genom stadsmuren in till det som lockar turister till Cuenca varje år: de otroliga vyerna. Bäst utsikt har man från den bro av järnbalkar som går över en av ravinerna. Att den starkt påminner om ett torn i Paris kan bero på att konstruktören är densamme, den franske ingenjören Gustave Eiffel.

Från bron blickar man ut över casas colgadas, de hängande husen, och balkongerna i trä högt över stupet. Vi såg aldrig någon våga sig ut där, kanske hade konstruktionerna passerat bäst-före-datum.

Från cuenca är det bara 20 mil in till Spaniens huvudstad, Madrid. Det är bokstavligen Spaniens centrum, och själva mittpunkten är det stora torget Puerta del Sol.

Madrid är alldeles för stort och för sevärt för en snabbvisit från någon parkering. Det är enklare och klokare att ta in på en camping, ta sig in till centrum och hoppa på en av sightseeing-bussarna som utgår från gatorna runt Puerta del Sol. Utsikten från övre planet på dubbeldäckaren är oslagbar och man passerar det mesta som finns att se. Man kan gå av där man själv vill och upptäcka än mer till fots.

För en nordbo gör sig Madrid förmodligen bäst under vår och höst, på sommaren kan det bli stekhett här uppe på högslätten. Då letar sig los madrileños, madridborna, gärna upp till Segovia som ligger lite högre upp och därför är lite svalare.

Förr vindlade sig vägen dit över bergskedjan Sierra de Guadarama. Numera kör man genom den avgiftsbelagda tunneln upp till staden med ett av världens bäst bevarade romerska byggnadsverk, en fantastisk katedral, medeltida gränder och ett slott som för tankarna till någon Disneyfilm. Alltihop klassat som världsarv.

Liksom i  Cuenca och Madrid är det enklast och säkrast att ta in på en camping. I Segovia blir det en längre promenad in mot centrum, längs akvedukten som börjar som en oansenlig mur för att sedan växa i sluttningen ner mot centrum. Där, nerifrån torget Plaza Oriental, häpnar man inför den helt overkliga synen.

Kontrasten kunde knappast vara större – den enorma konstruktionen, symbolen för romarnas makt och ingenjörskonst, högt över dagens myllrande stadsliv och intensiva trafik.

Akvedukten är över 800 meter lång och når 28 meter över torget. Den är byggd i två våningar av granitblock som passats ihop exakt utan murbruk.

Segovia är en stad i skuggan av sitt monument, det mesta handlar om akvedukten som lockar miljoner turister varje år. Vill man se den i lugn och ro gör man det enklast från någon av alla uteserveringar på gatorna intill.

Därifrån ser man också det jättelika byggnadsverket när det är som vackrast, när belysningen tänds i skymningen och lyser upp valvbågarna däruppe.

Romarna byggde en fästning högst uppe på berget, där det tidigare legat en keltisk fornborg. Men det fanns ingen brunn, så man ledde vatten i kanaler och tunnlar från en källa som låg 15 kilometer bort i bergen.

Eftersom man inte hade några pumpar måste vattnet rinna med självfall, och därför byggdes den jättelika akvedukten över dalen där Segovias centrum nu ligger.

Romarna besegrades till sist av visigoter, som i sin tur kördes ut av de arabiska morer som invaderade den iberiska halvön på 700-talet. Morerna byggde ett fort ovanpå romarnas ruiner i Segovia, men blev i sin tur bortkörda av kristna som intog staden i slutet av 1 000-talet. Självklart byggde de en borg ovanpå de keltisk-romersk-visigotisk-moriska ruinerna.

El Alcázar, fästningen, blev så småningom till ett praktfullt slott med överdådigt utsmyckade salar och trädgårdar. 1474 kröntes drottning Isabella här, kvinnan som skulle ta plats i historieböckerna som den som drev ut de sista morerna från Spanien och gav Christoffer Columbus i uppdrag att hitta en sjöväg till Indien.

