Bild
Nästa artikel
Restips: Under ytan i Blekinge

Restips: Under ytan i Blekinge

Resa

Marinmuseum i örlogsstaden Karlskrona levererar det mesta du kan önska av ett museibesök. Spänning, interaktiva experiment, historia och framförallt ett megastort dragplåster i form av svenska ubåten Neptun.

Klockan är strax innan tio en sommarmorgon när jag promenerar runt på Stumholmen i Karlskrona med solen värmande i nacken. Den världsarvslistade örlogsstaden visar verkligen sin bästa sida. Det är en kort promenad längs med kajen från ställplatsen i hamnen till Stumholmen. Holmen är en upplevelse i sig med vackra byggnader och till och med en fyr. Historiens vingslag är påtagliga i denna miljö.

När klockan väl har passerat tio går jag tillbaka till Marinmuseets vita karaktäristiska byggnad och inser redan i första utställningshallen att detta besök bör man ge ett antal timmar för att slippa stressa sig igenom.

Utställningarna har den svenska marinan som gemensam nämnare och den första utställningen jag kommer till visar modeller från marinans tidigare år, närmare bestämt 1700-talet. (Modellkammaren har precis byggts om och öppnade på nytt nu i november.) Strax därefter leder en spiraltrappa ner under golvet men inte ner till en källarvåning utan istället hamnar jag i en tunnel som löper under vattenytan.

Större delen av museet står på pålar en bit ut i vattnet och tittar man noga ut genom olika fönster i undervattenstunneln kan ett vrak skymtas.

Marinmuseet ligger på Stumholmen i Karlskrona.
Marinmuseet ligger på Stumholmen i Karlskrona.
Undervattenstunnel där du kan skymta ett vrak utanför.
Undervattenstunnel där du kan skymta ett vrak utanför.
Dykarklocka i utställningen om hur dykeriet har utvecklats.
Dykarklocka i utställningen om hur dykeriet har utvecklats.

Längre in i museet får man ta del av hur livet ombord kunde vara för sjömännen. Stora modeller och scener är uppbyggda för att tydligare visa hur det kunde te sig.

Längst in i museet ligger galjonshallen och det är samtidigt den plats som är längst ut från fast land. Solen strålar in genom glasväggarna och takhöjden är fullhög i den två våningar höga byggnaden. I galjonshallens ena ände leder en spiraltrappa upp till övervåningen.

Från trappan är utsikten över de vitmålade galjonsfigurerna häftig och fascinerande. Tanken på att alla dessa har suttit i fören på skepp och färdats över hav och medverkat i krig känns smått overklig.

Ubåtshallen med HMS Hajen till vänster och HMS Neptun till höger är ett stort dragplåster.
Ubåtshallen med HMS Hajen till vänster och HMS Neptun till höger är ett stort dragplåster.
Shopen ligger i anslutning till entrén. Här finns mycket fint!
Shopen ligger i anslutning till entrén. Här finns mycket fint!
Små toaletter är väl ingenting om man är erfaren campare.
Små toaletter är väl ingenting om man är erfaren campare.

På övervåningen kastas man tvärt in i Kalla kriget och 1980-talets ubåtsfejder via utdrag från tidningsartiklar, tv-sändningar och bilder. Det är svårt att inte ryckas med i spänningen med kriget under ytan.

Mycket går att läsa om den sovjetiska ubåten U137 som gick på grund i Karlskronas skärgård 1981. Utöver Kalla kriget och ubåtar har man också möjlighet att lära sig mer om dykeriets historia. Dykarklocka och dykarhjälmar i olika former finns att skåda. Kanoner, motorer, åtskilliga montrar med olika typer av skjutvapen och en avdelning lämpad för barnlek är fler exempel på museets innehåll.

Restips: Under ytan i Blekinge

Den sista utställningen jag besöker är den stora publikmagneten ubåtshallen som stod klar år 2014. Hit fraktades två riktiga ubåtar som bägge har figurerat i mer eller mindre skarpa lägen. Den röda och mindre av dem heter HMS Hajen och sjösattes 1904. Den stora ubåten, HMS Neptun, togs i drift 1980 och var en ubåt i toppklass med avancerad datorteknik och modernt sonarsystem. När U137 gick på grund utanför Karlskrona var Neptun en del av det svenska försvaret.

