Bild
Nästa artikel
 FOTO: Phanit Tospakdee
FOTO: Phanit Tospakdee

Skippa Autobahn – ta bilfärjan väster om Hamburg

Tyskland

Nästan varje gång vi har rest genom Tyskland har vi passerat öster om Hamburg. Efter att ha studerat kartan lite extra insåg vi att det går en färja över Elbe väster om Hamburg. Förutom en ny resväg fick vi också se ett av världens största fartyg på nära håll.

På väg hem från vår senaste Europatripp var vi inte så sugna på Autobahn. Vi befann oss sydväst om Hamburg och kände att det vore skönt att slippa åka in till stan eller åka på östra sidan som vi alltid gjort.

Vi ser på kartan en prickad färjelinje längs väg B 495 ungefär mitt mellan Hamburg och havet. Det är en bilfärja som går mellan orterna Wischhafen och Glückstadt.

Väl framme vid färjeläget behöver vi inte stå i kö länge förrän vi får köra ombord. Vi får en bra plats intill relingen så vi kan skåda utsikten från matbordet – perfekt!

Räkna containers på Elbe... ­Skeppet Sagittarius är 400 ­meter långt och 59 ­meter brett. Skeppet byggdes 2018 och är ett av världens stora containerfartyg. Ett så kallat ULCV, Ultra Large Container Vessel. Det seglar för Cosco Shipping som har 1 200  fraktfartyg och är världens tredje största rederi.
Räkna containers på Elbe... ­Skeppet Sagittarius är 400 ­meter långt och 59 ­meter brett. Skeppet byggdes 2018 och är ett av världens stora containerfartyg. Ett så kallat ULCV, Ultra Large Container Vessel. Det seglar för Cosco Shipping som har 1 200  fraktfartyg och är världens tredje största rederi.

Färjan liknar våra egna vägverksfärjor och en anställd går runt och tar betalt. Vi betalar 16:50 euro.

Det blir en trevlig tur över den gigantiska floden där “vi får väja” för ett containerskepp med namnet Sagittarius. Vi försöker räkna containers på en rad men ger upp. Det visar sig när denna artikel skrivs att det är ett av världens största containerfartyg. 

Överfarten tar cirka 25 minuter och vi hinner till och med dricka kaffe i husbilen och beundra utsikten genom husbilsfönstret. Toalett finns ombord också så den passar vi på att utnyttja. Ungefär mitt på Elbe möter vi även en av de andra färjorna och jag hinner läsa namnet Ernst Sturm.

"Det här är ett vägval för dig som vill se nya platser och som inte har bråttom genom Tyskland."

Färjelinjen har en lång historia, faktiskt 102 år när den här artikeln kommer ut. Det var alltså redan 1919 som trafiken grundades, men i början lastades allt med kran, inklusive bilar. 

Mest var det dock transport av mjölk från bönder i Kehding som skulle vidare till det på den tiden svältande Hamburg. 

Grundare av färjelinjen var Kapten Ernst Sturm som själv rundat Kap Horn under sina seglingar och sedan slagit sig ner i Glückstadt för att starta eget med denna färjelinje år 1919.

Skippa Autobahn – ta bilfärjan väster om Hamburg

I dag ingår fyra fordonsfärjor och en av dem heter alltså FS Ernst Sturm. Dessa fyra färjor transporterar cirka 600 000 fordon varje år.

Sammanfattningsvis är det här ett vägval för dig som vill se nya platser och inte har bråttom. Kanske är du fartygsintresserad. Det är också nära till Meyervarvet där man bygger gigantiska kryssningsfartyg. Kort sagt ett trevligt ­alternativ till de vanliga passagerna förbi Hamburg.

Skippa Autobahn – ta bilfärjan väster om Hamburg
Färjelinjen: Wischhafen – Glückstadt

Kapacitet: 55-60 fordon/färja
Plats: över Elbe längs väg B 495
Tid för överfart: ca 25 minuter
Turtäthet: var 20:e minut
Pris: 16,50 euro
GPS Glückstadt: N 53° 47' 45.3" E 09° 24' 11.9"
GPS Wischhafen: N 53° 47' 16.3" E 09° 20' 41.5"

4 färjor
  • FS ERNST STURM 
  • FS WILHELM KROOSS
  • FS GLÜCKSTADT
  • FS WISCHHAFEN
Taggar: Resa

På väg hem från vår senaste Europatripp var vi inte så sugna på Autobahn. Vi befann oss sydväst om Hamburg och kände att det vore skönt att slippa åka in till stan eller åka på östra sidan som vi alltid gjort.

Vi ser på kartan en prickad färjelinje längs väg B 495 ungefär mitt mellan Hamburg och havet. Det är en bilfärja som går mellan orterna Wischhafen och Glückstadt.

Väl framme vid färjeläget behöver vi inte stå i kö länge förrän vi får köra ombord. Vi får en bra plats intill relingen så vi kan skåda utsikten från matbordet – perfekt!

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.