Bild
Nästa artikel
Parkering vid ringen

Parkering vid ringen

TYSKLAND

Världens mest kända och legendariska racingbana Nürburgring är spännande oavsett eget motorintresse. Vid en av banans krävande kurvor finns en enorm parkeringsyta. Det är gratis och här äter vi frukost till sången av varvande motorer.

Att börja dagen vid världens mest kända (eller ökända) racingbana är rätt speciellt. Efter att ha kokat kaffe och dukat upp bord och stolar på ”banvallen” väntar vi in de första morgonpigga förarna.

Vi har kollat dagens körschema på hemsidan och en stund senare vrålar de första bilarna förbi. Det är klassisk mark och mängder av legendariska bilar. Är man som undertecknad uppvuxen med motorintresset är det lätt att få rysningar.

Nürburgring, Ringen, Nordslingan, GP-slingan. Banan heter lite olika beroende på ­vilken del vi pratar om. Dels finns den moderna GP-banan men sedan har vi Nordslingan – den gamla, mytomspunna och långa delen av banan. ”The green hell”.

Med sina 2,8 mil slingrar den sig fram genom de täta skogarna väster om Bonn.

Nürburgrings Nordslinga har inte mindre än 73 kurvor och ett intressant parti kallas Brünnchen och ligger längst österut på banan, ungefär halvvägs av ett varv.

Det är vid Brünnchen vi parkerar, dock inte för natten utan vi anländer tidig morgon för att äta frukost och tittar ett par timmar.

Om du besöker startområdet kan en guidad rundtur rekommenderas och är du riktigt modig är "ringentaxi" en fartupplevelse...
Om du besöker startområdet kan en guidad rundtur rekommenderas och är du riktigt modig är "ringentaxi" en fartupplevelse...

Många andra sover här i husbil, husvagn och personbil och det är helt gratis så länge det inte är några större tävlingar.

Under ADAC 24-timmars, DTM och liknande görs parkeringarna om till campingar och då kostar det 17 euro/natt. Då finns även duschvagnar och toaletter. Vid vårt besök fanns en food-truck med bratwurst på plats.

Det unika med Ringen är att vem som helst kan köra banan med personbil eller motorcykel. Därför kan det vara oerhört ­skiftande kompetens och ­prestanda mellan de som passerar. Några kör väldigt hårt, andra inte.

Under vårt besök ser vi alla möjliga bilar som Porsche, ­Ferrari, Aston Martin och andra mer vanliga personbilar som Audi och Volvo.

Efter ett par timmar har vi fått nog och åker vidare, men om du behöver en plats för natten och är ­motorintresserad kan detta vara en lämplig stopover.

Parkeringen fylls på under dagen så det är bra vara tidig. || Övernattning tillåts så länge det inte är stor tävlingshelg, håll koll på hemsidan. Vi stod här en vanlig förmiddag.
Parkeringen fylls på under dagen så det är bra vara tidig. || Övernattning tillåts så länge det inte är stor tävlingshelg, håll koll på hemsidan. Vi stod här en vanlig förmiddag.

Fortsätter du till GP-banan så finns där souvenirbutiker, berg-och-dalbana och ­restauranger. Här finns även möjlighet till guidad vandring bakom kulisserna.

Hör du till den modiga skaran så kan du beställa en ”Renntaxi” och bli skjutsad ett varv i en 520-hästars Porsche.

Räkna med att det kan bli dina snabbaste två mil – någonsin.

Taggar: Restips

Att börja dagen vid världens mest kända (eller ökända) racingbana är rätt speciellt. Efter att ha kokat kaffe och dukat upp bord och stolar på ”banvallen” väntar vi in de första morgonpigga förarna.

Vi har kollat dagens körschema på hemsidan och en stund senare vrålar de första bilarna förbi. Det är klassisk mark och mängder av legendariska bilar. Är man som undertecknad uppvuxen med motorintresset är det lätt att få rysningar.

Nürburgring, Ringen, Nordslingan, GP-slingan. Banan heter lite olika beroende på ­vilken del vi pratar om. Dels finns den moderna GP-banan men sedan har vi Nordslingan – den gamla, mytomspunna och långa delen av bana

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

OM NÜRBURGRING NORDSCHLEIFE

Öppningsår: 1927

Banlängd: 20,8 km

Varvrekord: 5:19, Porsche 919 Hybrid, 29 juni 2018

Webb: www.nuerburgring.de

Bankörningsdagar: Se hemsida

Öppettider: Se hemsida

Allmän körning i eget fordon: 30 euro/varv

Renn-taxi: 295 euro/varv, ­Porsche 991. 2 GT3 RS
www.renn-taxi.de

OM PARKERINGSPLATS BRÜNNCHEN

Antal platser: 100+

Avgift: Gratis (Utom vid stora event)

Service: Soptunnor, ev. food-truck

Betyg Google Maps: 4,7 (302 recensioner)

Adress: Parkplatz Brünnchen, B412, 53518 Herresbach

GPS: N50°22'13" E07°00'23"

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.