Att stå på golvet bredvid Neptun och titta uppåt får en att känna sig väldigt liten i världen.

En våning upp kan man gå längs väggarna runt om de bägge ubåtarna. Neptun har man dessutom chans att gå in i, en upplevelse alla besökare som har möjlighet bör ta.

Eftersom jag besöker museet relativt tidigt på dagen en solig sommardag är det ingen kö och jag kommer direkt in till det långsmala matbordet där besättningen satt vid måltider eller vid förströelse.

HMS Neptun var med i Kalla kriget och togs ur tjänst 1998. Med åtta torpedtuber, avancerad teknik och sonarsystem var hon toppmodern vid starten.
HMS Neptun var med i Kalla kriget och togs ur tjänst 1998. Med åtta torpedtuber, avancerad teknik och sonarsystem var hon toppmodern vid starten.
Livet ombord är en utställning som visar konkret hur det kunde se ut och vara för besättningen till sjöss.
Livet ombord är en utställning som visar konkret hur det kunde se ut och vara för besättningen till sjöss.
Kanoner, torpeder, missiler. Alla vapenfantaster får sitt lystmäte tillgodosett. Finns även en avdelning med dåtida handeldsvapen.
Kanoner, torpeder, missiler. Alla vapenfantaster får sitt lystmäte tillgodosett. Finns även en avdelning med dåtida handeldsvapen.

När jag går längre bak i ubåten kommer jag till de minimala hygienutrymmena som till och med får liknande rum i husbilar att kännas rymliga.

Det är mycket höga trösklar mellan de olika rummen i ubåten vilket kan vara svårt för de med något nedsatt rörelseförmåga.

Oavsett ålder på oss som befinner sig inne i ubåten är fascinationen lika stor. Att försöka sätta sig in i vad denna maskin är byggd för och har använts till och att det inte bara är en uppbyggd modell gör det hela till en upplevelse mycket värd besöket.

Det är inte förvånande att Marinmuseum fick utmärkelsen Årets museum år 2015. Snyggt uppbyggda utställningar, spänning, interaktion och dessutom två riktiga ubåtar. För den lunch- eller fikasugne finns även en restaurang med gott om sittplatser i anslutning till entrén.

Efter besöket känner jag mig mer än nöjd och avslutar med en tur i museishopen som ligger vid entrén innan jag går ut och inspekterar de tre fartyg som ligger vid kajen vid museet.

För de som har ännu mer tid får övriga byggnader som hör till museet inte missas. Till exempel slup- och barkasskjulet som ligger precis bredvid huvudbyggnaden.

Marinmuseum

Öppettider: De flesta dagar mellan klockan 10 och 16. Varierar under året.

Entré: Gratis

Webb: www.marinmuseum.se

Parkering: Ställplatser och parkering finns vid hamnen några minuters promenad bort.

GPS museum: N56°09’41” E15°35’58”

GPS ställplats: N56°09’56” E15°35’38”

Tillgänglighet:Museet är bra anpassat för de i permobil eller rullstol. Det finns även rullstolar till utlåning samt hissar mellan våningsplanen.

Äta: Restaurang Skeppsgossen ligger i museets entré och serverar lunchbuffé och fika. Restaurangen har fullständiga rättigheter.

Taggar: Resa

Klockan är strax innan tio en sommarmorgon när jag promenerar runt på Stumholmen i Karlskrona med solen värmande i nacken. Den världsarvslistade örlogsstaden visar verkligen sin bästa sida. Det är en kort promenad längs med kajen från ställplatsen i hamnen till Stumholmen. Holmen är en upplevelse i sig med vackra byggnader och till och med en fyr. Historiens vingslag är påtagliga i denna miljö.

När klockan väl har passerat tio går jag tillbaka till Marinmuseets vita karaktäristiska byggnad och inser redan i första utställningshallen att detta besök bör man ge ett antal timmar för att slippa stressa sig igenom.

Utställningarna

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.