Segovias katedral, byggd på 1500-talet i gotisk stil.
Segovias katedral, byggd på 1500-talet i gotisk stil.
Estadio Bernabéu, hemmaarena för Real Madrid.
Estadio Bernabéu, hemmaarena för Real Madrid.
Europas största kungliga slott, Palacio Real in Madrid.
Europas största kungliga slott, Palacio Real in Madrid.
En av många salar i El Alcázar, slottet i Segovia.
En av många salar i El Alcázar, slottet i Segovia.

Sedan dess har det gått upp och ner för Segovia. På 1500-talet hade staden sin storhetstid, man byggde en katedral som överträffar det mesta och levde gott på sin textilindustri. Men landet var korrupt och vanstyrt, rikedomarna från kolonierna gick åt till att bekosta krig och lån i utländska banker. Spanien drabbades av hungersnöd och epidemier.

1594 hade Segovia 27 000 invånare, ett sekel senare bara 8000. Och olyckorna kom slag i slag – området skövlades av franska trupper och slottet förstördes i en eldsvåda. Det var först i slutet av 1800-talet som staden började resa sig ur det värsta eländet.

1985 sattes Segovias akvedukt och gamla stadskärna upp på Unescos världsarvslista.

Vill man se fler världsarv finns de nära till hands. Som Ávila med sin otroliga ringmur, 6 mil åt sydväst. Och Alcalá de Henares med sitt historiska centrum nordost om Madrid. Om nu inte solen lyser över kusten igen och lockar ännu mer.

CAMPINGAR I NÄRHETEN

Madrid

Camping Alpha. I Madrid bodde vi på Camping Alpha i Getafe, en förstad till Madrid.
GPS: N40°19'2" W3°41'20"

Buss går från Autovia de Andalucia, 200 m från campingen. Därifrån kan man åka in till Plaza de Legazpi i centrala Madrid och fortsätta med tunnelbana.

Sightseeing-bussar utgår varje halvtimme från gatorna kring Puerta del Sol.

Centrala Spanien

Camping Caravaning Cuenca, stor familjecamping 7 km från Cuencas centrum.
GPS: N40°07'34" W2°08'25"
www.campingcuenca.com

Camping El Acueducto. En medelstor camping med bl a pool och cykeluthyrning i Segovia. Gångavstånd till centrum, ca 15 min.
Öppen: 15 mars – 15 oktober.
GPS: N40°55'53" W04°05'33"
www.campingacueducto.com

Taggar: Resa

Tusentals svenskar drar till Spanien varje år med husbilar eller husvagnar. Längtan till sol och värme, till de där tropiska nätterna när man kan sitta ute i shorts till långt inpå småtimmarna, får oss att köra över 200 mil genom Europa ner till Medelhavet.

Och visst skiner solen nästan jämt på Costa del Sol. Men bara nästan. Så när prognosen visar mulet eller regn några dagar framåt, ta chansen att vidga vyerna, för Spanien har så oerhört mycket mer att bjuda på.

Vi reste in mot centrala Spanien från Valencia i början av oktober och slapp trängseln under den vanliga turistsäsongen.

Motorvägen går över La Meseta, den spanska

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

MISSA INTE

Puerta del Sol, Spaniens mittpunkt. Plaza Mayor, det stora torget med sin eleganta arkitektur. Museo del Prado med målningar av Goya och Velázquez. Plaza del Oriente och det kungliga slottet.

Centro de Arte Reina Sofia med Picassos berömda tavla Guernica. Retiro-parken, där man kan hyra roddbåt och läska sig med kall sangria.

Söndagsmarknaden El Rastro, Europas ojämförligt största loppis. Real Madrids hemmaarena Estadio Santiago Bernabéu.

Om tiden och plånboken räcker till – flyt med i Madrids speciella puls och gå på en tapeo, en tapasrunda, till långt inpå natten.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.